کاربران گرامی به وبلاگ زبان یار برهان خوش آمدید تلسكوب فضايي هابل

معرفي تلسکوپ فضايي هابل

تلسکوپ فضايي هابل (HST)  يک تلسکوپ است که  در سال 1990 توسط شاتل ديسکاوري در مدار گردش قرار گرفت. نام اين تلسکوپ از نام فضانوردي به نام ادوين هابل گرفته شد. اگرچه هابل اولين تلسکوپ فضايي نبود ولي يکي از بزرگترين و پرکاربرد ترين ها به شمار مي آيد. HST يک برنامه مشترک بين NASA و سازمان فضايي اروپا (ESA) مي باشد.

اولين طرح تلسکوپ فضايي در سال 1923 تدوين شد. در دهه 70 ميلادي روي هابل سرمايه گذاري شد و قرار شد در سال 1983 در مدار قرار گيرد اما پروژه با تاخير فني و مشکل بودجه چند سالي عقب افتاد. وقتي در سال 1990 ماموريت آن شروع شد دانشمندان دريافتند که آينه اصلي آن در جاي مناسب خود قرار نگرفته و به شدت کارايي آنرا کاهش داده است. با اين همه در سال 1993 به کيفيت مورد نظر دانشمندان رسيد و عمليات خود را آغاز کرد.

هابل اولين تلسکوپي است که مي توان آنرا در فضا تعمير کرد و تا کنون حدود 4 بار روي آن تعميرات صورت گرفته است.

اين تلسکوپ تقريبا 14 متر طول، 5 متر عرض و 11500 کيلوگرم وزن دارد و طوري طراحي شده است که از تمام ظرفيت سفينه فضايي استفاده کند.صفحه هاي خورشيدي روي آن هرکدام 10 متر طول دارند که ESA آنها را توليد کرده است.

تلسكوپ فضايي هابل داراي اسكلتي براي جمع آوري نور،نگه داشتن وسايل وسيستم فضا پيما دارد. اين تلسكوپ براي نگه داري آئينه ها يك سيستم مانند چوب بست دارد كه از نوعي چسب لاستيكي از جنس گرافيت ساخته شده است كه مانند جنس راكت هاي تنيس است.اين اسكلت داراي طول 17.5فوت(يا 5متر و 30 سانتي متر)است و عرضي معادل9.6فوت(يا 2متر و90 سانتي متر)است كه   114 كيلو گرم وزن دارد. لوله اي كه آئينه ها و وسايل علمي را نگه مي دارد از جنس آلومينيوم ساخته شده است و داراي لايه هاي عايق متعددي مي باشد.اين عايق ها، پوشش و محافظي براي تلسكوپ در برابر حرارت وتغييرات دما بين نور آفتاب وتابش هاي آن وسايه است.

 

کيفيت تصاوير هابل

گرفتن عكس هاي رنگي با تلسكوپ فضايي هابل بسيار پيچيده تر از گرفتن اين عكس ها با دوربين معمولي است. در اولين تفاوت آن است كه هابل هرگز از فيلم رنگي استفاده نمي كند بلكه با استفاده از آشكارسازهاي الكترونيكي خود نور را از فضا جمع آوري و ثبت مي كند. اين آشكارسازها عكس هاي كيهاني را به صورت رنگي توليد نمي كنند و عكس ها در مرحله اول سياه و سفيداند. عكس هاي نهايي از تركيب چند عكس سياه و سفيد كه رنگ آنها در زمان پردازش به آنها اضافه شده است، به وجود مي آيند.

 

رنگها در عكس هاي هابل، كه به دلايل مختلف به وجود مي آيند، همواره همانچيزي نيستند كه ما از نزديك مي ديديم( اگر مي توانستيم آن اجرام را در سفينه فضايي و از نزديك ببينيم.) ما بعضي مواقع از رنگ به عنوانيك ابزار استفاده مي كنيم به اين دليل كه يا باعث بهتر ديدن جزئيات مي شوند و يا تصور و ديدن آن ها رنگ ها از عهده چشم انسان خارج است.

يك عكس نوعي هابل از تركيب چند عكس سياه و سفيد به نمايندگي رنگ هاي مختلف نور به وجود مي آيد. هابل از چه ابزارهايي براي تهيه عكس ها سود مي برد؟

پنج ابزار دقيق تلسكوپ هابل – دوربين ها ، طيف نگار ها و حسگر هاي رهنمايي بسيار دقيق – به طور هماهنگ و يا مجزا از هم كار مي كنند تا عكس هاي عالي را از دورترين نقاط هستي به ما برسانند. هر كدام از ابزار ها براي مشاهده جهان از راهي منحصر به فرد در نظر گرفته شده اند.

تجهيزات هابل

در اينجا تعدادي از ابزار هاي مهم هابل در حال و گذشته، و كار آن ها را به طور مختصري بررسي مي كنيم:

1.دوربين پيشرفته نقشه برداري (Advanced Camera for Surveys) كه در مارس سال 2002 ميلادي نصب شده است، نشانگر نسل سوم ابزار هاي دقيق، كه روي هابل نصب شده مي باشد. اين دوربين در كنار ديگر وضايف به مشاهده و بررسي آب و هوا در روي ديگر سيارات منظومه شمسي، مشاهده و نقشه برداري از كيهان و همچنين مطالعه نوع و چگونگي توزيع ستارگان مي پردازد.

2.دوربين ميدان باز و سياره اي هابل (Wide Field and Planetary Camera) زحمت كش ترين ابزار در تهيه مشهورترين عكس هاي هابل است. اين دوربين مانند دوربين اصلي هابل براي مشاهده همه چيز به كار مي رود. در زير دو عكس از عكس هاي بسيار پر تعداد آن را مي بينيم.

3.دوربين فروسرخ و طيف نگار آن كه مي تواند چند هدف را هم‌زمان طيف نگاري كند، آشكارساز گرماي هابل است (Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer) حساسيت آن به امواج فروسرخ باعث شده است كه اين دوربين براي مشاهده اجرام مبهم آسماني مانند گازها و غبار ميان ستاره اي و همچنين مشاهده دقيق ژرفترين قسمت هاي جهان بسيار كارآمد باشد.

4.طيف نگار عكاسي تلسكوپ فضايي (Space Telescope Imaging Spectrograph) ابزار گرداني بود كه تا حدودي مانند يك منشور، نوري كه از اجرام آسماني به تلسكوپ مي رسد را به رنگهاي به وجود آورنه آن تجزيه مي كند. در سال 2004 مشكلي براي آن پيش آمد و از ادامه فعاليت آن جلوگيري كرد البته اين ابزار قابل تعمير است و ميتواند در ماموريت هاي بعدي تعمير شود.

5.حسگرهاي راهنمايي دقيق هابل (Fine Guidance Sensors) ابزارهاي هدف گيري هستند كه به سوي ستارگان رهنما قفل مي شوند و موقعيت نسبي آنها را نسبت به سوژه در حال مشاهده مي سنجند. كار تنظيمي كه اين ابزارها انجام مي دهند باعث مي شود هابل در حالت نشانه گيري درست بماند. همچنين اين حسگرها براي انجام اندازه گيري هاي آسماني به كار مي روند.

6.دوربين سوژه هاي كم نور (Faint Object Camera) دستگاه تله فوتو (مخابره عكس) هابل بود. عكس هايي كه از ميدان هاي ديد بسيار كوچك گرفته شده بودند با تمام جزئيات ضبط مي كرد. اين ابزار در سال 2002 جاي خود را به دوربين پيشرفته نقشه برداري داد.

اتاق كنترل هابل

وظايف قسمت عمليات پرواز:

1.كنترل وضعيت سيستم ها(ي مكانيكي، الكتريكي و مديريت داده ها) و بخش هاي كوچكتر .

2.جستجو براي هر چيز غيرعادي در رفتارهاي هابل.

3.تعيين برنامه و مسير كاري اجزاي مختلف.

4.مديريت ارتباطات.

5.استفاده سيستم راهنمايي ستاره اي (نشانه روي تلسكوپ)

كار قسمت عمليات پرواز هابل به صورت شبانه روزي و هفت روز هفته مي باشد. مهندسان و تكنيسين هاي مخصوص آموزش ديده كه تيم عمليات پرواز را تشكيل مي دهند در شيفت هاي چرخشي با سه يا چهار نفر در هر نوبت كار مي كنند. يك روز كاري به كنترل، نشانه روي تلسكوپ، نظارت بر رفتار آن پشت ميز فرمان و جستجوي هر چيز غير عادي در كارهاي فني مي گذرد.

كنترل كنندگان زميني حتي از مدت ماموريت هاي سرويس هميشگي نيز مشغول تر مي شوند. كمي پس از پرتاب شاتل كنترل كننده ها ماموريت هاي علمي هابل را متوقف مي سازند. براي آماده كردن تلسكوپ بزرگ براي گرفتن آن (با شاتل) و بودن در مكان مقرر ، آنها دهانه هابل را مي بندند و آنتن تقويت بلند آن مخفي مي گردد. بعد از گرفتن هابل ونصب تجهيزات جديد روي آن توسط فضانوردان، كنترل كننده ها فورا آنها را آزمايش مي كنند. بعدا، كنترل كننده ها وارسي و آزمايش هاي جزيي تري روي آن انجام مي دهند. بعد از هر ماموريت سرويس، تيم عمليات پرواز آنتن تقويتي و دريچه اصلي را باز مي كنند. آنها سپس تمام ابزارهاي قبلي و جديد را دوباره راه اندازي مي كنند.

 

ديد هابل و کيفيت آيينه آن

چه چيزي به هابل چنين بينايي خوبي داده است؟ چه چيزي عكس هاي اجرام دور را چنين با كيفيت مي كند؟ مكان هابل بالا جو زمين است. اگر جه اين مكان داراي برتريهاي زيادي است، اما اين فقط قسمتي از جواب اين سوال است. بدون ديد قوي هابل نمي توانست چنين عكس هاي مفيدي را از مكان هاي بي همتا بگيرد.

 

چشم هاي هابل در حقيقت سيستمي هستند كه مجموعه نوري تلسكوپ نام دارند. اين سيستم از دو آينه تشكيل مي شود. سيستم نوري هابل يك طرح درست نوري موسوم به Ritchey-Chretien گاسگرين است كه در آن شكل و طراحي مخصوص دو آينه عكس هايي از بزرگ ترين ميدان ديد ممكن را كانوني مي كنند.

آيينه هاي هابل بسيار صاف هستند و سطحي به دقت شكل داده شده براي بازتاب نور دارند. آنها با تراش شيشه با ساينده ها به وجود آمده اند بطوري كه سطحشان بيشتر از يك هشتصد هزارم در يك اينچ از شكل منحني انحراف ندارد. اگر آينه اصلي هابل قطري هم اندازه با قطر زمين داشت، ارتفاع بزرگ ترين برآمدگي آن تنها شش اينچ مي شد.

كمي پس از ساخت و نصب هابل در سال ???? دانشمندان دريافتند تراش منحني آينه اصلي اشتباه بوده، باعث كجنمايي(ابيراهي) كروي آينه مي شده است. خوشبختانه اصلاح نورشناسي قادر به حل اين مشكل بود.

آينه هاي هابل از جنس شيشه اي با ضريب انبساطي كم هستند و در اطاقي با دماي تقريبا ثابت (در 70 درجه فارنهايت) نگاه داشته شده اند تا از تاب خوردن آنها جلوگيري شود. سطح بازتابنده آينه ها با لايه اي 3ميليونم اينچي از جنس آلومينيوم خالص پوشانده شده و با يك لايه 1ميليونم متري از منيزيم فلوئوريد حفاظت شده است.منيزيم فلوئوريد باعث مي شود آينه نور فرابنفش را بهتر منعكس كند.

اکتشافات مهم

هابل به حل بسياري از مشکلات نجوم که دانشمندان قبل از در مدار قرار گرفتن آن با آنها دست و پنجه نرم مي کردند کمک کند. اين تلسکوپ توانست فاصله ميان ستارگان را دقيق تر اندازه گيري کرده و سرعت گسترش جهان را تنها با 10 درصد خطا تخمين بزند.

همچنين هابل توانست سن جهان و راهي در پيشه رو دارد را اندازه گيري و به دست دهد که اين نتايج ناقض بسياري از نظريات قبلي بود.تصاوير با دقت بالاي اين تلسکوپ امکان مشاهده چگونگي شکل گيري سياه چاله ها را در کهکشان هاي نزديک به ما را فراهم کرد و نيز توانست کهکشان هايي را که ميلياردها سال نوري از ما فاصله دارند را آشکار سازي کرده و درهاي جديدي از علم را براي ما بگشايد.



موضوعات مرتبط: تلسكوب هاي فضايي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, | 17:4 | نویسنده : مجید برهانی |

 

تلسکوپ یا اختربین وسیله‌ای برای دیدن اجرام فضایی دور بصورت واضح و دقیق است. 

تلسکوپ وسیله ای است که برای مشاهده اجرام اسمانی فضایی بااستفاده از تابش الکترومغناطیس طراحی شده است.اولین تلسکوپ تقریبا کارا درهلند اختراع شد. کلمه تلسکوپ می‌تواند به تمام حیطه وسایل عملیاتی درسرتاسر ناحیه میدان الکترومغناطیس اشاره داشته باشد. به معنای دوردست وVÎℰΤΤОKδ به معنای (Tele )ΤňλE کلمه تلسکوپ ازکلمه یونانی مشاهده کردن گرفته شده است . SОΤΤОKδℰ

موضوعات مرتبط: تلسكوب هاي فضايي ، ،
برچسب‌ها:



تاريخ : پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, | 16:26 | نویسنده : مجید برهانی |

به گزارش باشگاه خبرنگاران يکي از تلسکوپ‌‌هاي فضايي موفق به تهيه تصاويري از کهکشان m78پرداخته و در پي اين تصاوير اجراي که در پشت توده‌هاي غبار پنهان شده و در نور مريي مشخص نبودن نمايان شده ‌اند.

در شکل زير دو جسم گرد و سبز موجود حفره‌هايي هستند که در ميان ابرهاي تيره غبار مشخص شده است و ما مي‌توانيم به واسطه اين عکس که با نور فرو سرخ تهيه شده آن ار رصد  کنيم.




سحابي‌ها توده‌هايي از گازهاي هيدروژن و هليوم و گرد و غبار هستند که ستاره‌ها در آن متولد مي‌شوند و در تصوير زير مي‌توانيم ستاره‌هاي نوپا يا تازه متولد شده را ببينيم.

ستارگان تازه متولد شده در اين سحابي يا کهکشان به صورت رشته‌اي از نقاط سرخ رنگ در بخش راست و بالاي تصوير وجود دارد که در حال حاضر انقباض و گرم‌تر شده است.

در چند ميليون سال آينده ستارگان نوپاي اين سحابي‌ها به اندازه‌اي منتبض مي‌شوند که دما و فشار در مرکز آنها افزايش يابد به اندازه‌ي که در هسته آنها واکنش‌هايي صورت گرفته و ستارگان روشن‌تر و پرنورتر شوند.

var anetwork_pram = anetwork_pram || []; anetwork_pram["aduser"] = "1377444920"; anetwork_pram["adheight"] = "60"; anetwork_pram["adwidth"] = "468";

موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:



تاريخ : پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, | 16:12 | نویسنده : مجید برهانی |

 

هرم خوفو بزرگترین هرم در بین اهرام ثلاثه مصر و قدیمی ترین بنا در میان عجایب هفت گانه است که در حال حاضر پابرجا می باشد.این هرم ۳۰۰ متری ساخت دست بشر دنیای باستان تا قبل از برپایی برج ایفل درسال۱۸۸۹ به مدت ۴۴۰۰ سال بلندترین بنای جهان به شمار می آمده است.درساخت هرم خوفو از سنگ های فوق العاده حجیمی استفاده شده است. سطح خارجی سخت وزمختی که امروزه ما از این هرم مشاهده می کنیم در حقیقت مقبره فرعونی بنام خوفو بوده که در آن روزگار پوشیده شده از سنگ های آهکی صیقل داده شده زیبای بوده است .با سرقت سنگهای با ارزش هرم خوفو توسط فرمانروایان بعدی رفته رفته تا ۵ درصد از ارتفاع هرم کاسته می شود و به ارتفاع  کنونی آن یعنی  ۱۳۸ متر می رسد . هرم  خوفو دارای سه اتاق دفن اجساد بوده اتاق تحتانی محل دفن فرعون اتاق میانی محل دفن ملکه و اتاق فوقانی جهت گمراهی دزدان و حفظ اشیاء گرانبهای هرم بوده است.

 

هرم بزرگ جیزه ، بزرگترین هرم در بین اهرام ثلاثه مصر

(اسامی دیگر: هرم خوفو ، هرم خئوپس ) در مصر از عجایب هفتگانه جهان و در واقع تنها بازمانده این هفت بنای اعجاب آور جهان باستان به شمار می‌آید. پندار بر اینست که این هرم آرامگاه فرعون خوفو از دودمان چهارم بوده است. از اینرو به این هرم، هرم خوفو هم گفته می‌شود. چگونگی ساخت این هرم در مصر باستان هرگز به طور قاطع معلوم نشده و درباره آن دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد. بنا به گفته هرودوت، تاریخ‌نگار یونان باستان، بنای هرم ۳۰ سال طول کشیده است و صدهزار برده برای ساختن آن به کار گرفته شده‌اند.

نظریه دیگری نیز سازندگان اهرام ثلاثه مصر را کشاورزانی عنوان کرده است که به دلیل طغیان رود نیل در فاصله ماههای تیر تا آبان ، به کار ساختمان می‌پرداختند و برای آن دستمزد می‌گرفتند. طغیان رود به حمل و نقل سنگهای بنا نیز کمک می‌کرد. این سنگها از راه دور آورده می‌شدند و هریک حدود ۵٫۲ تن وزن داشتند. زمان ساخته شدن هرم سالهای ۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ پیش از میلاد تخمین زده شده است و بیش از ۲٫۳۰۰٫۰۰۰ بلوک سنگی در آن به کار رفته و ارتفاع آن  پس از از بین رفتن ۹ متر از بخش بالای آن هم اکنون به ۱۴۰ متر می‌رسد. این هرم بزرگ‌ترین و کهن‌ترین هرم جیزه به شمار می‌آید.

سه هرم به شکل جالب با بنای عظیم در محلی به نام ” جیزه ” نزدیک قاره قرار دارند این اهرام درقرن ۲۸  قبل از میلاد توسط سه فرعون به نام‌های کئوس و می کرینوس و کفرن ساخته شده اند. بلند‌ترین هرم هرمی است به نام خئوپس که ارتفاع اولیه آن ۱۴۷ متر بوده ولی اکنون پس از گذشت ۴۸ قرن بر اثر فرسایش ۱۰ متر از ارتفاع ان کاسته شده است. ساخت این بنا ۲۰ سال به طول انجامیده سنگهای به کار رفته در این هرم از نقاط کوهستانی بسیار دور(از شرق رود نیل) به این محل حمل کرده و در ساختن این بنا به کار برده اند. قرار دادن این سنگها با ابزار اولیه و تراز کردن هرمها به این دقیقی چگونه امکان داشته است؟ در حال حاضر باستان شناسان به تشعشعات خاصی شبیه رادیو اکتیو که از برخی سنگهای درون این هرم ساطع می‌شود برخورده اند. اهرام ثلاثه مصر در حال حاضر توسط دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین وسایل باستان‌شناسی مورد تحقیق قرار گرفته اند. این هرم‌ها مقبره فراعنه مصر می باشد که به صورت مومیائی شده در این مقابر قرار داده شده اند.

 

جنس اهرام ثلاثه مصر از چیست؟

گروهی از دانشمندان مواد و مصالح موسسه‌های ملی آمریکا و فرانسه با مطالعه و بررسی‌هایی دریافتند که مصریان باستان اهرام ثلاثه را با ریختن بتون در بلوک ساخته‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا )، نخستین‌بار در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی ژوزف داویدوویتس ـ شیمی‌دان فرانسوی ـ اظهار کرد که اهرام مصر بلوک‌های سنگی عظیم‌الجثه‌ای هستند و این‌گونه نیست که از جنس صخره باشند. دانشمندان برآنند که در ساخت بخش‌هایی از اهرام ثلاثه از آهک استفاده شده است و قسمت‌های دیگر، سازه‌های ساخته‌ی دست بشرند. این دانشمندان در تحقیقات خود از اشعه‌ی ایکس، مشعل پلاسما و میکروسکوپ‌های الکترونی استفاده کرده‌اند.

رابطه ی اهرام ثلاثه مصر و ستارگان

نجوم یا بطور کلی بحث ستارگان در نظر انسانهای باستان دارای اهمیت بسیار و از نظر قومی و گروهی مقدس و قابل پرستش و در نظر عده ای نیز بی ارزش و بدیومن بوده است.
بطور مثال نظر مصریان باستان در مورد صور فلکی بسیار عمیق و متفکرانه می باشد در مورد ساخت اهرام ثلاثه مصر دانشمندان باستان شناس در قبل از دهه ۸۰ تصور های گمراهانه ای داشتند اما اینک دانشمندان فرانسوی به نحوه و دلیل ساخت آن پی برده اند.صورت فلکی جبار در بین مصریان باستان بسیار مقدس بوده به حدی که ساخت اهرام دقیقاً به آن مربوط بوده و از آن پیروی شده است.
طبق کشف دانشمندان ۳ هرم اصلی از ۸ هرم مصر طبق ۳ ستاره کمربند صورت فلکی شکارچی یا جبار ساخته شده است.این امر در ظاهر هم کاملاً مشهود است .اگر با چشم غیر مسلح نیز به این صورت فلکی نگاه کنید خواهید دید که در کمربند آن دو ستاره پرنورتر دریک خط قرار دارند و ستاره سوم کم نور تر است ودر انحراف کمی از دو تای قبلی قرار گرفته است.
در ساخت اهرام مصر نیز دو هرم متعلق به فرعون و بزرگتر و هرم سوم متعلق به ملکه مصر و کمی کوچکتر می باشد که با انحراف نیز ساخته شده است.
در دیواره اهرام ( هر سه هرم ) سوراخهایی به عنوان دودکش و یا هواکش تعبیه شده که به اتاق قبر متصل می باشد.
دانشمندان با استفاده از دستگاههای لیزری پی بردند که این سوراخها دقیقاً مطابق با ستاره خاص آن هرم در آسمان می باشد .مطابقت ۴ هرم دیگر در سایر نقاط مصر،با همین صورت فلکی ( صورت فلکی جبار ) نیز این امر را ثابت می کند که هواکش های هر هرم رو بسوی ستاره مخصوص آن هرم دارد!

عهد دودمان سوم مصر معمار نابغه ای به نام ایم حوتپ Imhotep برای فرعون مصر، زوسر «جوزر» (حدود ٢٦٤٩ - ٢٦٦٣ ق م) مجتمع عظیمی در سقاره، و گورستان گروهی نزدیک تختگاه مصر؛ ممفیس می سازد. افزون بر این، هرمی پله پله از سنگ بنا ساخت م مرقد و تأسیسات جانبی دیگری در اطراف هرم بدان افزود. هرم عظیم زوسر که به منظور حفاظت از جسد فرعون مصر بنا گردید؛ کهن ترین اثر معماری باقی مانده از مصر باستان است. این معماری خود الگویی گشت تا آیندگان به تقلید و تبعیت از آن، دست به کار ساختمانی عظیمی بزنند که یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته شود.
معماری پادشاهی کهن، اهداف و انگیزه های آن دست مایه ای گردید تا مورخان و باستان شناسان بر این دوره پانصدساله و شرایط و اوضاع اجتماعی آن را بر مبنای بناهایی که به هر صورت از سنگ آهک و گرانیت در مقیاس بزرگ برای ساختن ساختمان ها در مقبره ها به کار می رفت، شناسایی کنند.
جالب اینکه در این دوره ، معابدی شبیه آنچه در دودمان یکم و دوم پادشاهی متداول بود، به ندرت ساخته می شد .
به طوریکه اشاره شد، در پایان دودمان سوم پادشاهی، ساختن اهرام آغاز و به تدریج گسترش پیدا کرد. اما کمال حشمت این معماری تنها مدیون دودمان چهارم پادشاهی است که در آن عهد احداث چنین آرامگاه های پادشاهی با عظمت و پرشکوه، رونقی فراوان یافت.
ساخت اهرام مهمترین و اصلی ترین سازندگی این دوره را تشکیل می دهد؛ این معماری بدیع خود موجد تحولی شگرف گردید و تمدن و فرهنگ فراعنه به یک شکوفایی بی نظیر دست یافت؛ به گونه ای که مشعل هدایتی برای صنعتگران مصری برای یک دوره سه هزار ساله بعدی شد. اهرام مصر نمایانگر اوج دستاوردهای فنی، معماری، طراحی و تزیینات است که تنها در سایه یک سازمانبندی منظم، استادکارانی بی نظیر و هنرمندانی با انگیزه های قوی، و مهم تر از همه امنیت کافی و ثروتی کلان امکان پذیر بود. دوره دودمان چهارم پادشاهی اندکی افزون بر یک سده دوام آورد (٢٤٩٨-٢٦١٣پ م) و شش پادشاه از این دودمان بر مصر فرمانروایی کردند.
هرم غول پیکر مصر از قدیمی ترین عجایب هفتگانه است البته این تنها بنایی است که در میان عجایب هفتگانه تا به امروز باقی مانده است.

 

زمانی که این هرم ساخته شد بلندترین ساختمان جهان در آن زمان محسوب می شدواین رتبه را تا ٤٠٠٠ سال حفظ کرد.
پادشاهان مصر باستان را فراعنه می نامیدند.یکی از این پادشاهان خفو بود. در حدود ٢٥٨٠سال قبل از میلاد مسیح این هرم بزرگ را برای محل دفن یاهمان آرامگاه فرعون ساخته اند.
خفو همان فرمانروایی است که یونانی ها اوراخئوپس می نامیدند.
وپس از مدتی پسر ونوه ی خفو نیز برای خود هرم هایی را ساختند البته در اطراف ودر مجاورت این سه هرم چند هرم کوچک نیز بنا شده اند که این هرم ها مطعلق به درباریان وملکه ها بوده است.
مصریان باستان اعتقاد داشته اند که انسان پس از مرگ دوباره زنده می شود وبه همین خاطر در اطراف جسد مومیایی شده ی مردگان خود موادغذایی ووسایل دفایی و... رابه همراه آن ها دفن می کردن واهرام مصر نیز برای حفاظت ازجسد خفو و فراعنه ی دیگر ساخته شده است.
اهرام مصر از سه هرم بزرگ تشکیل شده است که درکنار آنها هرم های کوچکی نیز وجود دارند.وقتی ما اهرام مصر را از نزدیک می بینیم هرم وسطی از همه بزرگتر به نظر می رسد ولی این اشتباه است زیرا که هرم وسط چون روی زمین مرتفع تری بنا شده است بزرگ تر به نظر می رسد.ولی در اصل هرم خفو که سمت چپ هرم وسط قراردارد از همه بزرگتر است .
هرم ها درگورستانی قدیمی در جیزه واقع شده اند. گروهی از باستان شناسان عقیده دارند که ٠٠٠/١٠٠ کارگر به مدت بیست وسه سال کارکردند ودر این هرم بیش از دوملیون نیم سنگ به کار رفته که وزن آن ها از٥/ ٢تن تا چهل تن وزن دارد را بنا کرده اند. یکی از طریقه هایی که احتمال دارد مصریان باستان سنگ های غول پیکر را حمل می کردند شیوه ی غلطاندن و بلند کردن است
یکی از دانشمندان اتریشی به نام آقای پروفسر دکتر اسکارریدل برای این معما راه حلی پیشنهاد کرده است او می گوید که مصریان برای حمل این سنگ ها دور هم جمع می شدند و با نیروی خود و به وسی له ی اهرم هایی این سنگ ها را می غلتاندندودر این باره نظر های بسیاری وجود دارد بعضی از باستان شناسان عقیده دارند که این سنگ ها را با استفاده از سطوح شیبدار ماسه ای به بالای هرم ها می بردند.
وعده ای از باستان شناسان عقیده دارند که مصریان از داروهای نیروزای قوی استفاده می کردند وبه وسیله ی آنها این سنگ ها را به بالا می بردند.
اهرام مصر از هر نظر چه از نظر معماری وموقعیت جغرافیایی در محل مناسبی قرار دارد.
- هرم به گونه ای ساخته شده است که به چهار جهت اصلی مشرف است.
- خط مداری که از روی جیزه می گذرد دقیقا خشکی ها وآب های روی کره ی زمین را دقیقا نصف می کندوهرم در چنین نقطه ای از نصف النهار ساخته شده است.
- فاصله ی میان مرکز زمین تا هرم کاملا برابر است.
- اندازه ی سطحی چهارجانبی حرم دقیقا برابراست با ارتفاع هرم.
- نوک هرم بزرگ دقیقا شمال واطرافش نیز طول استوا را تمثیل می نمایند.
تمامی این محاسبات بیان گر آن است که اهرام مصر با اندازگیری های دقیق ریاضی ونجومی همراه است که نشان می دهد درآن زمان مصریان از نظر معماری بسیار پیشرفته بوده اند .
سنگ هایی که دراین هرم به کار رفته است از خود کشور مصر گرفته نشده اند وطبق نظر بعضی از کارشناسان وباستان شناسان سنگ ها به مدت ده سال توسط کارگران حمل می شده است وبعد از ده سال تازه به محل بنای اهرام مصر آورده شدند هنوز هیچ کس نمی داند که این سنگ ها مطعلق به چه کشوری است و یا مهندس یا معمار اهرام مصر چه کسی بوده است واز چه شیوه ای استفاده شده است.
نکته ای که باید دراینجا به آن اشاره کرد این است که کارگران اهرام مصربر اساس یاداشت های هردوت گویا درعرض بیست سال متمادی حدود صد هزار کارگر در ساخت اهرام مشغول بودند. جالب اینکه هر
کارگر روزانه به اندازه ی یکصد گرم پیاز مصرف می کرده اند با این حساب مشخص می گردد که هر روز برای تامین غذای یکصدهزار کارگر معادل ده هزار کیلو پیاز نیاز بوده است. این رقم در ده روز به یکصد هزار کیلو می رسد.
(یکصدتن) و مسلما در ماه نیز به سیصد تن می رسد . با این محاسبه مشخص است که درعرض شش ماه کار متوالی حدود هزار و هشتصد تن پیاز مصرف شده است.
باتوجه به آن که درآن زمان پیاز ها را با چه زحمات وسختی ای از اقصی نقاط جهان وارد مصر می کردند البته ما باید نیاز خود مردم مصر رانیز به این میزان بیفزاییم. اساس ارزیابی متر مکعب به اندازه ی فاصله ی میان خورشید وآلفا قنطوریس بوده واگر میزان گازهای حاصل از مصرف پیاز را که مردمان آن زمان دفع می کردند حساب کنیم به اندازه ی میزان پارگی به اندازه ی از بین رفتن لایه ی ازن اطراف کره ی زمین است.

 

مجسمه ی ابولهل :

یکی از آثار بسیار زیبایی که در روبه روی هرم بزرگ قرار دارد مجسمه ی ابولهل است این مجسمه از لحاظ معماری بسیار زیبا می باشد و طبق مدارک به دست آمده این مجسمه وظیفه ی محافظت از اهرام مصر وقبر خفو را دارد.

▪ فرعون به خاک سپرده می شود :

مصریان قدیم می پنداشتند که وقتی کسی می میرد باید از بدن او نگهداری کرد تا روحش بتواند به زندگی پس از مرگ ادامه دهد. ازهمین رو اندام های داخلی بدن مردگان مانند قلب وکلیه و کبدو... را از بدن خارج می کردند وآن را با روشی مخصوص به نمک آغشته می کردند. سپس بدن را با پارچه های کتانی نوار پیچ می کردند بدین ترتیب بدن مرده مومیایی می شد. عاقبت شده به همراه لباس و غذا و وسایل دفایی مورد نیاز او به خاک سپرده می شود.یال هرم خفو ٢٣٠متراست ومساحت قاعده ی آن بزرگتر از مساحت نه زمین فوتبال است.
بعد از کشف جسد خفو در زیر هرم او یک کشتی پیدا شد که برای رد شدن خفو از رود نیل قرارداده شده بود.
بعد از خفو نیز فراعنه ای روی کار آمدند مانند: منقرع (نوه ی خفو).خفرع (پسرخفو)کفرع (پسرخفو).

گورستان جیزه یا گیزا، در غرب قاهره امروزی در کشور مصر قرار دارد و 3 هرم از فراعنه سلسله چهارم در آن بنا شده است...

 این اهرام به نام‌های خوفو یا خئوپوس، به معنی کسی که به افق تعلق دارد، خفرع یا خفرن یعنی بزرگ و منکورع یا موکرینوس به معنی ملکوتی شهرت دارند.
اهرام مصر، عظیم‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای دوره پادشاهی کهن هستند که جزو عجایب 7 گانه جهان باستان نیز محسوب می‌شوند.
این اهرام در حدود سال ۲۵۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌اند و نقطه اوجی در تکامل شیوه معماری مقابر مصر در دوره پادشاهی کهن به حساب می‌آیند.
برای ساخت اهرام، تعدادی شیب راهه آجر فرش احداث شد و تخته سنگ‌های آهکی را که از معادن آن سوی نیل با قایق به آنجا منتقل می‌کردند، روی شیب راهه‌ها به سمت بالا قرار می‌دادند.
در جلوی هر هرم، معبد کوچکی قرار داشت که با گذرگاهی سنگفرش به معبدی دیگر که در دره نیل، در حاشیه مزارع واقع بود، می‌پیوست.
در دو سوی اهرام، هرم‌های کوچکی با طرحی منظم و دقیق وجود دارد که مخصوص اعضای خاندان سلطنتی بوده و جهت هرم‌های 3 گانه، شمالی جنوبی است. هرم های خوفو و خفرع نیز روی محوری مایل در امتداد یکدیگر ساخته شده‌اند.
مصری‌ها زندگی کوتاه این جهان را فانی و مرگ را آغاز یک حیات نوین و جاویدان در دنیای دیگر می‌دانستند. به همین دلیل منازل خود را با مصالحی مانند خشت و گل و مقابر را از مصالح با دوامی مانند سنگ می‌ساختند.
بر اساس اعتقاد و تفکر آنان هر انسان علاوه بر جسم دارای یک روح به نام بع، ویک پیکر شبه گونه بنام کا است. «بع» پس از مرگ در زمین مانده و هر شب به جسد باز می گردد ولی «کا» می‌تواند مابین این دوجهان در حرکت باشد.
به اعتقاد مصری‌ها، شرط جاودانه بودن زندگانی آن بوده که بع و کا هر دو بتوانند جسد خود را شناخته و به آن بازگردند. به همین علت برای از بین نرفتن اجساد مردگان آنان را مومیایی کرده و کلیه اشیا و متعلقات آنان را در کنار شان قرار می‌دادند.
همچنین برای محافظت از جسد، مقابر را محکم و غیر قابل نفود می ساختند تا کا بتواند در آنجا سکونت کند و از بلاهای طبیعی و سرقت اموال در امان باشد.
این اهرام شاهکار تکنیک مهندسی، طراحی و معماری هستند. برش و اندازه‌گیری سنگ‌ها در حد اعجاب انگیزی دقیق بوده، به طوری که کوچکترین خطایی باعث بر هم خوردگی اشکال هندسی و حتی فرو ریختن بنا می‌شد. این بناها بزرگترین بناهای ساخت بشر تا کنون هستند.
اهرام مصر تقریبا در یک دوره ۱۰۰۰ ساله و در زمان شکوفایی و عظمت فراعنه مصر بین سال‌های ۲۷۰۰ تا ۱۷۰۰ قبل از میلا‌د بنا شده‌اند.
هرم غول پیکر مصر از قدیمی ترین عجایب هفتگانه است و تنها بنایی است که در میان عجایب هفتگانه تا به امروز باقی مانده است.
زمانی که این هرم ساخته شد بلندترین ساختمان جهان در آن زمان محسوب می شد و این رتبه را تا ٤٠٠٠ سال حفظ کرد.
در حدود ٢٥٨٠سال قبل از میلاد مسیح این هرم‌ها را برای دفن فراعنه ساخته‌اند.

مجموعه اهرام جیزه شامل قسمت‌های زیر است:
هرم خوفو، هرم خفره، هرم منکور، معبد تدفینی خفره، معبد تدفینی، هرم فرعی، معبد دره‌ای خفره، معبد دره‌ای منکور، مقبره‌های ملکه هتفرس اول، مقبره‌های ملکه خنت کاوس اول، اهرام ملکه‌ها، مصطبه‌ها، تندیس ابوالهول، معبد ابوالهول، مقبره همیوفر، دفتر تحقیقات اهرام جیزه، گودال قایق‌ها، مقبره‌های کنده شده در صخره، گذرگاه سنگ‌فرش تدفینی، معبد سنگ منکور، گورستان جدید، گورستان غرب، گورستان شرق، مقبرهٔ کنده‌شده در صخره مصطبه، مقبرهٔ کنده‌شده در صخره در منطقهٔ مرکزی مصطبه.
 
 درون هرم نوعي انرژي وجو دارد كه نحوه واكنش جسم با هوا را تغيير مي‌دهد.
ابتدا آزمايش موميايي را انجام مي‌دهيم. بدين منظور يك سبیب زميني رسيده، سفت و به رنگ قرمز روشن برداريد. وجود خال روي سيب‌زميني نشانه گنديدگي است. بنابراين از اين سيب‌زميني‌ها استفاده نكنيد . سيب زميني استفاده شده در اين آزمايش بايد رسيده، ولي سفت باشد.

هرم را از روي ميز برداريد و سيب زميني نمونه را درست در مركز و در ارتفاعي به اندازه يك سوم ارتفاع كل هرم از قاعده قرار دهيد . هرم را روي آن بگذاريد. يك هفته يا بيشتر به آن دست نزنيد . در اين اثنا ميز يا هرم نبايد حركت ‌كند . روز هفتم هرم را برداريد و سيب زميني را آزمايش كنيد.

اگر آزمايش طبق دستور العمل گفته شده انجام شده باشد ، سيب زميني چروك شده و همه آب آن ، از بين رفته است، اما اثري از گنديدگي يا كپك نيست . حتي مصرف آن ضرري ندارد . مزه‌اش هم نه تنها تغييري نكرده، بلكه بهتر هم شده است.

همين آزمايش را مي‌توان روي يك خوشه انگور سياه صورت داد.
يك خوشه كوچك انگور سياه رسيده بچينيد و آن را طبق روش گفته شده داخل هرم قرار دهيد. همان روشي را كه در مورد سيب زميني گفتيم، به كار بگيريد. بعد از اتمام دوره زماني مورد نياز مجدداً مشاهده مي‌كنيد دانه‌هاي انگور چروك شده‌اند، اما هنوز خوشمزه هستند .

 

 

 




 


 

 

 



موضوعات مرتبط: آثار تاريخي و گردشگري ايران و جهان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, | 17:39 | نویسنده : مجید برهانی |

 

گنج نامه كه یادگارانی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است بر دل یكی از صخره‌های كوه الوند در 5 كیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حكاكی شده است. كتیبه‌ها هر كدام در سه ستون 20 سطری به زبان های پارسی باستان، بابلی و عیلامی نوشته شده‌اند. متن پارسی در سمت چپ هر دو لوح قرار گرفته است و پهنایی معادل 115 سانتی‌متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو كتیبه نوشته شده و متن عیلامی نیز در ستون سوم قرار دارد. با توجه به سوراخ‌های كنار كتیبه، به نظر می‌رسد كه كتیبه‌ها روپوشی داشته‌اند كه آنان را از گزند باد و باران حفظ می‌كرده است.



مسیر منتهی به گنج نامه؛ همدان

لوح سمت چپ كه كمی بالاتر از كتیبه دیگر در كوه كنده شده مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی(521-485 پ.م) است. طول آن حدود 290 سانتی‌متر، ‌ارتفاعش 190 سانتی‌متر و دارای متنی به شرح زیر است:
"خدای بزرگ است اهورامزدا كه این زمین را آفرید؛ كه آن آسمان را آفرید؛ كه مردم را آفرید؛ كه شادی برای مردم آفرید؛ كه داریوش را شاه كرد، شاهی از بسیاری، فرمانروایی از بسیاری.
 منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌ها كه نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی".
كتیبه‌ی خشایار شاه (485-465 پ.م.) نیز در قسمت پایین همین كتیبه است به طول 270 سانتی‌متر و ارتفاع 190 سانتی‌متر و متن آن عبارت است از:
"خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ‌ترین خدایان است كه این زمین را آفریده كه آن آسمان را آفریده كه مردم را خلق كرد كه برای مردم شادی آفرید كه خشایار شاه را شاه كرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا، از میان فرمانروایان بی شمار. من خشایار شاه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه كشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دور دست پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی".




کتیبه های گنجنامه؛ همدان

این کتیبه ها در کنار آبشار با شکوه گنجنامه و دره زیبای عباس آباد در دامنه کوه الوند قرار دارند و همه روزه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان است. مردم همدان خود در روزهای تعطیل به خصوص در ماه های گرم به این منطقه می آیند.
به دلیل پتانسیل بالای گنجنامه از لحاظ گردشگری، چه از لحاظ طبیعت گردی و چه فرهنگی و باستانی، لازم است توجه ویژه ای به آن معطوف شود.




































موضوعات مرتبط: آثار تاريخي و گردشگري ايران و جهان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, | 17:28 | نویسنده : مجید برهانی |

چارلي چاپلين
كمدين انگليسي (1889 - 1977)


114 سال پيش، در روز 16 آوريل 1889 ميلادي (27 فروردين)، «سرچارلز اسپنسر چاپلين» معروف به چارلي چاپلين، نابغه عالم سينما در شهر لندن به دنيا آمد. چارلي در سن 5 سالگي، در صحنه تئاتر ظاهر شد و به سرعت شهرت يافت. وي در سال 1925 ميلادي، فيلم «لايم لايت» را کارگرداني کرد و پس از آن، به جهانگردي پرداخت. فيلم هاي چاپلين آميزه اي از هزل، اندوه، انتقادات جسورانه و عشق به انسانيت است که مشهورترين آنها جويندگان طلا، زندگي سگي و ديکتاتور بزرگ هستند.

بسیاري چارلي چاپلين را تنها يك كمدين موفق مي دانند، حال آنكه او در زمينه موسيقي نيز استعداد فراواني از خود نشان داده است. ساخت موسيقي فيلم، كار عادي وي بود و در مجموع، توانست موسيقي 23 فيلم را به پايان برساند. وي توانايي زيادي در ساخت موسيقي داشت و موسيقي فيلم «لايم لايت» ساخته چالين، در سال 1972 برنده جايزه اسكار شد.
چارلي اسپنسر چاپلين مهمترين و تاثيرگذارترين شاگرد «مك سنت» و فرزند يك نمايشگر تالارهاي محلي موسيقي، كودكي خود را در صحنه هاي سرگرم كننده تفريحي گذرانده بود. تصوير او از جهان، همچون «چارلز ديكنز» و «د.و.گريفيث»، با هر گونه فقر و تنگدستي دوران خردسالي و جواني رنگ آميزي شده بود و در طول عمرش، همدردي عميق خود را نسبت به تنگدستان نشان داد.
در 1913، هنگامي كه با دستمزد صد و پنجاه دلار در هفته، در كمپاني «كي استون» استخدام شد، يك بازيگر سيار نمايش هاي «وودويل» امريكايي بود. در نخستين فيلمي كه به نام «در تلاش براي معاش» (1914) براي مك سنت بازي كرد، نقش يك شيك پوش تيپيك انگليسي به او داده شد، اما با فيلم دومش، «مخمصه غريب مبيل» (1914)، كاركتر و شكل ظاهري يك ولگرد كوچولو را معرفي كرد؛ كاركتري كه چاپلين را شهره آفاق ساخت و او را به يك نماد جهاني در عرصه سينما تبديل كرد.
صحنه اي از فيلم «جويندگان طلا» ساخته چاپلين، تا ژوئن 1917 اعتبار زيادي كسب كرد. از اين رو، قرارداد يك ميليون دلاري از سوي «فرست نشنال» به او پيشنهاد شد تا هشت فيلم به طور دلخواه براي اين كمپاني بسازد. اين معامله به او امكان داد تا براي خود استوديويي بنا كند و تمام فيلم هايش را تا سال 1952 در آنجا بسازد (اين سالي بود كه چاپلين آمريكا را ترك كرد).
موفق ترين اقدام چارلي در فرست نشنال، كارگرداني اولين فيلم بلند او ( پسر بچه 1921) بود. اين فيلم، كمدي بوده و ماجراي فرد بيكاري است كه به پسر بچه اي از محله فقير نشين دل مي بندد ( نقش پسر بچه را جكي كوگان اجرا كرد كه پنج سال بيشتر نداشت و او را به شهرت جهاني رساند). فيلم پسر بچه، غوغاي زيادي در جهان به پا كرد و بيش از 2.5 ميليون دلار نصيب تهيه كنندگان آن شد.
جويندگان طلا، شاخص ترين اثر چارلي چاپلين بود كه هنوز هم مانند سال 1925 مورد علاقه مردم است. چاپلين شخصاً آن را بر ديگر فيلم هايش ترجيح مي داد. در فيلم بعدي خود به نام سيرك (1928)، آن ولگرد كوچولو به فكر دلقك شدن مي افتد.
فيلمي صامت با ساختاري زيبا كه در جريان ناطق شدن سينما ساخته شد و در 1929، جايزه اسكار بهترين فيلمنامه، بازيگري، كارگرداني و بهترين فيلم (تهيه كنندگي) را به خود اختصاص داد. چاپلين در جريان ساخت اين فيلم، درگير دادگاه طلاق از همسر دومش بود و از جانب اخلال گرايان مذهبي متهم به اهانت شده بود؛ چنان كه مي خواست خودكشي كند. 


 
 
جوايز چارلي
چاپلين در طول دوران فعاليتش دوبار موفق به كسب جايزه اسكار شد. او اولين جايزه اسكار خود را در شانزدهم مي 1926 دريافت كرد. پس از آن و با ساخت فيلم «سيرك» در اسكار بعدي نامزد كسب عنوان بهترين بازيگر مرد و همچنين بهترين فيلم‌ساز كمدي شد، ولي در نهايت اين جوايز به افرادي ديگر تعلق يافت. با اين وجود، او جايزه «همه فن حريف بودن» را از دبيرخانه جشنواره دريافت كرد. فيلم ديگري كه چاپلين در همان سال ساخت و به خاطر آن، از جشنواره‌هاي گوناگون جايزه گرفت، «خواننده جاز» نام داشت. چاپلين در سال 1972 و چهل و چهار سال پس از دريافت اسكار اول، دومين اسكار خود را هم دريافت كرد. البته او در اين زمان در تبعيد بود و به خاطر دريافت جايزه‌اش اجازه پيدا كرد به شهر محل دبيرخانه جشنواره سفر كند.
آخرين فيلم‌هاي او با نام «شاهي در نيويورك»، «سوفيالورن» و «مارلون براندو» در اواخر دهد پنجاه ساخته شدند و او در اين فيلم‌ها به عنوان نويسنده و كارگردان و بازيگر به هنرمندي پرداخت.

پدر و مادرش بازیگر تئاتر بودند و خود نیز، در نخستین سالهای زندگی، بازیگری را شروع کرد .چارلی در سن ۲۱ سالگی به نیویورک رفت و بلافاصله در یک نمایش کمدی درخشید و سال بعد قراردادهای مهمی با تهیه کنندگان بست و در سال ۱۹۱۳برای نخستین بار بازی در فیلمی را به عهده گرفت . چاپلین تنها یک بازیگر نبود، او فیلمنامه می نوشت، کارگردانی می کرد ، تهیه کننده بود و در نهایت برای فیلم موسیقی هم ساخت .
این نابغه سینما پس از توفیق آثارش ، یک کمپانی تهیه فیلم ایجاد کرد که در سال ۱۹۱۸با شرکت چند تن از هنرپیشگان معروف بصورت کمپانی عظیم «یونایتد آرتیستز» درآمد . با تولد سینمای ناطق ، هالیوود دچار بحران بزرگی شد و بسیاری از هنرمندان معروف در مدت کمی افول کردند. اما چاپلین تسلیم نشد .
او تصمیم گرفت همچنان فیلم صامت بسازد. استدلال او این بود که اساس کار او پانتومیم (بازی بدون کلام) است .معروفیت چاپلین باعث شد که او با بسیاری از شخصیت های بزرگ زمان خود چون گاندی، انیشتین و برنارد شاو ملاقات کند و مورد ستایش آنان قرار گیرد.به گزارش ایرنا چاپلین درآغاز دهه ۵۰به همراه گروهی بزرگ از روشنفکران و هنرمندان از آمریکا اخراج شد و در سوئیس اقامت گزید. او فقط یکبار در اواخر عمر برای دریافت اسکار افتخاری به آمریکا بازگشت. چاپلین به داشتن افکار دست چپی متهم بود و در دوران «مک کارتیسم» مغضوب واقع شد و تا مدت ها حق ورود به آمریکا را نداشت.
● فیلم های چارلی چاپلین:
▪ «زندگی سگی»:
این فیلم در ۱۴آوریل سال ۱۹۱۸میلادی ساخته شد و فیلمنامه نویس و کارگردان آن خود چاپلین بود. «زندگی سگی» در واقع نخستین فیلم از آغاز دومین دوره فعالیت سینمایی چاپلین است. این فیلم روایت زندگی مردی تنها و درمانده است. انزوای چارلی دراین فیلم واقعا دردناک است. ادنا پورویانس، سیدنی چاپلین، تام ویلسن، آلبرت استین، هنری برگمن به همراه چاپلین دراین فیلم ۳۵میلیمتری سیاه و سفید و ۳۰دقیقه ای ایفای نقش کردند.
▪ «پیش فنگ»:
این اثر در ۲۰اکتبر سال ۱۹۱۸با همکاری عوامل فیلم «زندگی سگی» ساخته شد.این فیلم در استودیو چاپلین (فرست نشنال) تهیه شد.بسیاری از تماشاگران سینما، این فیلم را بهترین شاهکار چاپلین قبل از فیلم «جویندگان طلا» می دانند و این فیلم کمدی هنوز تنها فیلم جدی الهام گرفته شده از حوادث جنگ جهانی اول به شمار می رود.

 

               نامه چارلي چاپلين به دخترش

جرالدین دخترم، از تو دورم، ولی یک لحظه تصویر تو از دیدگانم دور نمی شود. اما تو کجایی؟ در پاریس روی صحنه ی تئاتر پر شکوه شانزه لیزه… این را می دانم و چنان است که در این سکوت شبانگاهی، آهنگ قدمهایت را می شنوم. شنیده ام نقش تو در این نمایش پر شکوه، نقش آن دختر زیبای حاکمی است که اسیر خان تاتار شده است.

جرالدین، در نقش ستاره باش اما اگر فریاد تحسین آمیز تماشاگران و عطر مستی آور گلهایی که برایت فرستاده اند تو را فرصت هوشیاری داد، بنشین و نامه ام را بخوان… من پدر تو هستم. امروز نوبت توست که هنرنمایی کنی و به اوج افتخار برسی. امروز نوبت توست که صدای کف زدنهای تماشاگران تو را به آسمانها ببرد. به آسمانها برو ولی گاهی هم روی زمین بیا و زندگی مردم را تماشا کن. زندگی آنان که با شکم گرسنه، در حالی که پاهایشان از بینوایی می لرزد و هنرنمایی می کند. من خود یکی از ایشان بودم.

 

جرالدین دخترم، تو مرا درست نمی شناسی. در آن شبهای بس دور با تو قصه ها بسیار گفتم اما غصه های خود را هرگز نگفتم. آن هم داستانی شنیدنی است. داستان آن دلقک گرسنه که در پست ترین صحنه های لندن آواز می خواند و صدقه می گیرد. این داستان من است. من طعم گرسنگی را چشیده ام. من درد نابسامانی را کشیده ام. و از اینها بالاتر رنج حقارت آن دلقک دوره گرد که اقیانوسی از غرور در دلش موج می زند. اما سکه ی صدقه ی آن رهگذر که غرورش را خرد نمی کند رانیز احساس کرده ام. با این همه زنده ام و از زندگان پیش از آن که بمیرند حرفی نباید زد. داستان من به کار نمی آید. از تو حرف بزنم. به دنبال نام تو نام من است.

چاپلین، جرالدین دخترم، دنیایی که تو در آن زندگی می کنی دنیای هنرپیشگی و موسیقی است. نیمه شب آن هنگام که از سالن پرشکوه تئاتر بیرون می آیی، آن ستایشگران ثروتمند را فراموش کن. ولی حال آن راننده تاکسی را که تو را به منزل می رساند بپرس. حال زنش را بپرس و اگر آبستن بود و پولی برای خرید لباس بچه نداشت، مبلغی پنهانی در جیبش بگذار…..

به نماینده خود در پاریس دستور داده ام فقط وجه این نوع خرجهای تو را بی چون و چرا بپردازد. اما برای خرجهای دیگرت، باید برای آن صورت حساب بفرستی…..

دخترم جرالدین، گاه و بی گاه با مترو و اتوبوس شهر بگرد. مردم را نگاه کن. زنان بیوه و یتیم را بشناس و دست کم روزی یک بار بگو: *من هم از آنها هستم.* تو واقعا یکی از آنها هستی. هنر قبل از آنکه دو بال دور پرواز به انسان بدهد، اغلب دو پای او را می شکند. وقتی به مرحله ای رسیدی که خود را برتر از تماشاگران خویش بدانی، همان لحظه تئاتر را ترک کن و با تاکسی خود را به حومه ی پاریس برسان. من آنجا را خوب می شناسم. آنجا بازیگران مانند خویش را خواهی دید که از قرنها پیش زیباتر از تو، چالاکتر از تو و مغرورتر از تو هنرنمایی می کنند. اما در آنجا از نور خیره کننده ی نورافکن های تئاتر شانزه لیزه خبری نیست. نورافکن کولی ها تنها نور ماه است. نگاه کن، آیا بهتر از تو هنرنمایی نمی کنند؟ اعتراف کن. دخترم… همیشه کسی هست که بهتر از تو هنرنمایی کند و این را بدان که هرگز در خانواده ی چارلی چاپلین کسی آنقدر گستاخ نبوده که یک کالسکه ران یا یک گدای کنار رود سن یا کولی هنرمند حومه پاریس را ناسزایی بگوید…….

دخترم، جرالدین، چکی سفید برای تو فرستاده ام که هر چه دلت می خواهد بگیری و خرج کنی. ولی هر وقت خواستی دو فرانک خرج کنی، با خود بگو سومین فرانک از آن من نیست. این مال یک فرد فقیر گمنام می باشد که امشب به یک فرانک احتیاج دارد. جستجو لازم نیست. این نیازمندان گمنام را اگر بخواهی همه جا خواهی یافت. اگر از پول و سکه برای تو حرف میزنم برای آن است که از نیروی فریب و افسوس پول، این فرزند شیطان، خوب آگاهم…….

من زمانی دراز در سیرک زیسته ام و همیشه و هر لحظه برای بندبازان بر روی ریسمانی بس نازک و لرزنده نگران بوده ام. اما دخترم این حقیقت را بگویم که مردم بر روی زمین استوار و گسترده، بیشتر از بندبازان ریسمان نااستوار سقوط می کنند.

دخترم، جرالدین، پدرت با تو حرف میزند. شاید شبی درخشش گرانبهاترین الماس این جهان تو را فریب دهد. آن شب است که این الماس، آن ریسمان نااستوار زیر پای تو خواهد بود و سقوط تو حتمی است…. روزی که چهره ی زیبای یک اشراف زاده ی بی بند و بار تو را بفریبد، آن روز است که بندبازی ناشی خواهی بود. بندبازان ناشی همیشه سقوط می کنند.

از این رو دل به زر و زیور مبند. بزگترین الماس این جهان آفتاب است که خوشبختانه بر گردن همه می درخشد…. اما اگر روزی دل به مردی آفتاب گونه بستی، با او یکدل باش و به راستی او را دوست بدار و معنی این را وظیفه ی خود در قبال این موضوع بدان. به مادرت گفته ام که در این خصوص برای تو نامه ای بنویسد. او بهتر از من معنی عشق را می داند. او برای تعریف معنی عشق، که معنی آن یکدلی است شایسته تر از من است……

دخترم، هیچ کس و هیچ چیز را در این جهان نمی توان یافت که شایسته آن باشد که دختری ناخن پای خود را به خاطر آن عریان کند….. برهنگی بیماری عصر ماست. به گمان من تن تو باید مال کسی باشد که روحش را برای تو عریان کرده است.

دخترم جرالدین، برای تو حرف بسیار دارم ولی به موقع دیگری می گذارم و با این پیام نامه ام را پایان می بخشم:

*** انسان باش، پاکدل و یکدل؛ زیرا که گرسنه بودن، صدقه گرفتن و در فقر مردن، هزار بار قابل تحمل تر از پست و بی عاطفه بودن است. *** 

دختر چارلي چاپلين كه اكنون هنر پيشه سينما است و نوه چارلي

 

چارلی مهمترین و تاثیرگذارترین شاگرد مک سنت و فرزند یک نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی به نام جرالدین چاپلین بود.

والدین چاپلین هر دو هنرمندانی در سالن بزرگ شهر لندن بودند و هر دو بازیگر و آوازه‌خوان، اما پیش از آنکه وی 3 ساله شود از هم جدا شدند.

چارلی آواز خواندن را از مادرش آموخت. بعدها مادرش دچار بیماری روانی می‌شود و در یک آسایشگاه در حوالی لندن بستری می‌شود.

اما پدرش زمانی که چارلی ۱۲ ساله بود، فوت شد. زمانی که مادرش در یکی از اجراهای زنده تئاتر که برای سربازان اجرا می‌شد، جسمی به سر وی برخورد کرد و آسیب دید، چارلی 5 ساله روی صحنه رفت و تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام کرد.

با بستری شدن مادر، چارلی و برادرش رابطهٔ عمیق تری پیدا کردند و هر دو با استعداد بالایی که داشتند در همین سالن قدیمی که پدر و مادرشان در آن کار می‌کردند، مشغول به کار شدند.

چاپلین در سال 1910 به آمریکا رفت و با برادرانش استودیو چاپلین را تاسیس کردند. در سال ۱۹۲۸ مادر چاپلین، درست در زمانی که ۷ سال از انتقال وی توسط پسران به هالیوود می‌گذشت، از دنیا رفت. بعدها چارلی از وجود برادری ناتنی از سمت مادر آگاه ‌شد به نام ویلر دریدن که این برادر نیز به مابقی برادران در هالیوود و استودیو چاپلین ‌پیوست.

چاپلین یهودی‌زاده فقیری بود که دوران کودکی را در دشواری و تنگدستی گذراند و در نخستین سال‌های شکوفایی سینما در امریکا، با تکیه بر خلاقیت و استعداد خود به اوج شهرت رسید.

در سال ۱۹۱۳ بازی چاپلین در آمریکا مورد توجه یکی از فیلمسازان قرار می‌گیرد و از آن پس با شرکت فیلمسازی کی استون همکاری می‌کند.

وی نخستین فیلمش را با نام ساختن یک زندگی که فیلم کمدی بود در سال ۱۹۱۴ آغاز کرد. در این کمپانی و با این فیلم چاپلین به شهرت رسید. به تدریج چاپلین به محبوب‌ترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه‌کنندگی آثارش را نیز بر عهده گرفت.

در 1913، هنگامی که با دستمزد 150 دلار در هفته در کمپانی کی استون استخدام شد، یک بازیگر سیار نمایش‌های وودویل امریکایی بود.

در نخستین فیلمی که به نام در تلاش معاش (1914) برای مک سنت بازی کرد، نقش یک شیک پوش تیپیک انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش، مخمصه غریب مبیل 1914، کارکتر یک ولگرد کوچولو را معرفی کرد؛ کارکتری که بعدها اورا شهره آفاق ساخت و به یک نماد جهانی سینمایی از یک فرد عامی در دوران ما بدل کرد.

چاپلین در کمپانی کی استون در 34 فیلم کوتاه و 6 حلقه‌ای داستانی با عنوان رمانس ناکام تیلی (1914) به کارگردانی مک سنت بازی کرد و کاراکتر این دلقک ریزنقش محزون را به تدریج پرورش داد. شخصیتی با کفشهایی که برایش بزرگ بودند، شلواری گشاد و کتی تنگ که کلاه لبه‌دار دربی بر سر می گذاشت.

شخصیت پردازی درخشان او، همراه با حرکات پانتومیم که چارلی تبحر بی‌مانندی در آن داشت، از ولگرد کوچولو انسانی ساخت که با جهان پیرامون خود به کلی بیگانه است.

از جمله مشهورترین فیلمهایی که چاپلین در کمپانی اسانی ساخت، می‌توان به ولگرد، شغل، بانک، شبی در نمایش اشاره کرد. این فیلم‌ها در سال 1915 ساخته شدند.

این فیلم‌ها چندان مورد استقبال قرار گرفتند که چارلی سال بعد درخواست هفته‌ای 10 هزار دلار به اضافه پیش پرداختی معادل 150000 دلاری پس از امضای قرارداد برای ساختن 12 فیلم برای کمپانی میو چوال را کرد.

معروف‌ترین فیلم‌های چاپلین در کمپانی میوچوال عبارتند از: بازرس فرودگاه 1916، مامور آتش نشانی 1916، ساعت یک صبح 1916، سر سره بازی 1916، سمساری 1916، خیابان اوباش 1917، مهاجر 1917، ماجراجو 1917.

چاپلین در سال ۱۹۱۹ به همراهی تعدادی از دوستان سینمایی‌اش اتحادیه سینماگران را تاسیس کرد. آن زمان این فرصت برای او پدید آمده بود تا پس از سالها، به دلمشغولی‌های خود بپردازد و فارغ از نظام مافیایی حاکم بر هالیوود، حرف دل خویش را به زبان تصویر بیان کند.

بسیاری چارلی چاپلین را تنها یک کمدین موفق می‌دانند حال آنکه او در طول زندگانی خود در زمینه موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داد. ساخت موسیقی فیلم کار عادی وی بود و توانست در مجموع موسیقی 23 فیلم را به پایان برساند. موسیقی فیلم لایم لایت ساخته چالین در سال 1972 برنده جایزه اسکار شد.

شخصیت چاپلین بیشتر به عنوان «آواره» شهرت یافت که در زبانهای مختلف دنیا مفهومی به مانند فردی ولگرد با رفتارهای پیچیده اما بزرگ منشانه داشت. در سال ۱۹۱۵ چاپلین با یک کمپانی تازه قرارداد بست و مشغول ساخت فیلم‌های بلندتری شد.

در سال ۱۹۱۶ کمپانی فیلم موچوال مبلغ ۶۷۰ هزار دلار با چاپلین قرارداد بست و در مدت ۱۸ ماه وی ۱۲ فیلم بلندمدت کمدی برای آنها ساخت که در این نوع از ویژگی ممتازی در تاریخ سینما برخوردار بودند. در واقع تمام فیلم‌های که در این کمپانی ساخته شد، به یک اثر کلاسیک سینمای کمدی تبدیل شدند.

در پایان این سالها آمریکا وارد جنگ جهانی شد و چاپلین دورهٔ جدیدی از سینمای خود را با دوستانی آغاز کرد. از سال ۱۹۱۸ چاپلین در استودیو خود مشغول به کار شد. تمام فیلمهای پیشین دوباره ویرایش و کات شدند و در سال‌های مختلف موسیقی و تدوین جدید صورت گرفت.

دیکتاتور بزرگ نخستین فیلم کاملا ناطق چاپلین بود که در اوضاع نابسامان جهانی در دهه 40، اثری ضد نازی بود. این فیلم در مورد دیکتاتوری اروپایی و در واقع تاریخچه زندگی آدنوید هینکل، دیکتاتور کشور خیالی تامانیا است که دست به کشتار یهودی‌ها می‌زند و اروپا را درگیر جنگ می‌کند.

برخی این فیلم را نپسندیدند و برخی جنبه سیاسی آن را جدی و برخی آن را به قدر کافی جدی نگرفتند. با این حال این فیلم از نظر تجاری محبوبیت فراوانی پیدا کرد و چاپلین را همچنان به عنوان یک ستاره در اوج نگاه داشت.

سر انجام، سر چارلز اسپنسر چاپلین 25 دسامبر سال 1977 در سن 88 سالگی درگذشت.

برخی از افتخارات چارلی چاپلین:

  • برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی ارجینال برای فیلم لایم لایت در سال ۱۹۷۳
  • نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه ارجینال و بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم دیکتاتور بزرگ در سال ۱۹۴۱
  • نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم نامه ارجینال برای فیلم موسیو وردو در سال ۱۹۴۸
  • دریافت جایزه اسکار بهترین دستاورد هنری برای فیلم سیرک در سال ۱۹۲۹
  • دریافت جایزه افتخاری یک عمر فعالیت هنری در سال ۱۹۷۲

برخی از فیلم‌های چارلی چاپلین:

  • آتش‌نشان
  • ماجراجو
  • یک زندگی سگی
  • پسر بچه
  • دیکتاتور بزرگ
  • سیرک
  • شهر نورانی می‌شود
  • عصر جدید
  • مغازه وسیقه گذاری
  • دریا
  • غریبه
  • یک زن
  • بانک
  • سرسره بازی
  • خیابان آرام 

قبر چارلی چاپلین در سوئیس


 



موضوعات مرتبط: دانشمندان و مشاهير جهان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, | 10:32 | نویسنده : مجید برهانی |

ناپلئون بناپارت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
ناپلئون بناپارت
نخستین امپراتور فرانسه
 
دوران ۱۸۰۴-۱۸۱۵
لقب(ها) سرجوخه کوچک
زادروز ۱۵ اوت ۱۷۶۹
زادگاه آژاکسیو، جزیره کرس، فرانسه
مرگ ۵ مه ۱۸۲۲
محل مرگ ، جزیره سنت هلن
بیماری سرطان
آرامگاه ، پاریس
پیش از ناپلئون دوم
پس از وجود نداشت
لوئی شانزدهم (آخرین پادشاه)
همسران ژوزفین بوهارنه (۱۷۹۶-۱۸۰۴)
دودمان خاندان بناپارت
پدر کارلو بوناپارت
مادر لتیسیا رامولینو
فرزندان ناپلئون دوم
دین کاتولیک رومی
امضا  

ناپلئون یکم یا ناپلئون بناپارت (به فرانسوی: Napoléon Bonaparte) (زاده ۱۵ اوت ۱۷۶۹ میلادی - درگذشته ۵ مه ۱۸۲۲ میلادی)، به عنوان نخستین امپراتور فرانسه در فاصله سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ میلادی بر این کشور حکومت کرد و نقش بسزایی در تاریخ اروپا ایفا نمود.

ناپلئون در جزیره کرس متولد شد و به عنوان افسر توپخانه تعلیم دید. در وقایع بعد از انقلاب کبیر فرانسه به تدریج رشد کرد و در جنگ‌های مختلف فرماندهی نیروهای فرانسوی را برعهده داشت. در سال ۱۷۹۹، ناپلئون طی یک کودتا خود را به عنوان کنسول اول منصوب کرد و عملاً قدرتمندترین فرد فرانسه شد تا آن که پنج سال بعد به مقام امپراتوری فرانسه رسید. وی در اولین دههٔ قرن ۱۹ ارتش فرانسه را علیه اکثر قدرت‌های اروپایی هدایت کرد و پس از رشته‌ای از پیروزی‌ها موقعیت فرانسه را به عنوان یکی از قدرت‌های غالب قاره اروپا تثبیت کرد. در این دوره حوزه نفوذ فرانسه از طریق اتحادهای متعدد با سایر کشورها و انتصاب دوستان و اعضای خانواده ناپلئون به رهبری دیگر کشورهای تصرف شده توسط فرانسه، گسترش یافت.

تاکتیک‌های او باعث پیروزی‌های بسیاری برای ارتش فرانسه در برابر ارتش‌هایی شد که حتی در بعضی موارد از لحاظ تعداد بر ارتش فرانسه برتری داشتند. به همین دلیل وی به عنوان یکی از فرماندهان نظامی تاریخ شناخته شده‌است.

سال‌های ابتدایی و تحصیلات

ناپلئون در ۱۵ اوت ۱۷۶۹ در شهر آژاکسیو جزیره کرس متولد شد. تولد وی یک سال بعد از آن اتفاق افتاد که این جزیره توسط فرانسه از کنترل جمهوری جنوا خارج شده بود. او که در خانواده‌ای پرجمعیت بدنیا آمده بود، یک برادر بزرگتر به نام جوزف، برادرانی کوچکتر به نام‌های لوسین، لویی و جروم و نیز خواهرانی کوچکتر به نام‌های الیزا، پاولین و کارولین داشت. خانواده او اصالتاًٌ از نجیب زادگان نه چندان بلندپایه ایتالیایی بودند که در قرن شانزدهم به جزیره کرس آمده بودند.

پدر او کارلو در سال ۱۷۷۷ به عنوان نماینده کرس در دربار لوئی شانزدهم منصوب شد.

تربیت سخت‌گیرانه مادر ناپلئون تأثیر عمده‌ای بر شخصیت او در سال‌های کودکی داشت. او اندکی قبل از تولد دو سالگی در کلیسای جامع آژاکسیو به عنوان کاتولیک تعمید داده شد. به دلیل موقعیت و روابط مناسب خانواده بناپارت، وی نسبت به ساکنین کرس در آن زمان از موقعیت‌های تحصیلی بهتری برخوردار بود.

ناپلئون در ابتدای سال ۱۷۷۹ برای یادگیری زبان فرانسوی به یک مدرسه مذهبی در فرانسه رفت و چند ماه بعد یک مدرسهٔ نظامی در فرانسه پذیرفته شد. وی زبان فرانسوی را با لهجهٔ کرسی قابل توجهی صحبت می‌کرد و هرگز قادر به هجی صحیح کلمات نشد، به همین دلیل در طول تحصیل بارها توسط دیگر دانش آموزان مورد استهزإ واقع می‌شد. پس از اتمام تحصیل در آن مدرسه در سال ۱۷۸۴ وی در مدرسه نظامی معتبر پاریس پذیرفته شد. او در این مدرسه تحصیلات خود را در آموزش توپخانه ادامه داد. پس از فوت پدرش و کاهش درآمد وی، دروس مربوط به دوسال را در یک سال به اتمام رساند. ممتحن وی در این مدرسه دانشمند معروف لاپلاس بود که بعدها توسط ناپلئون به عضو مجلس سنا در آمد.

اوج گیری

پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۷۸۵ با درجه ستوان دوم توپخانه به ارتش پیوست. پس از انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ وی به مدت دو سال از خدمت نظامی کناره‌گیری کرد و اوقات خود را در پاریس و کرس سپری نمود. او در این زمان به شدت طرفدار تحرکات ملی گرایانه و در کرس بود به طوری که در نامه‌ای که در در ماه می ۱۷۸۹ به پاسکوآل پاولی از رهبران جامعه کورسیکا به شدت از فرانسویان و تصرف کرس توسط آنان انتقاد و بدگویی کرد. او سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب را در کرس و در کشمکش با انقلابیون، سلطنت طلبان و ملی‌گرایان کرس سپری کرد. بناپارت پشتیبان مستقیم ژاکوبن‌ها بود و فرماندهی دسته‌ای از شبه‌نظامیان کرس را برعهده داشت. او در سال ۱۷۹۲ توانست مقامات ارتش فرانسه را راضی کند که وی را مجدداً به خدمت در ارتش بپذیرند. در این سال ائتلافی از قدرت‌های اروپایی علیه جمهوری فرانسه تشکیل شد و دو طرف بر سر مناطقی که امروزه در کشور ایتالیا واقع شده‌اند وارد جنگ شدند.

محاصره تولون (۱۷۹۳)

در سال ۱۷۹۳ شهر تولون علیه حکومت جمهوری قیام کرده بود و عملاً در اختیار نیروهای نظامی بریتانیا که طرفدار جبهه سلطنت طلب بودند، قرار گرفته بود. در نبرد نیروهای جمهوری برای تصرف مجدد تولون، ناپلئون به عنوان فرمانده توپخانه منصوب شد. طبق نقشه وی و با تصرف تپه مشرف به شهر، تولون به محاصره نیروهای جمهوری درآمد که این محاصره سه ماه به طول انجامید و در پی آن کشتی‌های بریتانیایی مجبور به ترک بندر شدند. این واقعه به تصرف نهایی شهر توسط جمهوری خواهان منجر شد. ناپلئون که در جریان این محاصره مجروح نیز شده بود، در اثر این موفقیت در ارتش ارتقا درجه پیدا کرد.

سیزدهم واندیمیر (۱۷۹۵)

بعد از سقوط برادران روبسپیر، ناپلئون هم به دلیل ارتباط با آن دو تحت بازداشت خانگی قرار گرفت اما در ظرف دو هفته مجدداً آزاد شد. در سوم اکتبر سلطنت طلبان در پاریس شورش کردند و به سمت مواضع مجمع ملی فرانسه در حال پیشروی بودند. در این زمان مسئولیت محافظت از مجمع به ناپلئون سپرده شد و او با استفاده از تجربیات خود برای این منظور از توپخانه استفاده کرد. در پنجم اکتبر که معادل سیزدهم واندیمیر بود با استفاده از توپ‌های سنگین نیروهای سلطنت طلب را به شدت سرکوب کرد. در جریان این سرکوب هزار و چهارصد نفر از سلطنت طلبان کشته شدند و مابقی مجبور به عقب نشینی گشتند. موفقیت در این سرکوب برای ناپلئون شهرت و ثروت زیادی به ارمغان آورد.

اولین لشکرکشی به ایتالیا (۱۷۹۷-۱۷۹۶)

 
ناپلئون بناپارت در نبرد ارکول

در سال ۱۷۹۶ اتریش با سوءاستفاده از ضعف نظامی فرانسه، به آلمان و شمال ایتالیا حمله کرد و مناطقی را از دست فرانسه خارج نمود که موجب عصبانیت شدید مردم فرانسه شد. ناپلئون که بعد از سرکوب سیزدهم واندیمیر به مقام فرماندهی نیروهای ارتش فرانسه در ایتالیا رسیده بود، دو روز بعد از ازدواج با ژوزفین بوهارنه پاریس را برای در اختیار گرفتن ارتش ایتالیا ترک کرد. ابتدا در نبرد لودی نیروهای اتریشی را شکست داد و آن‌ها را از لمباردی بیرون راند، در نبرد کالدیرو شکست خورد ولی مجدداً در نبرد آرکول پیروز شد و به سمت جنوب ایتالیا و سرزمین تحت حکومت پاپ پیشروی کرد. تاپایان سال ۱۷۹۶ شمال ایتالیا و قسمتی از خاک اتریش را تصرف کرد. در ماه مارس ۱۷۹۷ مجدداً نیروهایش را به سمت اتریش راند و اتریش را وادار به امضای پیمان صلح نمود. طبق این پیمان بخش‌های بزرگی از شمال و جنوب ایتالیا به فرانسه داده شد، اما طبق یک بند محرمانه جمهوری ونیز به اتریش می‌رسید. سپس ونیز را فتح کرد و ضمن غارت گنجینه‌های آن، به ۱۱۰۰ سال استقلال ونیز خاتمه داد.

در طول این لشکرکشی، نفوذ ناپلئون در سیاست فرانسه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد. وی در کودتای چهارم سپتامبر، قدرت سیاسی را به جمهوریخواهان حامی خود سپرد که با این عمل آنان را بیش از پیش به خود وابسته کرد.

لشکر کشی به مصر (۱۸۰۱-۱۷۹۸)

 
جنگ اهرام

بعد از بررسی اوضاع نظامی، ناپلئون به این نتیجه رسید که نیروی دریایی فرانسه از توانایی مقابله با نیروی دریایی بریتانیا در کانال مانش برخوردار نیست. به همین دلیل تصمیم گرفت از طریق تصرف مصر و حضور در خاورمیانه، به منافع اقتصادی بریتانیا در هند ضربه بزند.

در ماه مه ۱۷۹۸ ناپلئون به عضویت فرهنگستان علوم فرانسه درآمد و سپس به سوی مصر رهسپار شد. در بین نیروهایی که او را در مصر همراهی می‌کردند هیأتی متشکل از ۱۶۷ دانشمند متخصص در ریاضی، طبیعیات، شیمی و ژئودزی نیز به چشم می‌خورد که در مصر به فعالیت اکتشافی پرداختند و از جمله کشفیات این هیأت می‌توان از سنگ رشید[۱] نام برد.

در مسیر مصر ابتدا به مالت رفت که دراختیار قرار داشت و آنجا را تصرف کرد. به دلیل اصلیت فرانسوی ۲۰۰ شوالیه این گروه و نارضایتی آنان از فرمانده آلمانی خود، مقاومت چندانی در برابر حمله ناپلئون صورت نگرفت به طوری که تلفات ارتش وی در این نبرد تنها سه نفر بود.

ناپلئون و ارتش وی از تعقیب نیروهای بریتانیایی در امان ماندند و نهایتاً در اول ژوئیه به اسکندریه رسیدند. در ۲۱ ژوئیه نبرد اهرام بین فرانسویان از یک طرف و و نیروهای امپراتوری عثمانی از طرف دیگر در گرفت که با پیروزی فرانسویان خاتمه یافت. اما در اول ماه اوت همان سال نیروی دریایی بریتانیا موفق شد در نبرد نیل به فرماندهی هوریشیو نلسون ضربه سنگینی به ناوگان فرانسه وارد کند، به طوری که به غیر از دو کشتی مابقی این ناوگان غرق یا تصرف شد. این شکست رویای ناپلئون برای حضور قدرتمند در مصر را به چالش کشید. بعداً در اوایل سال ۱۷۹۹ ناپلئون نیروهای خود را به سمت دمشق راند و با ۱۳۰۰۰ سرباز تحت امر خود موفق به تصرف شهرهای بندری عریش، غزه، یافا و حیفا شد. در این میان تصرف یافا بسیار بیرحمانه بود به طوری که برای صرفه‌جویی در مصرف مهمات ۱۴۰۰ اسیر با سرنیزه به قتل رسیدند یا غرق شدند و کشتار و غارت در این شهر تا سه روز ادامه داشت.

به دلیل تلفاتی که در اثر بیماری به لشکر ناپلئون وارد شده بود، موفق به تصرف عکا نشد و در ماه مه به مصر عقب نشینی کرد. جهت عقب نشینی سریع‌تر، در راه بازگشت به مصر به دستور او به سربازان بیمار زهر داده شد. هرچند گروهی بر این باورند که این اقدام برای جلوگیری از شکنجه نیروهای بیمار و جامانده فرانسوی توسط نیروهای عثمانی انجام گرفته. در هنگام حضور مجدد در مصر در ۲۴ ژوئیه، حمله آبی خاکی عثمانی را در ابوقیر[۲] با شکست روبرو کرد.

حکومت فرانسه

 
تاجگذاری ناپلئون

ناپلئون در طول لشکرکشی به مصر از طریق روزنامه‌ها و پیغام‌های جسته گریخته‌ای که به او می‌رسید از در جریان اوضاع داخلی فرانسه و اروپا قرار می‌گرفت و به این ترتیب از شکست فرانسه در خبردار شد. وی در ۲۴ اوت ۱۷۹۹ از غیبت موقت کشتی‌های انگلیسی در سواحل فرانسه استفاده کرد و بدون آن که دستوری در این مورد داشته باشد، به فرانسه بازگشت و فرماندهی نیروها در مصر را به سپرد.

در عین حال دستوری از طرف دیرکتوار برای ناپلئون ارسال شده بود که طبق آن او باید به همراه سپاهش به فرانسه بازگردد و حمله نظامی احتمالی به خاک فرانسه را دفع کند. ولی به علت ضعیف بودن خطوط ارتباطی این پیام به ژنرال فرانسوی نرسید. سرانجام او در اکتبر به پاریس رسید. در این شرایط باوجود ترک میدان نبرد توسط ناپلئون، دیرکتوار ضعیف‌تر از آن بود که بتواند وی را مواخذه کند.

در ۱۹ نوامبر (۱۸ برومر) همان سال با همدستی بعضی از اعضای دیرکتوار و برادرش لوسین، طی یک کودتا دیرکتوار را منحل کرد. بعد از این کودتا، با تصویب قانون اساسی جدید قدرت به کنسول‌های فرانسه رسید که شورایی سه نفره بود. عملاً در این شورا ناپلئون به عنوان کنسول اول قدرت را در اختیار داشت.

 
ناپلئون بناپارت در حال عبور از گردنه آلپ

در سال ۱۸۰۰ ناپلئون با عبور از آلپ اقدام به لشکرکشی مجدد به ایتالیا نمود. در این حمله سرزمین‌هایی که در مدت حضور وی در مصر توسط اتریش تصرف شده بود را مجدداً تصرف کرد. او با کمک برادرش ژوزف که رهبری مذاکرات صلح را برعهده داشت، قرارداد صلح لونویل را به اتریش تحمیل کرد.

ناپلئون در سال ۱۸۰۲ قانون برده‌داری را که بعد از انقلاب فرانسه ممنوع شده بود، دوباره در مستعمرات فرانسه برقرار کرد. این اقدام وی باعث شورش در هائیتی شد. نیروهای فرانسوی در سرکوب این شورش با مقاومت شدیدی روبرو شد و همچنین به علت ابتلا به تب زرد موفقیتی کسب نکرد.

بعد از صلح با اتریش، با انعقاد پیمان آمیان بین انگلیس و فرانسه، دوره صلح کوتاهی از ۱۸۰۲ تا ۱۸۰۳ در اروپا ایجاد شد. از جمله تعهدات این پیمان صلح عقب نشینی نیروهای انگلیس از مستعمرات جدید آن کشور بود. اما صلح بین فرانسه و انگلیس عمر طولانی نداشت. رژیم سلطنتی بریتانیا نگران تاثیر تفکرات و ایده‌های انقلابی برروی رژیم سلطنتی انگلیس بود. انگلیس به دخالت فرانسه در ایجاد اتحاد جدید در سوئیس و تصرف پیمونت توسط فرانسه اعتراض داشت، هرچند که این دو کشور از جمله مناطق مورد توافق در پیمان صلح نبودند. همچنین انگلیس برخلاف تعهدات پیمان صلح، مالتارا ترک نکرد و در نهایت در سال ۱۸۰۳ به فرانسه اعلام جنگ کرد.

از جمله اتفاقات مهم دیگر این دوران خرید لوئیزیانا بود. در این زمان با توجه به وضعیت مالی بد فرانسه و دشواری دفاع از مستعمرات فرانسه در آمریکای شمالی و همچنین خطر جنگ با انگلیس، ناپلئون تصمیم به فروش این مستعمرات به دولت ایالات متحده گرفت. در جریان این معامله، بیشتر از دو میلیون کیلومتر مربع از سرزمین‌های مورد ادعای فرانسه، در ازای مبلغ ۱۵ میلیون دلار به ایالات متحده واگذار شد.

در سال ۱۸۰۱ بناپارت به ریاست فرهنگستان علوم فرانسه رسید و ژوزف دالامبر را به عنوان دبیر دائم فرهنگستان منصوب کرد.

ناپلئون در ماه مه ۱۸۰۴ توسط سنا به عنوان امپراتور فرانسه شناخته شد و در دوم دسامبر همان سال در کلیسای نوتردام تاجگذاری کرد.

اقدامات ناپلئون

بناپارت اصلاحات ماندنی را بنا کرد، شامل: متمرکز کردن حکومت در وزارتخانه‌ها، تحصیلات عالیه، قانون مالیات، سیستم فاضلاب، سیستم راهداری و بانک مرکزی کشور. طی گفتگویی که با کاتولیک‌های کلیسا داشت، توانست با آنها توافق نامه دوستانه‌ای را امضا کند. او با اینکار می‌خواست جامعهٔ کاتولیک را با رژیم خود آشتی دهد و با آنها طرح دوستی داشته باشد. قوانین حقوقی که بناپارت آنها را بنا کرد که امروز از آن به عنوان قانون ناپلئونی استفاده می‌شود مورد استفاده بسیاری از جوامع می‌باشد از قبیل کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین و غیره. این قانون به وسیله کارشناسان ماهر و قانونی زیر نظر جین ژاکوس تهیه شده بود. بناپارت حضور فعالانه‌ای در جلسات شورای کشور داشت و کار آنها تجدید نظر بر طرح‌های پیشنهادی بود. بناپارت همچنین دستور داد که مقررات جنایی و بازرگانی نیز به صورت قانون درآورده شود. در سال ۱۸۰۸ قوانین جنایی به صورت تصویب شده از طرف دولت منتشر شد که قابل اجرا بوده‌است.

حمله به اروپا و وقایع بعد از آن

 
جنگ بورودینو، اثر پیتر ون هس
 
نبرد لایپزیگ، نقاشی توسط ولادیمیر موشکو، ۱۸۱۵)
 
خداحافظی ناپلئون از گارد امپراتوری
 
ناپلئون در بازگشت از البا، اثر کارل استنبن

در سال ۱۸۰۵ به اروپا اعلان جنگ داد و هلند بلژیک قسمتی از پروس، سوئیس و قسمتی از اتریش را ضمیمه خاک فرانسه کرد و با ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر عازم روسیه شد و در جنگ بورودینو (Borodino) روسیه را شکست داد اما وقتی به مسکو رسید دید که روس‌ها آذوقه‌ها و شهر را سوزانده و فرار کرده‌اند امپراتور نتوانست زیاد در آنجا بماند زیرا آذوقه و وسایل گرمایی کمی وجود داشت او با خفت عقب نشینی کرد و سربازان قدیمی که در جنگ‌ها ی بسیاری در رکاب او می‌جنگیدند مردند و از ان ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر فقط ۱۳۰۰۰ نفر باقی‌ماند در این زمان روسیه و اتریش و پادشاهی ایتالیا که حکومتی مستقل در جنوب ایتالیا بود و پروس و سوئد با هم متحد شده و ارتشی بالغ بر ۱ میلیون نفر را تشکیل داده و ناپلئون را در دشت لایپزیک در نزدیکی شهر برلین پایتخت پروس (آلمان قدیم) شکست دادند از جنگ های مهم ناپلئون که در دشت لای پزیک و نزدیک آن ها انجام شد نبرد درسدن بود که در ایالت ساکسونی اتفتاق افتاده بود که نبردی بین ناپلئون و روس ها آلمان ها اتریشی ها بود و فرمانده آلمان ها کارل ون بلوشر بود و با پیروزی ناپلئون همراه بودو او را به واقع در جنوب فرانسه در نزدیکی کرزیکا زادگاه ناپلئون تبعید کردند او پس از ۱۰ ماه در آنجا ماندن فرار کرد و به سوی پاریس حرکت کرد تا حکومت را دوباره پس بگیرد در راه آمدن به پاریس یکی از ِژنرال‌های سابقش که به خدمت دولت جدید در امده بود سد راه او شد تا اورا گرفته و به پاریس تحویل دهد یا بکشد قبل فقط چند دقیقه مانده تا شروع جنگ فریادی به گوش رسید این فریاد بناپارت بود که گفت صبر کنید او جلوی سربازان سابقش آمد و پیراهنش را پاره کرد و گفت من امپراتور شما هستم آیا کسی هست که بخواهد امپراتورش را بکشد در همین زمان بود که خون سربازان به جوش آمد و اسلحه هایشان را انداخته و فریاد زنده باد امپراتور سر دادند او سپس حکومت را پس گرفت در این موقع کشورهای اروپایی پیامی دادند که متن ان اعلان جنگ بود شعار آنها این بود ما با فرانسه جنگ نداریم بلکه با ناپلئون جنگ داریم تا او زنده‌است ما نمی‌توانیم با آسایش بخوابیم اما مردم و مقامات فرانسه از ته دل به امپراتور عشق می‌ورزیدند نه تنها او را تحویل ندادند بلکه از او حمایت کرده و منتظر بودند تا امپراتور به آنها دستور بدهد، در این موقع بریتانیایی‌ها ارتشی بالغ بر ۸۰۰۰۰ نفر را به فرماندهی (دوک ولینگتون) که فرماندهی بسیار شجاع بود عازم شمال فرانسه در منطقه واترلو کردند و پروس‌ها هم به فرماندهی امپراتورشان که تعداد انها حدوداً ۸۷۰۰۰ نفر بود به سمت بلژیک حرکت کردند تا با ارتش ولینگتون ادغام و با اتحاد ناپلئون را شکست بدهند در این زمان بناپارت ارتش فرانسه را که حدوداً ۱۲۰۰۰۰ هزار نفر بودند را به سمت بلژیک راند تا مانع از ادغام دو ارتش بریتانیا و پروس شود او موفق شد این کار را انجام دهد و در (mount sainte jean) در کنار زمین‌های زراعی و خانه کشاورزان انجا سنگر گرفت و از این رو انتخاب مکان جنگ را بر عهده خود گذاشت، ناپلئون که پروس را شکست داده بود و از پروس‌ها فقط ۳۰۰۰۰ نفر بافی مانده بودند گریخته و به طرف شمال رفتند ناپلئون یکی از ِنرال‌های خود را به نام <a class="new" title="گروشی (صفحه وجود ندارد)" href="http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%AF%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%

موضوعات مرتبط:
دانشمندان و مشاهير جهان ، ،
برچسب‌ها:



تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 19:17 | نویسنده : مجید برهانی |

Acronyms in healthcare

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The following is a partial list of initialisms and acronyms commonly used in health care. The terms listed are used in the English language within the health care systems of various countries.

Health Care



تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 19:3 | نویسنده : مجید برهانی |

Medical Abbreviations

 
Custom Search
Check out our Medical Terminology Section
Medical Abbreviations Search
 
 


موضوعات مرتبط: اصطلاحات و دانستني هاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 18:50 | نویسنده : مجید برهانی |
بخش سي سي يو
Cardiac Care Unit
 
اين بخش با تجهيزات كاملا پيشرفته و مانيتورينگ كامل سيستم قلب و عروق و تنفس توسط كادر مجرب و كارآزموده اداره مي شود . بيماران نيازمند به مراقبت هاي ويژه مانيتورينگ ، نظیر آنژين صدري ، انفاركتوس ميوكارد و نيز بيماران نيازمند مراقبت بعد از آنژيوپلاستي در اين بخش بستري مي گردند و تحت مداوا و جديدترين پروتكل هاي درماني قرار ميگيرند . اين بخش هر روز توسط كارديولوژيست ويزيت   مي شود و بصورت 24 ساعته متخصص كارديولوژي مقيم دارد. در مجاورت بخش سي سي يو بخش Post CCU قرار دارد كه بيماران بعد از بهبودي و رفع خطر ادامه درمان خود را در اين بخش دريافت مي نمايند . اين بخش مانند CCU به طور كامل مجهز مي باشد. 
CCU,
 abbreviation for coronary care unit.1
 abbreviation for critical care unit.2


موضوعات مرتبط: اصطلاحات و دانستني هاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 18:28 | نویسنده : مجید برهانی |

بخشی است که بدحال ترین بیماران یا بیماران بسیار بدحال، بوسیله لایق ترین پرستاران      پزشکان و پرسنل دیگر ، تحت بهترین شرایط و جدیدترین و مجهزترین وسایل در دسترس، تحت مراقبت و معالجه قرار می گیرند. بطور کلی مراقبت و نظارت در بخش ICU بطور مداوم و دقیق انجام می شود. استفاده از روشهای جدید جراحی و معالجه بدون وجود بخش ICU کامل نیست.

بیماران بستری در بخش  : ICU بیمارانی که بسیار بدحال هستند در وضعیت وخیم و بحرانی قرار دارند، قادر به انجام هیچگونه مراقبتی از خود نیستند و در ضمن سیستمهای حیاتی بدن آنها مختل می باشد در بخش ICU بستری می شوند. در بین بیماران بستری در بخش ICU ، یک گروه مهم بیماران با اختلالات تنفسی می باشند که نیاز به راه هوایی مصنوعی و دستگاه ونتیلاتور دارند این گروه از بیماران شامل ( 1 ) نارسایی تنفس بعد از عمل جراحی ( 2 ) ضربات و تصادفات، خصوصاً ضربه به سر، ( 3 ) شکستگی دنده هاCVA(5), ( 4) COPD همراه با نارسایی تنفس مثل آسم و آمفیزم و ( 6 ) بیماریهای عمومی که باعث مشکلات تنفسی می شوند مانند : پولیومیلیت، میاستنی گراویس، گیلن باره و کزاز می باشند.

از گروه دیگر بیمارانی که در بخش ICU بستری می شوند شامل : بیماران با جراحی مغزواعصاب، جراحی قلب، پیوند اعضاء ( کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان )، بیماران دچار سوختگی شدید، بیماران مبتلا به عفونت شدید ( سپتی سمی )، بیماران مبتلا به شوک و خونریزی شدید، بیماران داخلی نیازمند به مراقبت ویژه ( مانند کتواسیدوز دیابتی DKA، بیماران کلیوی ، و اورمی و موردهای تحقیقاتی خاص می باشند. این گروه از بیماران معمولاً در بخش های ICU تخصصی مربوطه بستری می شوند


میزان مرگ و میر در بخش ICU عمومی بالا می باشد ( حدود 50% ) با این وجود بخش ICU را نباید محلی جهت فوت بیماران قلمداد کرد. از این جهت انتخاب بیمار جهت بستری در بخش ICU مهم است زیرا در حفظ روحیه پرسنل پرستاری اهمیت دارد. همچنین با توجه به اینکه هزینه بستری در بخش ICU بسیار بالا می باشد باید بیمارانی جهت بستری در این بخش ها نتخاب شوند که واقعاً نیاز به مراقبت ویژه داشته و امید به بهبودی آنها وجود داشته باشد.

در بیمارستان آی سی یو (ICU) مخفف بخش مراقبت های ویژه و سی سی یو (CCU) مخفف بخش مراقبت های قلبی می شود . آی سی یو (ICU) و سی سی یو (CCU) مکان هایی هستند که در آنها تجهیزات ویژه و پرستاران و پزشکان آموزش دیده ویژه حضور دارند . بیماران تحت جراحی باز قلبی یا حمله قلبی در ICU وCCU بستری می شوند . شما هر دقیقه تحت نظر بوده و مراقبت های خاص آنجا به شما کمک می کنند تا سریعا و به شکل موثری بهبودی پیدا کنید .
شما بسته به نوع جراحی قلب و زمان مورد نیاز جهت بهبودی،‌ ممکن است چند روزی را در آنجا بمانید. سپس شما به یک اتاق معمولی بیمارستان منتقل می شوید .
در بخش آی سی یو (ICU) بیماران به شدت توسط متخصصین آموزش دیده ویژه، تحت نظر می باشند .
 


موضوعات مرتبط: اصطلاحات و دانستني هاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 18:25 | نویسنده : مجید برهانی |

بخش مراقبت‌های ویژه از بخش‌های تخصصی در بیمارستان‌هایی است که خدمات مراقبتی و درمانی ویژه ارائه می‌دهند. این بخش را آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو و آی‌تی‌یو نیز می‌نامند.*[۱]

در این بخش، بیماران بطور لحظه‌ای و شبانه‌روز تحت پایش (مراقبت) قرار داشته و درمان‌ها بصورت تهاجمی و نیمه تهاجمی انجام می‌شود. منظور از نیمه‌تهاجمی سامانه‌های پایش مستقیم مانند اندازه‌گیری مستقیم فشار خون درون سرخ‌رگ و یا درون جمجمه و ایجاد و تحریک تنفس درون نای توسط دستگاه تنفس مصنوعی است. بیشتر تجویز دارویی، داروهای مراقبت ویژه بوده که به بیماران داده می‌شود.[۱]

انواع بخش ویژه

بخش مراقبت‌های ویژه در هر بیمارستان معمولاً به انواع زیر تقسیم می‌شود:[۲][۳]

  • مراقبت‌های ویژه کودکان Pediatric Intensive Care Unit) PICU)
  • مراقبت‌های ویژه سیار Mobile Intensive Care Unit) MICU)
  • مراقبت‌های ویژه جراحی Surgical Intensive Care Unit) SICU)

در ایران، ریاست بیمارستان موظّف است یک نفر از پزشکان شاغل در آن بیمارستان را که در مفاد دوره [۴]

کارشناسان ارشد پرستاری که دوره خاصی تحت عنوان طب مراقبت ویژه را طی نموده‌اند انتخاب خواهد شد. پرستاران با ۳ سال سابقه کار در بخش مراقبت ویژه نیز بعنوان اولویت دوم می‌توانند به سمت سرپرستار بخش مراقبتهای ویژه انتخاب شوند و رئیس آی‌سی‌یو یک متخصص بی هوشی می‌باشد.

ارزیابی بیماران قبل از پذیرش به بخش مراقبت ویژه به صورت معاینه بالینی و درج یافته‌ها در برگ مشاوره (درخواست شده توسط پزشک معالج اولیه) بعهده پزشک مقیم می‌باشد.



موضوعات مرتبط: اصطلاحات و دانستني هاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 18:18 | نویسنده : مجید برهانی |

Explore MedTerms Medical Dictionary by Letter:

   


موضوعات مرتبط: اصطلاحات و دانستني هاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 10:18 | نویسنده : مجید برهانی |

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z



موضوعات مرتبط: داروهاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 10:5 | نویسنده : مجید برهانی |

Medical Dictionary, Medical Terminology

Search for medical terms using our medical dictionary. Our dictionary contains definitions and explanations of thousands of medical terms and also features pronunciations and abbreviations. You can search for medical dictionary definitions using either the search system or alphabetical listing. As an extra feature, we have included a fuzzy search that uses Google's search engine to provide alternative variations on your search.

Medical term:     fuzzy search?

Dictionary by letter (or # for non-alphabetical entries):
| # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |


موضوعات مرتبط: اصطلاحات و دانستني هاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 10:0 | نویسنده : مجید برهانی |
 

 انواع اشکال دارویی

 آشنایی با داروهای پر مصرف

توجهات پرستاری در زمینه دارو

 کاربرد انواع سرم

 داروهای مغز ، اعصاب

داروهای گوارشی

داروهای قلبی و عروقی

کتابچه دارویی بخش داخلی

کتابچه دارویی دیالیز

آنتی دوت بعضی از داروها

داروهای ضد قارچ ،ضد ویروس ، ضد انگل ، کاهش درد و گرفتگی عضلانی

داروهای پایین آوردن قند خون ، کم خونی ، بیماریهای زنان ، بیماریهای چشمی

لیست مهمترین داروهایی که بدلیل شباهت دیداری (Sight Alike) یا شباهت شنیداری (Alik 

» شباهت دیداری (Sight Alike) یا شباهت شنیداری (Alike Sound ) داروها

داروهای آنتی بیوتیک

ویال تزریقی سفتازیدیم 0.5 ،1 و 2 گرم

قرص کلاریترومایسین 500 میلی گرم

ویال تزریقی سفتریاکسون 0.5 و 1 گرم

 بایدها و نبایدهای مصرف آسیکلوویر

آپوتل(استامینوفن تزریقی) Apotel

پلاویکس plavix

تامسولوسین ( Tamsulosin )

لوزارتان Losartan

 مگنویست یا گادوپنتتات دیمگلومین (Gadopentetate dimeglumine

 مرفین Morphine

کلماستین Clemastine Fumarate

سولفات باریم Barium Sulfate

مگلومین - Meglumine Compound

اولتراویست ULTRAVIST

اسید فولیک‌ (Folic acid)

آساکول- Asacol.Mesalazine.

هالوپریدول

مواد حاجب در سی تی اسکن.ام ار ای و سونوگرافی

معروف ترین مواد کنتراست زا در ام آر آی

 
 
 

سالمترول Salmeterol Xinafoate

اریتروپویتین ( Erythropoetins (EPREX-PDPOETIN

ترانکسامیک اسید Tranexamic Acid

لیزینوپریل Lisinopril

پرازوسین Prazosin

وارفارین Warfarin

آلندرونات Alendronate

انمای کورت Cortenama

MESALAZINE (MESALAMINE) مسالازین

آساکول انما Asacol.Mesalazine.Enema

 سیرولیموس Sirolimus

سایکلوسپورین - ایمنورال -ساندیمون - Ciclosporin

آزاتیوپرین Azathioprine

لووتیروکسین Levothyroxine

دومپریدون Domperidone

اوندانسترون Ondansetron

 



موضوعات مرتبط: داروهاي پزشكي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 9:14 | نویسنده : مجید برهانی |


تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, | 9:9 | نویسنده : مجید برهانی |

افسانه سه برادر

 

آفتاب و مهتاب و ناقلا

مجله بهداشت

 

محله برو بيا  


اردك قهرمان


علي كوچولو

 

پست چي


ماجراهي گاليور( سفرهاي گاليور )

 

 

بامزي قويترين خرس جهان

 

سه كله پوك


فانوس دريايي


بازم مدرسه ام دير شد


معاون كلانتر

خونه مادر بزرگ

 

نخودي


نيك و نيكو


رامكال


رابرت آدم بزرگي كه مي خواهد بچه باشه


خرگوش مهربان


بچه ميمون شيطون


قصه هاي جنگل


بينوايان ( كزت )


مدرسه موش ها

 

ايكيوسان( پسر باهوش )


دهكده كوچولوها

 

پسر مبتكر


الفي


بچه هاي كوه آلپ( داستان پسر بچه اي كه در اثر اختلاف دو همكلاسي از كوه پرت مي شود و پايش مي شكند)


بچه هاي مدرسه والت

 

سنجاب كوچولو( بنر )

 

بارباپاپا


بلفي و ليلي بيت

 

بل و سباستين( بهترين كارتون مدير وبسايت زبان يار برهان در دوران كودكي )

 

لولك و بولك-جهانگردهاي كوچك

  

دهكده حيوانات


هاچ زنبور عسل( با ديدن اين كارتون آدم هوس عسل و پرواز مي كرد) 

 

هادي و هدي

 

حنا دختري در مزرعه( داستان دختر پر تلاش و مهربان)


موش كوهستان


جيمبو

 

 خانواده دكتر ارنست( كشتي غرق مي شود و آنها وارد يك جزيره ناشناخته مي شوند)


لوك خوش شانس

 

ملوان زبل

 

سفرهاي ماركوپولو


مسافر كوچولو (سفر به سيارات)

 

دختري به نام نل

 

باخانمان

 

پسر شجاع

 

پلنگ صورتي

 

پينو كيو(پسري كه دروغ مي گويد و بيني اش بزرگ مي شود )

 

 

 



موضوعات مرتبط: خاطرات كارتون هاي قديمي تلويزيون ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : جمعه 25 مرداد 1392برچسب:, | 10:31 | نویسنده : مجید برهانی |

آیا می‌دانید یک انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.
آیا می‌دانید سالی ۵۰۰ شهاب سنگ به زمین برخورد می‌کنند.
آیا می‌دانید خورشید روزی ۱۲۶٫۰۰۰ میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می‌فرستد.
آیا می‌دانید کوچک‌ترین زمین فوتبال ساخته شده یک بیست هزارم یک تار مو است (نانو).
آیا می‌دانید با دویدن می‌توان مسافر زمان بود و کسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر کرد.
آیا می‌دانید ۵۶ درصد افرادی که دست چپ هستند، تایپیستند.
آیا می‌دانید برای تولید ۱ لیتر بنزین ۲۳٫۵تن گیاه در گذشته مدفون شده است.
آیا می‌دانید هر ۱ دقیقه نسل یک موجود زنده منقرض می‌شود.
آیا می‌دانید داوینچی با یک دست می‌نوشت و با دست دیگر نقاشی می‌کشید.
آیا می‌دانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد می‌کنند.
آیا می‌دانید آب دریا بهترین ماسک صورت است.
آیا می‌دانید در ساخت برج ایفل ۲٫۵ میلیون پیچ و مهره به کار رفته است.
آیا می‌دانید بینی انسان قادر به تشخیص ۱۰٫۰۰۰ نوع بوی مختلف است.
آیا می‌دانید انرژی که خورشید در ۱ ثانیه تولید می‌کند برای مصرف ۱ میلیون سال زمین کافی است.

آیا میدانید:  که بیماری قند اولین عامل کوری در مردم جهان است ؟

آیا میدانید: (۱۱%) جمعیت جهان را چپ دستان تشکیل داده است ؟

آیا میدانید: استرس تا ۵ برابر سیستم ایمینی بدن را پایین می آورد ؟

آیا میدانید: حرف D برای اولین بار در عدد ۱۰۰ بکار می رود (Hundred)

آیا میدانید:  سرود اصلی کشور یونان متشکل از ۱۵۸ بیت میباشد ؟

آیا میدانید:  دو سوم آدم رباییهای جهان در کلمبیا به وقوع می پیوندد؟

آیا میدانید: پشه اشخاص جوان را نسبت به اشخاص پیر ترجع میدهد

آیا میدانید: حرف سی (C) هیچگاه در املای اعداد انگلیسی بکار نمیرود .

آیا میدانید: یک گاو می تواند از پله ها بالا برود ولی پایین نمی تواند بیاید

آیا میدانید: تنها یک نفر در جهان در مقابله با ایدز جان سالم به در برده است

آیا میدانید: وزن کل انسان های جهان با وزن کل مورچه های جهان برابر است

آیا میدانید: یگانه چیزی که بیشتر باعث مرگ و میردر جهان میشود پشه است

آیا میدانید: مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر میباشد .

آیا میدانید: هر هکتار جنگل قادر است بیش از پنج تن گرد و غبار هوا را جذب کند .

آیا میدانید: ۱روز سیاره زهره برابر است به ۳۰ روز زمینی و یک سالش ۷ ماه است

آیا میدانید:  که در خط استوا ، دمای هوا در تمام فصول سال تقریبا یکسان است؟’

آیا میدانید: تعداد مرغ ها در سراسر جهان تقریبا” با جمعیت انسانها مساوی است .

آیا میدانید: قطر خورشید در حدود ۱۳۹ هزار حجم آن ۱۰۳ میلیون بار بزرگتر از زمین است.

آیا میدانید: در یک سانتی متر مربع پوست شما (۱۲) متر عصب و (۴) متر رگ و مویرگ وجود دارد .

آیا میدانید: ۵۰ درصد جمعیت جهان در طول حیات خود هیچگاه از تلفن استفاده نکرده اند .

آیا میدانید: موشهای صحرایی سالانه یک سوم منابع و ذخایر غذایی جهان را نابود می سازند؟

آیا میدانید: برای اینکه ۷۰۰ گرم به وزن شما اضافه شود باید ۹ کیلو سیب زمینی بخورید ؟

آیا میدانید: حروف انگلیسی A,B,C,D در املای انگلیسی هیچ یک از اعداد ۱ تا ۹۹ دیده نمی شود؟

آیا میدانید: اگر ساعت ۷ صبح با هواپیما، توکیو را ترک کنید ساعت ۷:۴۵ عصر روز قبل به هاوایی می‌رسید

آیا میدانید: تقلب در مدارس بنگلادش جرم به حساب می‌آید و افراد بالای ۱۵ سال در صورت تقلب کردن، به زندان فرستاده می شوند

آیا میدانید: اگر سلول های موجود بر روی پوست بدن یک انسان را به دنبال هم بیچینیم طول آن ۴۵ مایل خواهد شد.


آیا می‌دانید غیرممکن است که بتوانید با چشم باز عطسه کنید.
آیا می‌دانید ما در طول زندگیمان ۱۸ کیلو پوست می‌اندازیم.آیا میدانید: در جهان به ۶۰۰۰ زبان تکلم میشود.
آیا میدانید: هر قاره ای، شهری به نام «رم» دارد.
آیا میدانید: که حلزون می تواند سه سال بخوابد .
آیا میدانید: دلفین ها با یک چشم باز می خوابند .
آیا میدانید: قلب زنان نسبت به مردان تندتر می زند .
آیا میدانید: ناراحتی های پا در زنان ۴ برابر مردان است.
آیا میدانید:کوسه ها از بیماری سرطان در امان هستند .
آیا میدانید: هیچ گورخری، خط های مشابه دیگری ندارد.
آیا میدانید: ۱۳ درصد جمعیت جهان، صحرانشین هستند .
آیا میدانید: چهار پنجم جانوران رو حشره ها تشکیل داده اند.
آیا میدانید: تنها در یک پرواز، زنبور عسل به ۷۵ گل سر می زند.
آیا میدانید: چشم انسان معادل یک دوربین ۱۳۵ مگاپیکسل است.
آیا میدانید: ژاپن، پرمصرف ترین کشور جهان در زمینه انرژی است.
آیا میدانید: در ساخت دیوار بزرگ چین، آرد برنج به کار رفته است.
آیا میدانید: توماس ادیسون، مخترع لامپ از تاریکی وحشت داشت.
آیا میدانید: یک کودک ۴ ساله روزانه بیش از ۴۰۰ سوال می پرسد!
آیا میدانید: شیرها تا سن ۲ سالگی قادر به غرش کردن نمی باشند.
آیا میدانید: در هر یک گرم خاک، حدود ۱۰ میلیون باکتری زندگی می کند.
آیا میدانید: استرس باعث می شود، مرغ ها پرهای خود را از دست بدهند.
آیا میدانید: تعداد مرغ ها در سراسر جهان تقریبا با جمعیت انسان مساوی است.
آیا میدانید: به طور متوسط، هر فردی ۵ سال از عمر خودش را صرف خوردن می کند.
آیا میدانید: سرعت خواندن از صفحه رایانه نسبت به کاغذ معمولی ۲۵ درصد کندتر است.
آیا میدانید: نقاش معروف «لئوناردو داوینچی» معروف ترین نقاشی خود به نام «لبخند مونالیزا» را نه تاریخ زد و نه امضا کرد.
آیا میدانید: بازیافت تنها یک بطری شیشه ای، مقدار انرژی موردنیاز یک لامپ ۱۰۰ واتی به مدت ۴ ساعت را تامین می کند.
آیا میدانید: پرنده فلامینگو قادر است با سرعتی حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت پرواز کند. این پرنده در یک شب حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی می کند.
آیا می‌دانید رنگ مورد علاقه ۸۰ درصد آمریکایی‌ها آبی است!
آیا می‌دانید وقتی شخصی در سریلانکا سرش را از طرفی به طرفی دیگر تکان می‌دهد یعنی باشه.
آیا می‌دانید در این دنیا تعداد جوجه‌ها از آدم‌ها بیشتر است.
آیا می‌دانید نوارهای لاستیکی خیلی طول می‌کشد تا سرد شوند.
آیا می‌دانید مغز در هنگام خواب فعال‌تر از وقتی است که تلویزیون می‌بینید.
آیا می‌دانید اگر مادران در زمان بارداری سیب به خصوص سبز استفاده کنند نوزاآيا مي دانستيد كه قد انسان تا ۲۰، ۲۵ و گاهاً تا ۴۰ سالگي بلند مي شود و از چهل سالگي به بعد قد انسان هر دو سال حدود شش ميلي متر كوتاه مي شود.
* آيا مي دانستيد كه ناخنهاي دست چهار برابر سريعتر از ناخن هاي پا رشد مي كنند.
* آيا مي دانستيد كه دهان انسان روزانه يك ليتر بزاق توليد مي كند.
* آيا مي دانستيد كه مغز شما وقتي خواب هستيد فعاليتش بيشتر از وقتي است كه در حال تماشاي تلويزيون هستيد.
* آيا مي دانستيد كه مغولستان بزرگترين كشور جهان است كه به دريا و اقيانوس راه ندارد.
* آيا مي دانستيد كه ملكه موريانه پنجاه بار بزرگتر از جفت مذكر خود مي باشد.
* آيا مي دانستيد چيتا يا يوزپلنگ سريعترين حيوان خشكي است . او در عرض فقط 3 ثانيه تا 100 كيلومتر در ساعت سرعت مي گيرد. ركوردي كه حتي سريعترين خودروهاي فراري هم نتوانسته اند بشكنند.
* طبق آمار صندوق بين المللي پول، ايران از نظر فرار مغزها در بين 91 كشور در حال توسعه و توسعه نيافته جهان در مقام اول قرار دارد.
* آيا مي دانستيد كه برج آزادي كه در بندر نيويورك(ايالات متحده امريكا) قرار دارد 92 متر ارتفاع و هديه اي از طرف فرانسه است. قطعات اين مجسمه كم كم با كشتي از فرانسه به آمريكا اورده شد و در انجا سر هم شد.
* آيا مي دانستيد تشكيل و تولد سياره اي مشابه زمين حداقل به سه ميليون سال زمان نياز دارد.
* آيا مي دانستيد كه در هر شبانه روز تقريباً هيجده هزار ليتر خون در بدن به جريان انداخته مي شود و اين كار عظيم را قلب به تنهايي عهده دار است.
* آيا مي دانستيد كه شمار تلفات جاني در جنگ جهاني دوم كه بين سالهاي 1939 تا 1945 بود، بيش از بيست و شش ميليون نفر بود.
* آيا مي دانستيد كه تقريبا 300 متر مكعب گاز هليم مي تواند يك انسان را از روي زمين بلند كند.
* آيا مي دانستيد كه كرمهاي ابريشم در پنجاه و شش روز، هشتاد و شش هزار برابر خود غذا مي خورند.
* آيا مي دانستيد كه تيزپروازترين حيوانات جهان پرندگاني هستند كه "پرستوك" ناميده مي شوند؟ پرستوك دم خاردار كه در آسيا زندگي مي كند، قادر است با سرعتي بيش از صد و شصت كيلومتر در ساعت پرواز كند.
*در هرم خئوپوس در مصركه 2600 سال قبل از ميلاد ساخته شده است به اندازه اي سنگ بكار رفته كه ميتوان با ان ديواري اجري به ارتفاع 50 cmدر دور دنيا ساخت.
*هر سال از 600/557/31ثانيه تشكيل شده است.
*بزرگترين گل جهان فلوزيا نام دارد.
*اگر تمام رگهاي خوني را در يك خط بگذاريم تقريبا 97000 كيلو متر مي شود.
*سرعت صوت در فولاد 14 بار سريعتر از سرعت آن در هواست.
*نور خورشيد فقط تا عمق 400متري آب دريا نفوذ مي كند.
*امريكا تا 50 ميليون سال ديگر دو نيم خواهد شد.
*طول عمر مردم سوئد و ژاپن از ديگر ملل جهان بيشتر است.
*ابشار آنجل در ونزوئلا، 20 بار بلندتر از آبشار نياگارا است.
*يك ليتر سركه درزمستان سنگين تر از تابستان است.
*30 برابر مردمي كه امروزه بر سطح زمين زندگي مي كنند در زير خاك مدفون شده اند.
*نزديكترين ستاره به زمين بعد از خورشيد، آلفامنچوري است كه فاصله آن تا زمين 3/4سال نوري است.
*تنها حيواني كه نمي تواند شنا كند شتر است.
*فلز اوسميم سنگينترين ماده روي زمين است .
*آيا ميدانيد ۶۰٪ از ماهواره هاي جهان نظامي و ۴۰٪ بقيه غير نظامي است.
*آيا مي دانستيد درجه حرارت بالاترين قسمت يك شعله به 1540 درجه مي رسد در حاليكه پايين ترين قسمت آن فقط 300درجه حرارت دارد.آیا میدانید با هوش ترین زن دنیا ۵ فوق لیسانس دارد و ضریب هوشی او ۲۰۰ است و دنبال کار است
آیا میدانید اولین فردی که در اروپا اقامت گرفت یک زن ایرانی بود و بعد مساله اقامت خارجی ها مطرح شد
آیا میدانید ایرانیان در انگلیس ثروتمندترین قشر جامعه هستند حتی ثروتمندتر از ملکه الیزابت
آیا میدانید ایرانیان در آمریکا فرهیخته ترین افراد جامعه آمریکا هستند
آیا میدانید رئیس کامپیوتر ناسا یک ایرانی هست
آیا میدانید حدود ۲۵۰ ایرانی در ناسا محقق داریم
آیا میدانید کورش کبیر بر جهان حکومت میکرد به نوعی قدرت جهان در دست ایران بود
آیا میدانید سال ۲۰۰۱ در فرانسه سال ایران نام داشت
آیا میدانید اگر ۳ قاره آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است
آیا میدانید فرشته ها با سرعت نور حرکت میکنند و زمان بر آنها کند میشود
آیا میدانید انسان در سال ۳۰۰۰ قد متوسط ۲ متر و ۱۲۰ سال عمر و پوست قهوه ای خواهد داشت
آیا میدانید وزن ۱ قاشق چایخوری از سیاه چاله ها ۲ میلیارد تن است
آیا میدانید یك سیاهچاله در كهكشان راه‌ شیری است که هر ثانیه ۱۰۰۰ بار دور خود می‌چرخد
آیا میدانید ضریب هوشی انسان های معمولی بین ۸۵ تا ۱۰۵ است
آیا میدانید هر تار موی انسان میتواند تا وزن ۱۰۰ گرم رشد کند
آیا میدانید بلندترین موی سر دنیا ۶ متر است
آیا میدانید وزن موی سر هر فرد در طول عمرش با وزن ۲ فیل آفریقایی برابر است
آیا میدانید چشم انسان معادل یک دوربین ۱۳۵ مگا پیکسل است
آیا میدانید سریعترین عنکبوت دنیا دارای سرعت ۱۶ km در ساعت است که در افریقاست
آیا میدانید یک انسان نهایتا میتواند با سرعت ۳۵ km در ساعت بدود
آیا میدانید نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند
آیا میدانید طول موج نور مرئی بین ۷۰۰ - ۴۰۰ نانومتر است
آیا میدانید خورشید کوچکترین ستاره دنیا است
آیا میدانید وقتی به خورشید نگاه میکنید صحنه ۸ دقیقه قبل از آن را مشاهده میکنید
آیا میدانید زمین در آغاز پیدایش خود ۲۰۰۰ بار بزرگتر از حجم کنونی خود را داشته است.
آیا میدانید مساحت سوراخ اوزون ۲۴ میلیون کیلومتر مربع یا به اندازه آمریکای شمالی است
آیا میدانید سالانه ۱.۳ میلیون متر مکعب چوب صرف چوبهای غذا خوری در چین میشود
آیا میدانید در طوفان شن کویر بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تن شن جابجا میشود
آیا میدانید ماموتها که ۱۰ هزار سال پیش منقرض شدند تا ۶ سالگی شیر مادرشان را میخوردند
آیا میدانید شیارهاى کف دست کمکی براى بهتر گرفتن اشیاء است
آیا میدانید جوانان هندی شادترین و ژاپنی افسرده ترین های جهانند
آیا میدانید لاشخورها قادر به دیدن یك موش كوچك از ارتفاع ۴ كیلومتری میباشند
آیا میدانید مردم فیلیپین به بیش از ۱۰۰۰ لهجه سخن میگویند
آیا میدانید عمر مفید انسانها در کف دستشان نوشته شده است نگاه کنید ۱۸- ۸۱ = ۶۳
آیا میدانید مسن ترین انسان دنیا با ۱۴۲ سال سن الان در ایران زندگی میکند
آیا میدانید به گفته صندوق پول جهان ایران در تورم رتبه ۵ جهان است و تا چند سال دیگر ۱ خواهد شد
آیا میدانید ایران فلاتی به وسعت ۱/۶۴۸/۱۹۵ کیلومتر مربع است
آیا میدانید گرانترین کفش دنیا ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است
آیا میدانید گرانترین سینمای خانگی ۲۱۰ میلیون تومان است
آیا میدانید گرانترین بلندگوی جهان ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد
آیا میدانید گرانترین ساعت دنیا سویسی بوده و ۱ میلیارد تومان است
آیا میدانید گرانترین ماشین دنیا یک الگانس که با الماس تزیین شده و بیش از ۱ میلیارد است
آیا میدانید فاصله بین مچ دست تا ارنج برابر با طول کف پا است
آیا میدانید مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیر یابی میشمارند
آیا میدانید یك نانومتر یك میلیاردیم متر یا حدوداً به طول ۱۰ اتم هیدروژن است
آیا میدانید مصرف زغال اخته از تنگی عروق خون جلوگیری میكند
آیا میدانید خورشید در مدار کهکشان شیری با سرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند
آیا میدانید ادرار گربه زیر نور سیاه می‌درخشد.
آیا میدانید دوئل در پاراگوئه آزاد است به شرطی که طرفین خون خود را بر گردن بگیرند
آیا میدانید هر بار که یک تمبر را میلیسید ۱۰.۱ کالری انرژی مصرف می‌کنید
آیا میدانید فورییه ۱۸۶۵ تنها زمانی بود که ماه کامل نشد
آیا میدانید کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است
آیا میدانید اگر یک ماهی قرمز را در یک اتاق تاریک قرار دهید، کم کم رنگش سفید می‌شود
آیا میدانید در مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن خود را می‌کندند حتی ابروها و موژه‌ها
آیا میدانید کوتاه ترین جنگ در سال ۱۸۹۶ بین زانزیبار و انگلستان که ۳۸ دقیقه طول کشید
آیا میدانید ۷۰% نفت استخراجی خاورمیانه از کانال سوئز می گذرد
آیا میدانید قدمت سیلك كاشان در ایران به ۱۰ هزار سال پیش باز میگردد و کهنترین قدمت را در جهان دارد
آیا میدانید بنای برج دوقولوی تجارت جهانی نیویورک توسط ۲ ایرانی بنا شد
آیا میدانید مشاور وزیر بازرگانی امریکا یک ایرانی است
آیا میدانید نام قدیم یونان، هلاس برگرفته از هلیوس خدای خورشید بوده است
آیا میدانید فقط قورباغه های نر قور قور می کنند
آیا میدانید نام قدیمی اندونزی ، هندهلند بوده است
آیا میدانید کشور ایران هفدهمین کشور وسیع دنیاست
آیا میدانید مرد در قیاس با زن مى‌تواند حروف ریزترى را بخوانند. ولی شنوایى زن بهتر از مرد است
آیا میدانید ۲۸٪ قاره آمریکا دست نخورده است. این میزان در مورد آفریقاى شمالى ۳۸٪ است
آیا میدانید افراد باهوش داراى روى و مس بیشترى در موهایشان هستند
آیا میدانید جوانترین پدر و مادر جهان یک زوج ۸ و ۹ ساله بودند
آیا میدانید نخستین رمانى که توسط ماشین تایپ نوشته شد، تام سایر بود
آیا میدانید در ۷۵% از خانواده های آمریكایی زنان مسئول رسیدگی به امور مالی خونه هستند
آیا میدانید به طور میانگین هر فرد ۱۱۴۰ بار در سال تلفن میزند
آیا میدانید س.ك.س ۳۶۰ كالری از بدن رو در هر ساعت میسوزاند
آیا میدانید در امریکا پول از كاغذ درست نشده بلكه از كتان ساخته شده
آیا میدانید والت دیسنی از موش می ترسید
آیا میدانید اعلامیه استقلال آمریكا بر روی كاغذهای ساخته شده با برگ حشیش نوشته شده
آیا میدانید اگه یه دونه كشمش رو داخل شامپاین تازه بیندازید مدام بالا و پائین می ره
آیا میدانید در سال ۱۹۹۶ ، ۳۱۵ مورد اشتباه در دیكشنری معروف Webster’s وجود داشت
آیا میدانید شكلات بر عصب و قلب سگ تاثیر بد دارد، با کمی شكلات میتوان یك سگ را کشت
آیا میدانید در كازینو های قماربازی las Vegas هیچ ساعتی وجود نداره
آیا میدانید اسم Wendy برای خانمها از كتاب peter pan بیرون آمده
آیا میدانید ۱ قطره لیكور عقرب را دیوانه می كند و عقرب خودش را نیش می زند و می كشد
آیا میدانید در انگلیس قدیم قانون بود كه شما نباید همسرتان رابا چیزی ضخیمتر از شصتتان بزنید
آیا میدانید كتاب ركودهای گینس، ركورددار دزدیده شدن از كتابخانه های عمومی می باشد
آیا میدانید فضانوردان نباید قبل از رفتن به فضا لوبیا بخورند. چون باد شكم لباس فضا را خراب میکنه
آیا میدانید مایع موجود در نارگیل نارس را می توان بجای پلاسمای خون استفاده كرد
آیا میدانید درخت بلوط تا قبل از پنجاه سالگی میوه نمی دهد
آیا میدانید اولین محصولی كه بر روی آن باركد زده شد آدامس Wrigley بود
آیا میدانید تنها شاه دل در میان شاههای پاسور سبیل ندارد
آیا میدانید زهره تنها سیاره ای است كه در جهت عقربه های ساعت بدور خودش می چرخد
آیا میدانید بیشتر گرد و غبار موجود در منزل از پوست مرده ای است كه از بدن شما می ریزد
آیا میدانید مروارید در سركه حل می شود
آیا میدانید بالا بردن گاو از پله ها امكان پذیر است ،اما پائین آوردن انها از پله امكان ندارد
آیا میدانید كواك اردك تنها صدایی است كه بازتاب ندارد و هیچ كسی هم دلیل آنرا نمی داند
آیا میدانید مسواك باید حداقل ۲ متر با دستشوئی فاصله داشته باشد
آیا میدانید عقربه بزرگ ساعت با سرعت ۰.۰۰۰۰۰۲۷۵ مایل بر ساعت حركت می كند
آیا میدانید تا قبل از سال ۱۹۸۲ چیزی به اسم نوشابه رژیمی وجود نداشت
آیا میدانید بعضی از قالیچه های ایرانی ۵۰۰ سال طول می كشد تا از بین بروند
آیا میدانید هر ساله در شب هالووین بیشتر از ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار شیرینی فروخته می شود
آیا میدانید برای اینكه ۷۰۰ گرم به وزن شما اضافه بشه باید ۹ كیلو سیب زمینی بخورید
آیا میدانید كالبد شكافی انسانهای جدید بسیار بیشتر از انسانهای قدیمی طول میکشد
آیا میدانید شیرینی تنها مزه ای است كه جنین در رحم مادر هم می فهمد
آیا میدانید زنبور عسل ۵ چشم دارد كه ۲ تا اصلی در بغل سر و ۳ تا بر روی سر اون قرار داره
آیا میدانید ۲۰ درصد آب شیرین جهان میان آمریكا و كانادا قرار دارد
آیا میدانید بهترین شكارچی در خشكی خرس قطبی است
آیا میدانید خرس قطبی هنگامی كه روی دو پا می‌ایستد حدود ۳ متر است
آیا میدانید در بین انواع خرس ، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد
آیا میدانید خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت ۵۰ كیلومتر در ساعت بدود
آیا میدانید حس بویایی خرس تقریبا ۱۰۰ برابرقوی تر از انسان است
آیا میدانید خرس نوزاد ۶۰۰ بار از مادر خود كوچكتر است
آیا میدانید كوههای آلپ در سال حدود یك سانتیمتر بلند میشوند
آیا میدانید بیماری قند اولین عامل كوری در مردم جهان است
آیا میدانید گرده گل هرگز فاسد نمیشود
آیا میدانید دانشمندان دریافته اند که مورچه همچون انسان صبح ها خمیازه میکشند
آیا میدانید ویروس عامل آنفلوآنزا بیش از ۲۰۰ نوع دارد
آیا میدانید هیتلر از مکانهای بسته بسیار وحشت داشت
آیا میدانید فنلاند از ۱۷۹ هزار و ۵۸۵ جزیره تشكیل شده است
آیا میدانید زنبور از بوی عرق بدش میاید و به كسی كه بدنش بو دهد یا عطر زده باشد حمله می‌كند
آیا میدانید رنگ سفید برای زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه ای ناراحت كننده است
آیا میدانید انسان با خوردن ۲۰ نیش از زنبور عسل در آن واحد خواهد مرد
آیا میدانید بدن زنبور داران می‌تواند بیش از ۱۰۰ نیش زنبور عسل را تحمل كنند
آیا میدانید زنبور بی نظمی را دوست ندارد،‌ اگر جلوی كندوی آنها بایستید به شما حمله خواهند كرد
آیا میدانید سختی آب مشابه سختی بتن است
آیا میدانید رعد و برقی به طول ۶.۱ كیلومتر دارای برقی كافی برای روشن كردن ۱ میلیون لامپ است
آیا میدانید هنگام صحبت برای بیا ن هر كلمه ۷۲ ماهیچه به كار گرفته می‌شود
آیا میدانید خون میگوها آبی رنگ است، عنكبوتها خونی روشن و شفاف دارند
آیا میدانید دانه نوعی درخت غول پیكر از خانواده كاج فقط ۰.۰۰۵ گرم وزن دارد
آیا میدانید ۸۵% گیاهان در اقیانوسها رشد میكنند
آیا میدانید تنها چیزی كه در اسید حل نمی‌شود الماس است و فقط خیلی زیاد آن را از بین می‌برد
آیا میدانید زرافه تازه متولد شده ۲ متر قد دارد
آیا میدانید در تقسیمات لشگری به ده هزار سرباز ، تومان گفته و فرمانده آنرا امیر تومان می نامند
آیا میدانید تقریبا ۱۱ ساعت و ۱ ربع بعد از ظهر شرعی اخر وقت نماز مغرب و عشا است
آیا میدانید از دست دادن تنها ۱٪ از اب بدن موجب تشنگی میشود
آیا میدانید شما به طور متوسط ۱۵۰۰۰ بار در روز پلک میزنید
آیا میدانید حدود ۱۳٪ مردم چپ دست هستند . این رقم در گذشته ۱۱ ٪ بود
آیا میدانید دو سوم وزن بدن از اب تشکیل شده که ۹۲٪ خون ۷۵٪ مغز ۷۵٪ عضلات از اب تشکیل شده اند
آیا میدانید خورشید ۳۳۰,۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمین است
آیا میدانید هر انسان میتواند ۱ دقیقه نفس خود را حبس کند و رکوردش در جهان ۸.۵ دقیقه است
آیا میدانید در ۱۵۰ سال گذشته قد افراد در کشور های صنعتی ۱۰ سانت رشد داشته است
آیا میدانید هر تكه كاغذ را نمی توان بیش از ۹ بار تا كرد
آیا میدانید ۷۵٪ جرم اتمفسردر ۱۰ كیلومتر ضخامت پائین جو قرار گرفته است.
آیا میدانید تغییر فاصله زمین و خورشید تاثیری بر دما ندارد بلكه زوایه تابش خورشید موثر است.
آیا میدانید تبخیر از سطح خاك عمده ترین منبع هدررفت آب بصورت تبخیر در ایران است.
آیا میدانید بر هر سانتی متر از سطح زمین ۱۰۵ كیلو گرم هوا وجود دارد.
آیا میدانید در فصل زمستان در مناطق سردسیر لیمنوگراف از كار انداخته و از اشل استفاده می كنند
آیا میدانید به ازای هر ۱ ٪ افزایش نمك محلول در آب ۱ ٪ از شدت تبخیر كاسته می شود
آیا میدانید اگر تمام یخهای قطبی ذوب شوند آب دریاها ۱۴ متر بالا می آید.
آیا میدانید بیشترین قربانیان سیل زنان و سپس كودكان هستند.
آیا میدانید در سالهای آتی جنگهائی بر سر آب در جهان رخ خواهد داد
آیا میدانید ارتفاع تبخیر در ایران ۲ متر و ارتفاع متوسط بارندگی ۲۴ سانت است
آیا میدانید اعصابی که در بدن شما وجود دارند به اندازه فاصله زمین تا ماه است
آیا میدانید دراز ترین ناخن دست دنیا مربوط به زنی امریکایی است که هر ناخن او ۶ متر است
آیا میدانید در یک سانتی متر از پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ وجود دارد
آیا میدانید رشد کودک در بهار بیشتر است
آیا میدانید در امریکا سالیانه ۸۵ میلیون تن کاغذ مصرف می شود
آیا میدانید اسب ماده ۳۰ واسب نر ۳۶ دندان دارد
آیا میدانید حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند
آیا میدانید زمان لازم برای اینکه آب اقیانوسها ۱ دور در چرخه هیدرولوژیكی بچرخد ۳۰۰۰ سال است
آیا میدانید این زمان برای یخهای قطبی ۸۰۰۰ سال و برای آبهای زیر زمینی ۵۰۰۰ سال می باشد
آیا میدانید فقط ۰.۱ ٪ از ابهای زمین قابل استفاده برای اشامیدن است
آیا میدانید اقآیان روزانه ۴۰ تار مو وخانم ها ۷۰ تا موی خود را از دست می دهند
آیا میدانید وزن اسكلت انسان بالغ ۱۳ تا ۱۵ كیلوگرم است
آیا میدانید زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند
آیا میدانید اسبها در مقابل گاز اشك آور مصون اند
آیا میدانید مساحت دریاچه ارومیه ۶ هزار کلیومتر مربع و عمیق ترین جای آن ۱۴ متر میباشد
آیا میدانید نعناع سكسکه و تنگی نفس را شفا میدهد .
آیا میدانید ۲۰۰ ویروس شناخته شده كه به دستگاه تنفس اثر و باعث سرماخوردگی می‌شوند.
آیا میدانید دریای مدیترانه بین ۳ قاره اروپا ، آسیا و آفریقا قرار دارد
آیا میدانید جرم زمین هشتاد و یک برابر ماه است
آیا میدانید انسان اولیه (ناندرتال ها) و اجداد اولیه انسان هر دو در یک زمان در اروپا بودند
آیا میدانید وزن کره زمین ۶ * ۱۰ به توان ۱۸ كیلوگرم كه با F = G * M۱ * M۲ / R۲ بدست امده
آیا میدانید نوزاد بیش از ۳۰۰ استخوان دارد که با رشد بعضی از آنها به یكدیگر جوش می خورند
آیا میدانید تقریباً یك سوم وزن یك زن و یك دوم وزن یك مرد را ماهیچه تشكیل می دهد
آیا میدانید ۳۰ برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند
آیا میدانید با یک مداد می توان خطی به طول ۵۶ کیلومتر کشید
آیا میدانید عقرب ها تنها موجوداتی هستند که اشعه رادیو اکتیو تاثیری بر انها ندارند
آیا میدانید عقرب ها دو دشمن دارند که یکی از انها یک نوع سار و دیگری مگس است
آیا میدانید شیشه به ظاهر جامد به است ولی مایعی است که با سرعت بسیار کند حرکت میکند
آیا میدانید اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد
آیا میدانید نور میتواند در یک ثانیه ۷.۵ دور دور زمین بچرخد
آیا میدانید اگر تمام رگهای خونی را در یك خط بگذاریم تقریبا ۹۷,۰۰۰ كیلو متر می شود.
آیا میدانید سرعت صوت در فولاد ۱۴ بار سریعتر از سرعت آن در هوا ست.
آیا میدانید وقتی مگس بر روی یك میله فولادی مینشیند به اندازه ۲ میلیونیم میلیمتر خم میشود
آیا میدانید فشار در مركز خورشید تقریبا ۷۰۰ میلیون تن بر ۴,۵ متر مربع است.
آیا میدانید طول عمر مردم سوید و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است.
آیا میدانید داغ ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است که دمای هوا در سایه ۹۴ درجه است
آیا میدانید ۱ لیتر سركه درزمستان سنگین تر از تابستان است.
آیا میدانید ۶۰٪ از ماهواره های جهان نظامی و ۴۰٪ بقیه غیر نظامی است.
آیا میدانید در هر ثانیه ۵۰۰۰ بیلیون بیلیون الکترون به صفحه TV برخورد میکند تا تصویر را ایجاد کند
آیا میدانید یک بیلیون برابر با میلیون ضرب در میلیون است
آیا میدانید شانس شبیه بودن دو اثر انگشت ۱ به ۶۴ میلیارد است
آیا میدانید یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا ۱ میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند
آیا میدانید خوردن ۱ سیب اول صبح، بیشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود
آیا میدانید قدیمی‌ترین آدامسی که جویده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش بوده است
آیا میدانید اسکیمو‌ها هم از یخچال استفاده می‌کنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ زدن
آیا میدانید جویدن آدامس هنگام خورد کردن پیاز، مانع از اشک‌ریزی شما می‌شود
آیا میدانید در ۴۰۰۰ سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود
آیا میدانید به طور متوسط روزانه، ۱۲ نوزاد به خانواده‌های اشتباه داده می‌شوند
آیا میدانید هیچکس نمی‌داند چرا صدای اردک‌ها اکو نمی‌شود
آیا میدانید سس کچاپ در سال ۱۸۳۰ به عنوان یک دارو به فروش می‌رفته است
آیا میدانید لئو‌ناردو داوینچی ۱۰ سال طول کشید تا لب‌های مونالیزا را نقاشی کند
آیا میدانید وقتی پاهایت‌ را آرام بالا بیاوری و به پشت بخوابی، در ماسه فرو نمی‌روی
آیا میدانید Stewardesses طولانی ترین کلمه ایست که می‌توانید با دست چپ تایپش کنید
آیا میدانید اکثر افراد در کمتر از ۷ دقیقه خوابشان می‌برد!
آیا میدانید یک انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است
آیا میدانید سالی ۵۰۰ شهاب سنگ به زمین برخورد میکنند
آیا میدانید خورشید روزی ۱۲۶,۰۰۰ میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می فرستد
آیا میدانید کوچکترین زمین فوتبال ساخته شده یک بیست هزارم یک تار مو است(نانو)
آیا میدانید با دویدن می توان مسافر زمان بود و کسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر کرد
آیا میدانید ۸۰% حرفهایی که در طول روز میزنیم باخودمان است
آیا میدانید در واشنگتن‌ بیشتر از مردمانش، تلفن وجود دارد.
آیا میدانید ۵۶% افرادی که دست چپ هستند، تایپیستند
آیا میدانید برای تولید ۱ لیتر بنزین ۲۳,۵ تن گیاه در گذشته مدفون شده است
آیا میدانید هر ۱ دقیقه نسل یک موجود زنده منقرض میشود
آیا میدانید داوینچی همزمان با یک دست مینوشت و با دست دیگر نقاشی میکشید
آیا میدانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد میکنند
آیا میدانید اب دریا بهترین ماسک صورت است
آیا میدانید در ساخت برج ایفل ۲,۵ میلیون پیچ و مهره به کار رفته است
آیا میدانید طول تمام رگهای بدن ما ۵۶۰ هزار کیلومتر است
آیا میدانید بینی انسان قادر به تشخیص ۱۰,۰۰۰ نوع بو مختلف است
آیا میدانید انرژی که خورشید در ۱ ثانیه تولید میکند برای مصرف ۱ میلیون سال زمین کافی است
آیا میدانید غیر ممکن است که بتوانید با چشمان باز، عطسه کنید
آیا میدانید ما در طول زندگیمان ۱۸ کیلو پوست می‌اندازیم
آیا میدانید رنگ مورد علاقه ۸۰% از آمریکایی‌ها، آبی می‌باشد!
آیا میدانید وقتی شخصی در سریلانکا سرش را از طرفی به طرف دیگر تکان می‌دهد، یعنی باشه
آیا میدانید در این دنیا تعداد جوجه‌ها از آدم‌ها بیشتر است
آیا میدانید دکمه # (فون) که روی کیبرد می‌باشد، «اُکتُسرپ» خوانده می‌شود
آیا میدانید نوارهای لاستیکی خیلی طول می‌کشد تا سرد شوند
آیا میدانید «Dreamt» تنها کلمه‌ایست که در زبان انگلیسی با mt تمام می‌شود
آیا میدانید «یویو» اولین بار به عنوان یک سلاح در فیلیپین استفاده می‌شد
آیا میدانید مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی‌ است که تلویزیون می‌بینید
آیا میدانید اگر مادران در زمان بارداری سیب به خصوص سبز استفاده کنند نوزادانشان زیبا میشوند
آیا میدانید مادران باردار از انگور و جوانه گندم و امگا۳ استفاده کنند بچه های انها تیز هوش میشوند
آیا میدانید خورشید در هر یك ثانیه ۴,۲۰۰ هزار تن جرم خود را بصورت انرژی در فضا منتشر می كند
آیا میدانید خورشید فقط ۱ بر ۴۰,۰۰۰ جرم خود را از دست داده است.
آیا میدانید ایران ۱۰۱۸ شهر دارد
آیا میدانید پرآب ترین رود ایران كارون در خوزستان است
آیا میدانید بام ایران استان چهار محال بختیاری است
آیا میدانید هر فردی در طول ۲۴ ساعت ۲۳ هزار بار نفس می كشد
آیا میدانید تنها دریاچه آب شیرین ایران دریاچه پریشان در كازرون است
آیا میدانید بلندترین نقطه ایران قله دماوند است
آیا میدانید ۶۰ گاو قادر هستنددر عرض كمتر از ۱ روز ۱ تن شیر تولید كنند!
آیا میدانید پروانه ها ۱۲۰۰ چشم دارند!
آیا میدانید گربه و سگ می توانند راست دست یا چپ دست باشند.
آیا میدانید خرس ها ۴۲ دندان دارند
آیا میدانید لایه بیرونی پوست انسان هر ۲ هفته یکبار با سلولهای جدید تعویض میشود
آیا میدانید ابتلای یک نوزاد به دیابت از طرف مادر دیابتی ۱.۵ ٪ و از طرف پدر دیابتی ۶ میباشد
آیا میدانید بیشترین جراحیهای پلاستیک در اسپانیا انجام میشود
آیا میدانید بیشترین عمل زیبایی در ایران انجام میشود
آیا میدانید در بین ۹۱ کشور توسعه یافته جهان, ایران در فرار مغزها رتبه نخست را دارد
آیا میدانید ایران دارای بیشترین فرهنگ غلط در جهان است
آیا میدانید مردم فیلیپین به بیش از ۱۰۰۰ لهجه سخن میگویند
آیا میدانید كلمه شاهراه از راهی كه كورش بین سارد پایتخت كارون و پاسارگاد احداث كرد گرفته اند
آیا میدانید بیشترین روزنامه در چین به چاپ میرسد، روزانه ۱۰۰ میلیون یا ۱۰ ٪ روزنامه جهان
آیا میدانید خلیج فارس ۵۰۰ هزار سال قدمت دارد
آیا میدانید اردنی ها چاقترین مردمان دنیایند،۷۵٪ از خانم ها و ۶۰ ٪ آقایون اردنی چاق هستند
آیا میدانید اولین مردمانی كه نخ را كشف كردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند
آیا میدانید ۵۰ ٪ جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نكرده است
آیا میدانید مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یکی ست و بخاطر بوی آنهاست كه طعم متفاوتی دارند
آیا میدانید آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است
آیا میدانید سالانه ۵۰۰ فیلم در امریكا و ۷۰۰ فیلم در هند ساخته میشود
آیا میدانید فیلها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب و ۲۵۰ كیلوگرم یونجه مصرف كنند
آیا میدانید كانگوروها قادرند ۳ متر به بالا و ۸ متر به جلو بپرند
آیا میدانید بزرگترین مجسمه بودا در چین قرار دارد که بلندای آن ۴۱۶ و پهنای آن ۶۸ متر میباشد
آیا میدانید عطسه یك شخص بیمار ۵ هزار قطره ریز که حاوی ویروس است در فضا پخش میکند
آیا میدانید پیاز بعلت داشتن انسولین و اینولین برای مبتلای به مرض قند مفید است
آیا میدانید اصلاح صورت را اسکندر مد کرد؟ بطوری که هرگز اصلاح نکرده به میدان جنگ نمی رفت
آیا میدانید فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد
آیا میدانید خانومها بیشتر از آقایون مبتلا به بیماری دیابت میشوند
آیا میدانید رناندر طول عمرشان ۱۸ هزار ساعت بیشتر از آقایون تلفنی صحبت میکنند
آیا میدانید دلفین ها هر ۳ سال، فقط ۱ بچه بدنیا میاورند و عمر متوسط آنها ۴۰ سال میباشد
آیا میدانید انسان ۹ هزار سال پیش از میلاد برای اولین بار به کشاورزی پرداخت
آیا میدانید نوشیدن قهوه در طولانی مدت در فشار خون خانم‌ها تعادل ایجاد می‌كند
آیا میدانید كوكاكولا باعث ایجاد فشار خون‌ می‌شود
آیا میدانید سال ۱۷۹۰ جمعیت آمریکا ۴ میلیون بود و از این ۴ میلیون ۷۰۰ هزار نفر برده بودند
آیا میدانید زرتشت یعنی ستاره زرین!
آیا میدانید قطر شاهرگ گردن ۶ میلیمتر میباشد
آیا میدانید ناخن انگشت میانی سریعتر از دیگر انگشتها رشد میکند
آیا میدانید نروژ سومین کشور صادر کننده نفت میباشد
آیا میدانید با برداشتن تخمدانها عمر بیمار بطور متوسط ۸ سال کمتر میشود
آیا میدانید اسکنر ۴۸ سال پیش اختراع شده است
آیا میدانید ۱۰۰ سال پیش پزشکان آمریکایی میگفتند زنانی که باهوش هستند باردار نمی شوند
آیا میدانید ستاره دریایی فاقد مغز میباشد
آیا میدانید سالانه ۵۰۰۰ کارگر در معادن چین جان خود را از دست میدهند
آیا میدانید مروارید درون سركه ذوب میگردد
آیا میدانید ارزش مادی تمام عناصر بدن انسان کمتر از ۱۰۰۰ تومان است.
آیا میدانید ساعت اتمی ساخته اند که در ۴۰۰ میلیون سال یک ثانیه هم تغییر نمی کند
آیا میدانید بال زدن یک پروانه هم زمین را تکان میدهد
آیا میدانید ما مغزمان رو کنترل میکنیم یا مغزمان ما را؟
آیا میدانید ۲۰۰ میلیون موجود زنده روی زمین وجود دارد که انسان یکی از انها است
آیا میدانید یک قطره اب دارای ۱۰۰ میلیارد اتم است
آیا میدانید ایران به ۲۰ کشور تسلیهات نظامی صادر میکند
آیا میدانید ۸۰ ٪ موجودات دنیا را حشرات تشکیل داده اند
آیا میدانید تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند شتر است
آیا میدانید روباه همه چیز را خاکستری می بیند
آیا میدانید گربه قادر نیست مزه شیرین را تشخیص دهد
آیا میدانید یک گرم سم مار کبری می تواند ۱۵۰ نفر را بکشد
آیا میدانید حس چشایی نوعی پروانه بزرگ ۱۳ هزار بار دقیق تر از انسان است
آیا میدانید لاما شتر بدون کوهانی است که به هنگام عصبانیت بر صورت طرف مقابل تف می اندازد.
آیا میدانید قلب گنجشک ۱۰۰ بار در دقیقه می تپد. گنجشک ها روی زمین می پرند.
آیا میدانید فیل تنها حیوانی است که می تواند ایستادن روی سر و گردن را یاد بگیرد.
آیا میدانید یک موش کور ۱۴ سانتی می تواند در یک شب تونلی به طول ۹۱/۴ متر حفر کند.
آیا میدانید مرغ ها برای تخمگزاری احتیاجی به خروس ندارند. خروس فقط برای بارور کردن تخم است
آیا میدانید کرم های ابریشم در ۵۶ روز ۸۶ هزار برابر وزن خود غذا می خورند.
آیا میدانید داركوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند
آیا میدانید زمان گردش سیاره عطارد بدور خود ۲ برابر زمان گردش آن بدور خورشید میباشد
آیا میدانید ۹۰ ٪ سم مارها از پروتئین تشكیل یافته است
آیا میدانید قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد
آیا میدانید گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری كند
آیا میدانید سطح شهر مكزیك سالانه ۲۵ سانتیمتر نشست میكند
آیا میدانید موشهای صحرایی سالانه یک سوم ذخایر غذایی جهان را نابود میسازند
آیا میدانید بیشترین سرعت که انسان دست یافته ۴۰,۰۰۰ کیلومتربا سفینه آپالو ۱۰ است
آیا میدانید چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است
آیا میدانید موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند
آیا میدانید کبد انسان در ۳۰۰ تا ۵۰۰ روز نو میشود، یعنی اینکه از سلولهای جدیدی برخوردار میشود
آیا میدانید درازترین دم به سوسمار آبهای شور تعلق دارد که درازای آن به ۳ متر میرسد
آیا میدانید قدمت خالکوبی به بیش از ۵۰۰۰ سال میرسد
آیا میدانید اغلب مارها دارای ۶ ردیف دندان میباشند
آیا میدانید شمپانزه ها قادرند مقابل آینه چهره خود را تشخیص دهند اما میمونها نمیتوانند
آیا میدانید قلب والها تنها ۹ بار در دقیقه میتپد
آیا میدانید درازترین جانور یک نوع کرم خاکی است که درازای آن به بیش ۵۵ متر میرسد
آیا میدانید اولین كلیسای ساخت بشر یعنی كلیسای پطرس مقدس در انطاكیه ترکیه میباشد
آیا میدانید تقریبا ۶۵ ٪ وزن انسان را اکسیژن تشکیل میدهد.
آیا میدانید رشد تعداد ماشینها در جهان ۳ برابر رشد جمعیت انسانهاست.
آیا میدانید وزیر دفاع اسراییل و ریس حزب کارگر آن ایرانی الاصل میباشند.
آیا میدانید ایران زمان شاه دارای ورزیده ترین خلبانان دنیا بود و تیم اکرو جتش حرف اول را در دنیا میزد
آیا میدانید بیشترین آمار طلاق در جهان متعلق به ایران است
آیا میدانید كوكا كولا در اصل سبز رنگ است
آیا میدانید اسم قاره ها با همان حرفی كه آغاز میشود پایان میابد
آیا میدانید شما نمیتوانید با حبس نفستان خود كشی كنید
آیا میدانید محال است آرنج دستتان را بلیسید
آیا میدانید خوك‌ها به دلیل فیزیك بدنی قادر به دیدن آسمان نیستند
آیا میدانید فندك قبل ازكبریت اختراع شد
آیا میدانید بیشتر سر دردهای معمولی از کم نوشیدن اب است
آیا میدانید زکریای رازی به غیر از الکل کاشف گوگرد هم هست
آیا میدانید رکورد ضربه زدن به توپ پیگ پنگ در مدت زمان ۶۰ ثانیه ۱۷۳ ضربه است
آیا میدانید مهمترین عامل افزایش طول عمر داشتن تناسب اندام به همراه وزنی مناسب است
آیا میدانید ۷۰ در صد جمعیت ایران زیر ۳۰ سال سن دارند و ایران جوانترین جمعیت دنیا را دارد
آیا میدانید خوردن کاهو مانع ریزش و سفید شدن موها میگردد
آیا میدانید برای جلو گیری از جوانه زدن سیب زمینی درون سبد ان یک عدد سیب قرار دهید
آیا میدانید اب دریا دارای طلاست و این مقدار در حدود ۴ گرم در هر میلیون تن اب است
آیا میدانید یک نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم كافی برای كشتن ۲۲۰۰ انسان را دارد
آیا میدانید ۳۵۰ هزار نوع کفش دوزک در جهان وجود دارد
آیا میدانید وال برای شکار از صدای بسیار بلندی که دارد استفاده میکند و طعمه را فلج یا میکشد
آیا میدانید سریعترین قطار دنیا سرعت ۵۸۱ کلیومتر دارد، این نوع قطارها در ژاپن وجود دارند
آیا میدانید چشم انسان حدود ۱۳۵ میلیون سلول بینایی دارد
آیا میدانید مراسم مومیایی کردن در مصر باستان ۷۰ روز به طول میانجامید
آیا میدانید صدایی بلندتر از زمانیکه سفینه ایی به فضا پرتاب میشود در جهان وجود ندارد
آیا میدانید در قدیم ارزش نمک بیش از طلا بوده ، از نمک برای نگهداری غذا استفاده میشده است
آیا میدانید شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان در زنان دو برابر مردان است
آیا میدانید در حدود ۹۷٪ از زنان چینی فاسد می باشند.
آیا میدانید توماس ادیسون از تاریکی وحشت داشت.
آیا میدانید چشم شتر مرغ از مغزش بزرگتر است.
آیا میدانید الفبای مردم هاوایی ۱۲ حرف دارد.
آیا میدانید مورچه ها نمیخوابد.
آیا میدانید اسکندر و ژولیوس سزار صرع داشتند
آیا میدانید ادامس توسط یک فرمانده جنگی اختراع شد.
آیا میدانید کد کشور روسیه ۰۰۷ است.
آیا میدانید ارتفاع برج ایفل در سرما و گرما بر اثر انقباض وانبساط ۱۶ ساتنی متر تغییر میکند.
آیا میدانید عقرب میتواند سه سال بدون غذا زندگی کند
آیا میدانید یک سوسک حمام می‌تواند ۹ روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد.
آیا میدانید یک کوروکودیل نمی‌تواند زبانش را بیرون در بیاورد.
آیا میدانید حلزون می‌تواند ۳ سال بخوابد.
آیا میدانید به طور میانگین مردم از عنکبوت بیشتر می‌ترسند تا از مرگ!
آیا میدانید خطوط هوایی آمریکا با کم کردن ۱ زیتون از سالاد هر مسافر توانست ۴۰,۰۰۰$ جمع کند.
آیا میدانید ملت آمریکا بطور میانگین روزانه ۷۳,۰۰۰ متر مربع پیتزا می‌خورند.
آیا میدانید بچه‌ها بدون کشکک زانو متولد میشوند که در سن ۲ تا ۶ سالگی ظاهر می‌شوند.
آیا میدانید پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.
آیا میدانید گربه‌‌ها می‌توانند ۱۰۰ صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از ۱۰
آیا میدانید کوبیدن سر به دیوار ۱۵۰ کالری در ساعت مصرف می‌کند.
آیا میدانید نزدیکترین ستاره به ما ۱ سال نوری فاصله دارد
آیا میدانید انسان برای اولین بار در ۱۷۸۳ پرواز را تجربه کرد و توانست ۸ کیلومتر با بالن پرواز کند
آیا میدانید ۱۵۰ میلیون سال پیش امریکایی ج از افریقایی ج از نظر جغرافیایی جدا شده است
آیا میدانید جمیعت جهان تا ۵۰ سال آینده از مرز ۹ میلیارد نفر خواهد گذشت



موضوعات مرتبط: آيا مي دانيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : جمعه 25 مرداد 1392برچسب:, | 1:19 | نویسنده : مجید برهانی |

100روز بدون شب در سوئد

 

روز سه شنبه 21 ماه  ژوئن خورشید در اوج آسمان سوئد قرار می گیرد و بلند ترین روز و کوتاهترین شب سال را در این نقطه از دنیا می آفریند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،با توجه به شرایط جغرافیایی ویژه سوئد خورشید در نقاط شمالی کشور بصورت 24 ساعته میدرخشد (آفتاب نیمه شب) و در نقاط جنوبی کشور نیز شب و تاریکی عمری بسیار کوتاه و چند ساعته دارد. معنی دیگر بلندترین روز سال این است که از روزچهارشنبه 22 ژوئن روزها بتدریج کوتاهتر خواهد شد.

بلند ترین روز سال معمولا مصادف با 21 ژوئن است, اما این رخداد در برخی سال ها با روز 20 ژوئن نیز مصادف می شود. در این روز است که خورشید در نیمکره شمالی در بالاترین نقطه آسمان قرار دارد. ساعت قرار گرفتت خورشید در بلندترین نقطه آسمان نیز در هر سال متغیر است.

از روز جمعه 24 ژوئن, سوئد همچنین با سه روز تعطیلی رسمی به استقبال جشن چله تابستان (مید سومار) می رود. جشن چله تابستان یکی از بزرگترین و مهمترین اعیاد مردم سوئد است.

بلندترین روز و کوتاهترین شب سال

عمر شب در شهر استکهلم در روز دوشنبه 21 ژوئن تنها حدود 6 ساعت و نیم خواهد بود. و چنانچه در نقاط شمالی سوئد بسر می برید آفتاب هرگز غروب نخواهد کرد و در این روزها امکان مشاهده پدیده "آفتاب نیمه شب" را خواهید داشت که سالانه هزاران جهانگرد را جهت تماشای آن به سوئد می کشاند. جهانگردانی که با دیدن درخشش خیره کننده خورشید در نیمه شب شگفت زده به آن می نگرند.

ساعت طلوع و غروب خورشید در روز سه شنبه 21 ژوئن در نقاط مختلف سوئد به شرح زیر خواهد بود:

نواحی شمال سوئد

طلوع آفتاب ساعت: تمام روز می درخشد

غروب آفتاب ساعت: تمام شب می درخشد

استکهلم

طلوع آفتاب ساعت: 03:30 بامداد

غروب آفتاب ساعت: 22:08 شامگاه

گوتنبرگ

طلوع آفتاب ساعت: 04:10 بامداد

غروب آفتاب ساعت: 22:16 شامگاه

مالمو

طلوع آفتاب ساعت: 04:24 بامداد

غروب آفتاب ساعت: 21:55 شامگاه

بلندترین روز سال و جشن چله تابستان

روزهای جمعه, شنبه و یکشنبه 24 و 25 و 26 ژوئن بمناسبت سنت و جشن "چله تابستان" در سوئد تعطیل رسمی است. معنی دیگر چله تابستان این است که تعطیلات تابستان در این کشور به اوج خود رسیده است. مدارس تعطیل است, اکثریت کارمندان ادارات در مرخصی بسر میبرند, بسیاری از مردم نیز به نقاط ساحلی سوئد و دیگر نقاط اروپا مسافرت کرده اند و خیابانها خلوت است.

در روز جمعه 24 ژوئن مردم سراسر سوئد, از کوچک و بزرگ با بر افراشتن دکلی بلند و تزئین آن, در چمنزارها در اطراف آن میرقصند و آوازهای مخصوص روز "چله تابستان" را میخوانند. در سراسر سوئد و در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور جشنهای چله تابستان جریان خواهد داشت.

یکی از جالب ترین و بزرگترین مراسم جشن نیمه تابستان در سوئد در پارک معظم "اسکانسن" در استکهلم صورت می پذیرد. مراسم این جشن از صبح جمعه با شرکت کودکان و بالا بردن "دکل چله تابستان" شروع  مي شود. با نزدیک شدن ساعات شب نیز که کودکان برای خواب به منزلها میروند زندگی شبانه برای بزرگسالان آغاز می گردد و تا پایان تعطیلات در جریان خواهد بود.

آفتاب نیمه شب سوئد

آفتاب نیمه شب یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی کشورهای منطقه شمال اروپاست و سالانه هزاران جهانگرد از سراسر دنیا برای دیدن درخشش آفتاب در نیمه شب به مناطق شمالی اسکاندیناوی مسافرت می کنند.

اما آفتاب نیمه شب چیست؟ 100 روز بدون شب, این معنی آفتاب نیمه شب است. پدیده آفتاب نیمه شب را میتوان در تمامی منطقه "لاپلاند" سوئد و نیمی از منطقه "نور بوتن" در شمال این کشور مشاهده نمود. هر چه قدر به نقاط شمالی سوئد نزدیکتر باشیم روزهایی که میتوان آفتاب نیمه شب را مشاهده کرد نیز طولانی تر است.

در شمالی ترین نقاط سوئد میتوان آفتاب نیمه شب را از اوایل ماه مه الی تا اواسط ژوئیه مشاهده نمود. نزدیکی به آفتاب نیمه شب در منطقه "نورلاند" به معنی آن است که در طول ماه های ژوئن و ژوئیه شب در این مناطق وجود ندارد.

در نقاط جنوبی و میانی سوئد مانند استکهلم, اگرچه پدیده آفتاب نیمه شب قابل مشاهده نیست اما غروب بسیار دیر وقت آفتاب در طی تابستان در استکهلم نیز پدیده جالبی برای بازدیدکنندگانی که از ایران به این کشور مسافرت میکنند خواهد بود. از اواسظ ماه ژوئن الی اواسط ماه ژوئیه در استکهلم غروب و طلوع آفتاب بیش از چند ساعت طول نمیکشد و در طی این چند ساعت نیز آسمان تاریک نبوده و فقط "گرگ و میش" است.



موضوعات مرتبط: دانستني هاي علمي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, | 18:23 | نویسنده : مجید برهانی |

شب و روز در مناطق قطبی
1 - شبها و روزهای طولانی و بیش از 24 ساعت ، تنها مربوط به کشور ((فنلاند)) و بعضی از نقاط ممالک ((اسکاندیناوی )) نیست ، بلکه کلیه نقاطی که بالاتر از مدار 5/66 درجه قرار دارند با چنین وضعی روبه رو می شوند.
به عبارت دیگر، در تمام نقاطی که میان مدار 5/66 درجه و مدار 90 درجه که نقطه اصلی ((قطب شمال یا قطب جنوب )) است قرا ردارند و در همه یا قسمتی از سال ، شب و روزهای طولانی وجود دارد و به هر نسبت که از مدار 5/66 درجه بالاتر برویم ، طول این شب و روزها بیشتر می شود؛ مثلا نقطه شمالی ((فنلاند)) که تقریبا روی مدار 70 درجه عرض شمالی واقع شده ، یک روز طولانی شصت و چند روزه دارد که از اوایل خردادماه شروع می شود و تا اوایل مردادماه ادامه دارد و یک شب دوماهه نیز دارد که از اول آذرماه تا آخر دیماه طول می کشد؛ یعنی درست این شب طولانی از نظر فصل در نقطه مقابل آن روز طولانی قرار دارد.
هنگامی که به حدود مدار 74 درجه می رسیم ، یک روز سه ماهه که از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط مردادماه به طول می انجامد، دیده می شود که یک شب سه ماهه از وسط پاییز تا وسط زمستان نیز در قرینه آن قرار گرفته است .
به همین ترتیب ، هرچه بالاتر می رویم بر طول این شب و روز طولانی که در فصل زمستان و تابستان است افزوده می شود تا به نقطه قطب ؛ یعنی مدار 90 درجه می رسیم . قسمتی از کره زمین که روی این مدار واقع شده ، در تمام ایام سال به جای 365 روز ما، تنها یک شب و یک روز دارد که هر کدام به مدت شش ماه می باشد.
ولی توجه داشته باشید که عدد شش ماه کاملا دقیق نیست ؛ زیرا طول روز در نقطه قطب شمال ((6 ماه و چند روز)) و طول شب ((6 ماه و چند روز کم )) می باشد و در نقطه قطب جنوب ، درست عکس آن است .
مجموعه نقاطی را که در مافوق مدار 5/66 تا 90 درجه قرار دارد ((مناطق قطبی )) می نامند و سکنه این نقاط در قطب جنوب و در قطب شمال بسیار کم است که از جمله قسمتی از شمال ((فنلاند، سوئد، نروژ و روسیه )) می باشد.
اخیرا دسته هایی از دانشمندان برای مطالعات علمی به مناطق قطب شمال و جنوب مسافرت می نمایند که ساکنان موقت این سرزمینها محسوب می شوند.
ولی تردیدی نیست اگر یک نفر هم در آنجا زندگی نماید، یا برای یک سفر کوتاه به آنجا برود، باید حکم او از نظر دستورات اسلامی که جنبه ((جهانی )) دارد و مخصوص به نقطه خاصی از کره زمین نیست ، روشن شود.
اما در نقاطی که پایین تر از مدار 5/66 درجه قرار دارند، در تمام مدت سال ، شب وروز وجود دارند، منتها طول هر دو تنها در دو روز از سال (آغاز بهار و آغاز پاییز) مساوی و در بقیه ایام با هم تفاوت دارد که تدریجا کم یا زیاد می شود فقط در خط ((استوا)) که در حکم کمربند زمین است ، در تمام مدت سال ، شب و روز، همیشه مساوی و هر کدام معادل 12 ساعت می باشد و کمترین تفاوتی در تابستان و زمستان میان این دو وجود ندارد.
شناسایی ظهر و نیمه شب در مناطق قطبی
2 - نکته دیگری که توجه به آن در حل این مساءله نهایت لزوم را دارد این است در مناطقی که آفتاب غروب نمی کند و به اصطلاح آفتاب نیمه شب دارند، آفتاب در افق دائما در گردش است و هر 24 ساعت یک بار سرتاسر افق آن را دور می زند، البته در واقع کره زمین گردش می کند ولی به نظر چنین می رسد که آفتاب به دور آن می گردد؛ یعنی اگر شما در آن یک ماه که آفتاب در بعضی از شهرهای کشور فنلاند غروب نمی کند در آنجا باشید، می بینید که قرص کم رنگ آفتاب دائما در کنار افق است و مانند عقربه ساعت در گردش می باشد و 24 ساعت طول می کشد که یک دور کامل در افق بگردد، آهسته آهسته از سمت مشرق به جنوب و از آنجا به طرف مغرب و از آنجا به شمال و مجددا به سوی نقطه مشرق باز می گردد.
ولی توجه داشته باشید که قرص آفتاب گرچه دائما در کنار افق دیده می شود، ولی فاصله آن با افق در 24 ساعت یکسان نیست ؛ یعنی گاهی کمی اوج می گیرد و بالا می آید و هنگامی که حداکثر اوج خود را طی کرد رو به طرف افق پایین می آید تا به حداقل برسد، آن گاه مجددا اوج می گیرد.
علت این تغییر وضع آفتاب همان انحراف 5/23 درجه محور زمینی نسبت به ((مدار)) آن می باشد (دقت کنید). روی این حساب ، هنگامی که آفتاب به آخرین نقطه اوج خود برسد، نیمروز آنجا محسوب می گردد؛ چون در این موقع آفتاب درست روی نصف النهار آنجا قرار دارد.
به عبارت روشنتر، وقتی که آفتاب خوب بالا آمد ((ظهر)) آنجاست و به این ترتیب ، هنگامی که آفتاب کاملا پایین رفت (وبه حداقل ارتفاع رسید) درست مطابق ((نیمه شب )) آنجاست و آن آفتاب کم ارتفاع هم همان آفتاب نیمه شب است .
بدیهی است روشنی هوا در 24 ساعت در این نقاط یکنواخت نیست ، بلکه هنگامی که آفتاب بالا می آید به اصطلاح ، روز آنجاست هوا کاملا روشن می شود و هنگامی آفتاب پایین می رود و به نزدیکی افق می رسد، هوا کمی تاریک و مانند هوای گرگ و میش بین الطلوعین خودمان می گردد و روی این حساب ، آنها هم برای خود روز و شبی دارند ولی نه مانند روز و شب ما.

از بیانات بالا به خوبی روشن شد که تشخیص وقت دقیق ((ظهر)) و ((نیمه شب )) در این نقاط کاملا ساده است و همه کس می تواند با نصب یک شاخص ‍ کوچک (قطعه چوب یا میله آهنی که کاملا بر زمین عمود باشد) از کم و زیاد شدن سایه آن ، ظهر و نیمه شب را تشخیص دهد. یعنی هنگامی که سایه شاخص ‍ به حداقل رسید، نیمه شب است .
لابد خواهید گفت : فکرمان از نظر تشخیص ظهر و نیمه شب در این مناطق هنگامی که روزهای طولانی وجود دارد، کاملا راحت شد، ولی هنگامی که شبهای طولانی بر این نقاط سایه افکنده است ، چه باید کرد؟
حرکت ستارگان در این شبهای طولانی به دور افق نیز شبیه حرکت آفتاب در روزهای طولانی آنجاست . واضحتر بگوییم : ستارگان در آنجا کمتر طلوع و غروب دارند بلکه چنین به نظر می رسد که همه دسته جمعی دور تا دور افق را گردش می کنند (البته در واقع زمین گردش می کند نه ستارگان ) منتها حرکت آنها هم بدور افق یکسان نیست ، گاهی کمی اوج می گیرند و سپس پایین به طرف افق می آیند به طوری که اگر یک ستاره را در کنار افق نشانه کنیم ، هنگامی که به حداکثر ارتفاع خود رسید، حتما روی خط نصف النهار و درست هنگام ظهر است و موقعی که به حداقل ارتفاع خود رسید درست نیمه شب می باشد.
این موضوع را هم نباید هرگز از نظر دور داشته باشید که تیرگی هوای شبهای طولانی آنجا در 24 ساعت یکسان نیست ؛ گاهی هوا کمی روشن می شود (مانند هوای گرگ و میش بین الطلوعین ) و آن روز آنجا محسوب می گردد و سپس رو به تاریکی کامل می رود که شب واقعی آنجا می باشد.
از مجموع این توضیحات ، نتیجه می گیریم که شناختن ((ظهر)) و ((نیمه شب )) در شبها و روزهای طولانی مناطق قطبی مساءله ای است حل شده و غیر قابل ایراد و نیازمند به هیچ وسیله خاصی مانند ساعت و رادیو و امثال آن نیست .  مقیاس ، حد وسط است
3 - آخرین نکته ای که ذکر آن برای روشن شدن پاسخ آینده ضرورت دارد این است که از نظر ((فقه اسلامی )) هیچ موضوع و هیچ حادثه ای بدون حکم نیست و به عبارت دیگر، قوانین اسلامی آنچنان جامع است که حکم هیچ موضوعی را فرو گذار نکرده است . این یک ادعا نیست بلکه یک واقعیت است و برای افرادی که از نزدیک با مسائل فقهی آشنایی دارند کاملا مشهود می باشد، منتها موضوعات بر دو قسمند:
1 - موضوعاتی که حکم مخصوص به خود دارند و در مدارک اسلامی صریحا حکم آن ذکر شده است (و به اصطلاح علمی ، مخصوص می باشند).
2- موضوعاتی که حکم خاصی برای آن تعیین نشده و باید به ((قواعد)) و ((اصول کلی )) اسلامی رجوع شود و حکم آن از آنها استنباط گردد.
توضیح اینکه در اسلام یک سلسله قواعد کلی و اصول اساسی وجود دارد که حکم تمام مسائل و حوادث پیش بینی نشده با مراجعه به آنها روشن می گردد. این قواعد و اصول کلی ، آنچنان وسیع و گسترده است که از نظر علمی ممکن نیست موضوعی پیدا کنید که مندرج در تحت هیچ یک از آنها نباشد (و به اصطلاح ، حصر میان آنها حصر عقلی است ).
موضوع موردبحث ؛یعنی وظیفه کسانی که در مناطق قطبی زندگی می کننداز قسم دوم است ؛ یعنی حکم آنها را می توان از قواعد و اصول کلی استنباط نمود.

این یک قانون کلی و عمومی است و اختصاص به باب معینی ندارد. فقهای ما حکم کسانی را که در مناطق قطبی زندگی می کنند از این قاعده استفاده کرده و عده ای از آنان در فتاوای خود تصریح نموده اند که چنین اشخاصی باید طبق ((مناطق معتدله )) عمل نمایند؛ یعنی چون طول شب و روز در این مناطق بر خلاف متعارف نقاط روی زمین است ، ساکنان آنها موظفند به حد متوسط رجوع نموده وظایف شرع خود را مطابق آن ، انجام دهند؛ مثلا اگر ماه رمضان در آغاز تابستان واقع شده و حد متوسط طول روزها (از طلوع صبح تا مغرب ) در مناطق معتدله 15 ساعت است ، آنها باید در ماه مبارک هر روز 15 ساعت روزه بگیرند. و هنگامی که ماه رمضان در آغاز زمستان است ، اگر حد متوسط روز در مناطق معتدله 12 ساعت است ، باید 12 ساعت را روزه بگیرند و نماز خود را نیز طبق همین حساب انجام دهند.
بنابراین ، ملاحظه می کنید که حکم این مسأله که به نظر بعضی خیلی پیچیده آمده ، از یک قاعده کلی فقهی به آسانی استنباط می گردد و جای هیچ شبهه ای باقی نمی ماند.
نتیجه نهایی بحث با توضیح بیشتر
از آنچه در بالا توضیح دادیم این نکته کاملا روشن شد که ساکنان مناطق قطبی موظف نیستند تمام آن روزهای طولانی مثلا روز یک ماهه را در ماه مبارک رمضان از خوردن ، امساک نمایند و یا تنها چند رکعت نماز در سراسر این روز طولانی بخوانند، بلکه وظیفه آنها این است که بر طبق افق مناطق معتدله رفتار نمایند؛ یعنی همانطور که در این روز طولانی یک ماهه مثلا حساب روزهای هفته و ماه را طبق مناطق معتدله که شب و روز دارند در نظر می گیرند و شنبه و یکشنبه و... ماه و سال را حساب می کنند، همچنین طول روز و شب را باید در فصول مختلف مطابق مناطق معتدله تعیین نمایند.
البته همانطور که مشروحا گفتیم شناختن ظهر حقیقی در این مناطق بدون احتیاج به هیچ وسیله ای ، از حرکت آفتاب و نهایت اوج گرفتن و بالا رفتن آن در افق تنها به وسیله یک شاخص ساده می توان تشخیص داد و حدیث معروف ((اذا زالت الشمس دخل وقت الصلوتین ؛ هنگامی که آفتاب از دایره نصف النهار گذشت ، وقت نماز ظهر و عصر داخل می شود))، به خوبی شامل آن می شود.
همچنانکه نیمه شب آنجا را نیز از نهایت انخفاض و رسیدن خورشید به حداقل ارتفاع ، می توان تشخیص داد و آخر وقت نماز مغرب و عشا به این وسیله به دست می آید.
بنابراین ، آغاز وقت دو نماز از نمازهای پنجگانه و انتهای وقت دو نماز دیگر، بدون احتیاج به هیچ وسیله دیگری ، تنها از وضع حرکت آفتاب به دست می آید.
و همانطور که گفته شد، روز و شب نیز از کم و زیاد شدن روشنی هوا بواسطه ارتفاع و انخفاض آفتاب تا اندازه ای مشخص می گردد. و همچنین از کم و زیاد شدن میزان تاریکی در شبهای طولانی آن نقاط روز و شب آنجا محسوس ‍ است .



موضوعات مرتبط: دانستني هاي علمي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, | 18:1 | نویسنده : مجید برهانی |

در گزارش اخير صندوق حفاظت از حيات وحش WWF آمده است كه 10 گونه حيواني در معرض خطر انقراض قرار دارند كه در صدر اين فهرست ببرها هستند.

 

 

در اين گزارش آمده است كمتر از سه هزار و 200 ببر با نام علمي Panthera tigris در حيات وحش باقي مانده است. ببرها تنها كمتر از هفت درصد جمعيت اصلي گربه‌سانان را در اختيار دارند. در حالي كه طي 10 سال گذشته 40 درصد از جمعيت كل گربه‌سانان كاسته شده است. ادامه جنگل‌زدايي و قتل عام و كشتار بي‌رويه اين حيوانات علت اصلي كاهش جمعيت اين ببرها هستند. به طوري كه هم اكنون نسل ببرها در خانواده javan و Balinese در بخش‌هايي از آسيا منقرض شده است.

در اين گزارش به اين موضوع اشاره شده است كه ببرها براي گوشت و بخش‌هايي از اندام‌هاي بدنشان توسط شكارچيان به دام افتاده و يا در طب سنتي آسيايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. همچنين پوست اين حيوان نيز از ارزش ويژه‌اي برخوردار است.

گفتني است بالا آمدن سطح آب درياها، بروز تغييرات ناخوشايند جوي و تغيير در عادات زندگي و زيستگاه‌ها باعث كاهش نسل اين گربه‌سانان در مناطقي چون «بنگلادش» و «هندوستان» شده است.

 چين سال 2010 ميلادي را به منظور حفاظت و توجه به نسل ببرها، سال ببر ناميده است.

به گزارش صندوق حفاظت از حيات وحش WWF دومين گونه در معرض خطر انقراض خرس‌هاي قطبي هستند. اين حيوانات كه اكثرا در قطب شمال زندگي مي‌كنند و با نام علمي Ursus maritimus شناخته مي‌شوند،‌ از قربانيان اوليه تغييرات جوي در جهان محسوب مي‌شوند. اين حيوان در فهرست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت IUCN قرار گرفته است و همچنين از جانب برنامه حفاظت از گونه‌هاي در معرض خطر انقراض امريكا نيز محافظت مي‌شود.

اين در حالي است كه اكثر خرس‌هاي قطبي شمالگان در صورت ادامه روند تغييرات ناخوشايند جوي تا كمتر از يك قرن آينده منقرض مي‌شوند.

صندوق حمايت از حيوانات WWF نيز براي كمك به حفظ نسل اين جاندار تمام تلاش خود را به كار گرفته است و از استراتژي‌هاي جديد و به روز استفاده مي‌كند. اين صندوق از تمامي كشورهاي جهان به ويژه كانادا درخواست كرده تا براي حفظ نسل اين پستاندار و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و لوله‌كشي‌هاي نفت و گاز در زيستگاه اين جاندار تلاش كنند؛ چرا كه يكي از عوامل اصلي به خطر افتادن نسل اين جاندار ورود نفت و آلاينده‌هاي كارخانجات به زيستگاه اين حيوانات است. خرس هاي قطبي بدون يخ زنده نمي‌مانند.

 در سومين بخش اين فهرست، فيل‌هاي دريايي اقيانوس آرام قرار دارند. اين فيل‌هاي دريايي كه با نام علمي Odobenus rosmarus divegens شناخته شده هستند يكي از آخرين بازماندگان تغييرات ناخوشايند جوي محسوب مي‌شوند.

همچنين اكثريت جمعيت اين حيوان در مناطق ساحلي چون «برينگ» و «چاكچي» يافت مي‌شوند. به طوري كه در سپتامبر سال 2009 ميلادي، بيش از 200 فيل دريايي اقيانوس آرام در سواحل منطقه چاكچي به گل نشستند و تلف شدند.

در گزارش صندوق حمايت از حيات وحش WWF همچنين به اين موضوع اشاره شده كه اين حيوانات براي استراحت و استفاده از آفتاب، تنفس و پرستاري از توله‌هاي خود، بر روي قطعه‌هاي يخي شناور بر روي آب زندگي مي‌كنند. به عبارتي زندگي آن‌ها به همين يخ‌ها بستگي دارد. اگر يخ‌هاي قطب شمال ذوب شود، ‌زيستگاه اين جاندار در معرض خطر قرار گرفته و ديگر نمي‌توان اين نسل جاندار را حفظ كرد.

پنگوئن ماژلان كه با نام علمي Sphenisucs magellanicus معرفي مي‌شود، در رده چهارم 10 گونه در معرض خطر انقراض صندوق حفاظت از حيات وحش قرار دارد. اين گونه به شدت به دليل وجود لكه‌هاي نفتي دچار كاهش نسل شده و از طرفي به دليل افزايش بي رويه ماهيگيري در منطقه و محل زندگي، منبع غذايي اين پنگوئن نيز به خطر افتاده است. به طوري كه جمعيت كثيري از اين حيوان براي دست‌يابي به منابع غذايي هزاران مايل از محل زندگي خود دور شده و در نهايت در سواحل دور دست به گل مي‌نشينند.

در اين گزارش آمده است سال گذشته صدها پنگوئن ماژلان در سواحل «ريودوژانيرو» در برزيل به گل نشستند، در حالي كه از ميان بسياري تلف شده و بسياري هم بي جان و ناتوان‌تر از آن بودند كه خود را به زيستگاه اصلي برسانند.

همچنين دانشمندان علوم جانوري بر اين عقيده‌اند كه وجود تغييرات اقيانوسي و افزايش دماي آب، علت اصلي كاهش نسل اين جاندار است؛ چرا كه اكثر اين پنگوئن‌ها از نواحي شمالي و قطبي براي دست‌يابي به غذا و محل مناسب براي تخم گذاري به سواحل جنوبي «آرژانتين» مهاجرت مي‌كنند.

از طرفي 12 گونه از 17 گونه پنگوئن، به دليل همين عوامل با كاهش نسل مواجه شده‌اند.

«لاك پشت‌هاي پشت چرمي» كه به Dermochelys coriacealth معروف هستند، يكي از بزرگترين دوزيستان زنده و لاك‌پشت‌هاي دريايي در دنيا محسوب مي‌شوند. اين لاك‌پشت‌ها كه طول عمري بيش از يكصد ميليون سال دارند،‌ متاسفانه هم اكنون با انقراض نسل مواجه هستند. به طوري كه طي آمارهاي اخير اين موضوع مشخص شد كه اين گونه از لاك‌پشت‌ها كه اكثرا در اقيانوس آرام زندگي مي‌كنند تنها در هزار و 300 عدد از آن‌ها باقي است كه البته اين ميزان تنها مربوط به ماده‌هاست. به همين دليل است كه نسل اين جاندار دوزيست به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

به گزارش ايسنا، جمعيت لاك‌پشت‌هاي پشت چرمي اقيانوس اطلس خوشبختانه ثابت است، اما دانشمندان علوم دريايي بر اين عقيده‌اند كه نسل اين جانداران هم به دليل برخي مشكلات نظير به دام افتادن داخل تورهاي ماهيگيري و يا شكار بي‌رويه به شدت در حال كاهش است. از طرفي بالا آمدن سطح آب درياها و افزايش دماي آب اقيانوس‌ها در اطلس و آرام از ديگر عوامل به خطر افتادن نسل اين جانداران است. دماي بالاي آب باعث كاهش جمعيت نوع نر اين جاندار مي‌شود. به همين دليل محققان علوم دريايي و دانشمندان صندوق حفاظت از حيات وحش WWF ‌در تلاشند تا با همكاري كشورهاي حوزه اطلس و اقيانوس آرام نسل اين جاندار را از انقراض حفظ كنند.

در رده ششم فهرست 10 گونه در معرض انقراض صندوق حفاظت از حيات وحش، ماهي تن بلوفين با نام علمي Thunnus thynnus قرار دارد.

اين نوع از ماهي كه متعلق به اقيانوس اطلس هستند، اكثرا در مناطق غرب و شرق اين آب‌ها و درياي مديترانه يافت مي‌شد و به دليل گوشت زياد در تهيه «سوشي» كه غذاي مورد علاقه بيش از 80 درصد ژاپني‌هاست،‌ مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما به دليل آن كه ماهيگيران در صيد اين ماهي‌ها تن زياده روي كردند صنعت ماهيگيري ژاپن به شدت دچار ركود شده است. با اين حال به دليل حفاظت‌هاي مستمر دولتمردان و حافظان محيط زيست دريايي، جمعيت اين آبزي‌ در حال بازگشت و احيا است.

«گوريل كوهستان» با نام علمي Gorilla beringei beningei كه جزو حيوانات در معرض انقراض كامل در حيات وحش قرار دارد در رده هفتم اين فهرست است. به طوري كه بر اساس اعلام صندوق حفاظت از حيات وحش WWF تنها 720 ميليون عدد از اين حيوان در حيات وحش موجود است. به طوري كه از اين تعداد بيش از 200 گوريل در پارك ملي «ويرونگا» واقع در شرق جمهوري دموكراتيك كنگو، روآندا و اوگاندا زندگي مي‌كنند، اما به دليل وقوع جنگ‌هاي داخلي در اين كشورها و قتل‌عام و يا كشتار اين حيوان،‌نسل گوريل‌هاي كوهستان به شدت با خطر انقراض نسل مواجه شده است. از طرفي، اكثر زيستگاه‌هاي اين ميمون عظيم‌الجثه در اين جنگ‌ها منهدم شده و طي 12 سال اخير نيز 14 درصد از كل جمعيت اين حيوان نابود شده است.

با اين حال مقامات دپارتمان محيط زيست هرسه كشور مذكور طي چند سال اخير تلاش خود را به كار گرفتند تا با احياي زيستگاه اين حيوان نسل آن را حفظ كنند.

پروانه امپراطور با نام علمي Danau splexippus در رده هشتم اين فهرست قرار گرفته است. اين گونه كه مسافت زيادي را از شمال امريكا به سمت مكزيك و براي گذران زمستان طي مي‌كند، جزو گونه‌هاي حشرات در معرض انقراض قرار دارد، اما خوشبختانه به دليل آن كه مراتع و جنگل‌هاي مكزيك تا حدي دست نخورده باقي مانده‌اند، نسل اين پروانه در حال بهبودي است. از طرفي، ايالات متحده امريكا نيز براي حفظ نسل اين پروانه مواردي را در نظر گرفته است.

علت اصلي كاهش نسل و به خطر افتادن اين گونه وجود تغييرات در زيستگاه اوليه است. دماي زياد هوا و يا بارش باران‌هاي سيل‌آسا نيز مانع از توليد‌مثل اين پروانه‌ها مي‌شود.

در رده نهم اين جدول «كرگدن جاوان» با نام علمي Rhinoceros sondaicus قرار دارد. اين حيوان كه تنها از آن 60 عدد در حيات وحش وجود دارد به دليل شكار بي رويه دچار انقراض نسل شده است؛ چرا كه اعضاي بدنش در طب سنتي آسيايي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به همين دليل در سال 2009 ميلادي اين حيوان در فهرست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت IUCN قرار گرفت.

در گزارش صندوق حفاظت از طبيعت WWF همچنين به اين موضوع اشاره شده كه علت اصلي كاهش جمعيت كرگدن‌هاي جاوان تخريب زيستگاه‌ها و تبديل مراتع جنگلي به زمين‌هاي كشاورزي اعلام شده است.

گفتني است ماه گذشته در سال 2009 ميلادي ماموران حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در ويتنام كه محل اصلي زندگي اين حيوان است، براي رديابي و حفاظت از سگ هاي جستجوگر استفاده كرده و هم اكنون ده‌ها كرگدن جاوان تحت حفاظت قرار دارند.

پانداها در آخرين گروه حيوانات در معرض انقراض قرار دارند. «پاندا» كه با نام علمي Ailuropoda melanoleuca معرفي مي‌شود، از زمان تاسيس صندوق حفاظت از حيات وحش WWF در سال 1961 ميلادي سمبل بين‌المللي اين صندوق بوده است، اما به دليل برخي از عوامل محيطي و فعاليت‌هاي مخرب بشري هم اكنون تنها يك هزار و 600 پاندا در حيات وحش زندگي مي‌كنند و آينده‌ مبهمي در انتظار آن‌هاست.

زيستگاه اصلي اين حيوان كه در كوهستان‌هاي جنوب غرب چين است، به دليل افزايش دماي هوا نسل آن به شدت با كاهش مواجه شده است.

براي اين منظور، دولت چين به همكاري گروه‌هاي بين‌المللي به شدت براي احياي نسل اين حيوان در تلاش است. به همين دليل است كه هم اكنون بيش از نيمي از زيستگاه‌هاي اين جاندار تحت حفاظت قرار گرفته و اگر اين روند بازسازي ادامه پيدا كند، به احتمال زياد مي‌توان به افزايش نسل پانداهاي چين خوشبين بود.



موضوعات مرتبط: دانستني هاي علمي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, | 12:50 | نویسنده : مجید برهانی |

خرس‌هاي قطبي در معرض انقراض

 


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس از واشنگتن، مؤسسه تحقيقات ژئولوژيك وزارت كشور آمريكا اعلام كرد كه تا پايان قرن حاضر در جزاير قطبي شمال كانادا و سواحل غربي گرينلند هيچ كدام از 16هزار خرس قطبي موجود زنده نخواهند ماند. در حاليكه عمر متوسط يك خرس قطبي 30 سال است اين مؤسسه اعلام كرده كه نسل خرس قطبي در نيم قرن آينده در سواحل شمال آلاسكا و روسيه از بين خواهد رفت و اين در حاليست كه آنها 42 در صد مساحت يخ‌هاي قطبي مورد نياز خود براي زندگي در تابستان را از دست خواهند داد. زندگي خرس‌هاي قطبي وابسته به وجود يخ‌هاي قطبي به عنوان زيستگاه فك‌ها منبع اصلي غذايي خرس‌هاي قطبي است. «استيون آمستراپ» مدير اين تحقيق گفت:" 84 درصد متغيرهاي علمي مؤثر بر زندگي خرسهاي قطبي وابسته به تغييرات سطح يخ‌هاي قطبي است." ميزان يخ‌هاي قطبي تا همين هفته به 75/4 ميليون متر مربع كاهش يافته بود كه نسبت به سپتامبر 2005، 250 هزارمتر مربع كاهش داشته است. 40 هزار سال است كه خرس‌هاي قطبي در زمين زندگي مي كنند. گرينلند و نروژ بيشترين تعداد اين حيوان را دارا هستند در حاليكه يك چهارم جمعيت اين حيوان در آلاسكا زندگي كرده و به كانادا و روسيه هم مهاجرت مي‌كنند. يافته‌هاي اين مؤسسه تحقيقاتي نتيجه 6 ماه تحقيق بر زندگي 3 گروه از خرس‌هاي قطبي است. تخمين‌هاي يك مؤسسه مستقل به نام اتحاديه حفاظت بين‌المللي از منابع طبيعي در گرينلند سوئيس هم نشان داد كه جمعيت خرس‌هاي قطبي در قطب شمال هم اكنون حدود 20 تا 25 هزار عدد است كه با توجه به ذوب يخ‌هاي قطبي، آلودگي، شكار بي‌رويه و توريسم در معرض خطر قرار گرفته‌اند. اخيراً تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته تا اين حيوان نيز به جمع گونه‌هاي حفاظت شده حيوانات در آمريكا درآيد.

يك سازمان دولتي در آمريكا پيش بيني كرده است كه دو سوم جمعيت خرس هاي قطبي جهان تا نيمه قرن جاري از ميان خواهند رفت.

خرس قطبي از يخ به عنوان پايگاهي براي شكار استفاده مي كند
سازمان مطالعات زمين شناسي آمريكا مي گويد بخش هايي از منطقه قطب شمال (شمالگان) با چنان سرعتي پوشش يخي خود در فصل تابستان را از دست مي دهند كه هيچ خرسي تا چند دهه ديگر قادر به ادامه حيات در آنجا نخواهد بود.

دانشمندان معتقدند ميزان يخ هاي شمالگان امسال به طور بي سابقه اي كاهش خواهد يافت.

دولت آمريكا دستور انجام اين مطالعه را با هدف ارزيابي اين مساله كه آيا خرس هاي قطبي بايد تحت حفاظت "قانون گونه هاي در معرض خطر" قرار گيرند يا خير صادر كرد.

دولت آمريكا تصميم خود در اين زمينه را در ژانويه 2008 اعلام خواهد كرد.

اين گونه زيستي (اورسوس ماريتيموس) در "فهرست قرمز گونه هاي در معرض تهديد" كه در سطح بين المللي معتبر است به عنوان موجودي كه در برابر انقراض آسيب پذير است طبقه بندي شده است.

سازمان مطالعات زمين شناسي آمريكا شواهد مربوط به كاهش يخ تابستاني در شمالگان كه طي يك دهه اخير شتاب گرفته است را بررسي كرد.

محققان اين سازمان براساس اين مطالعه، نتيجه گيري كردند كه برخي نواحي كه اكنون جولانگاه خرس قطبي است، مانند درياي برنت در شمال نروژ و روسيه، تا اواسط قرن جاري شرايط مناسب زندگي براي خرس ها را از دست خواهند داد.

اين سازمان نتيجه گرفت خرس ها ممكن است در باقي نقاط به حيات خود ادامه دهند اما در حدود 40 درصد زيستگاه تابستاني آنها تا سال 2050 نابود خواهد شد، و همراه با آن، دو سوم جمعيت كنوني خرس ها از بين خواهند رفت.

ماه گذشته، دانشمندان مركز داده هاي ملي برف و يخ آمريكا گفتند كه يخ تابستاني شمالگان تقريبا 30 درصد كمتر از ميانگين آن در درازمدت است و پيش بيني كرد كه سال 2007 شاهد كمترين پوشش يخي تاكنون خواهد بود.

خرس قطبي از يخ به عنوان پايگاهي براي شكار استفاده مي كند.

خرس های قطبی یكدیگر را می خورند

 

   خرس های قطبی را می توان یكی از مهمترین قربانیان فرآیند گرم شدن زمین برشمرد. این موضوع زمانی بیشتر قابل لمس می شود كه دریابیم براساس آمار و اطلاعات موجود تاثیر تغییرات جوی بر نواحی قطبی و یخی زمین و به دنبال آن خرس های قطبی غیرقابل انكار بوده است.

قطب شمال به سرعت در حال گرم شدن است. حتی سریع تر از آنكه دانشمندان فكر می كنند و این سرنوشت تلخی برای خرس ها و حیوانات قطبی است.

منطقه قطب در پنجاه سال گذشته دو برابر سریع تر از بقیه نقاط دنیا گرم شده است و یخ های اقیانوس منجمد شمالی ۲۰ درصد كوچك تر شده است. افزایش دما از یك طرف شیوه زندگی بومیان قطب را به خطر انداخته و از طرف دیگر باعث شده است حیات بعضی از گونه ها همچون خرس قطبی به خطر بیفتد. خرس های قطبی جانوران سرگردانی هستند كه می توانند ماه ها روی یك تكه یخ شناور سفر كنند و با شكار ماهی غذای خود را تامین كنند (غذای اصلی خرس های قطبی فك است. این حیوانات از یخ دریا برای تغذیه، جفت گیری و زادوولد استفاده می كنند.) در واقع خرس های قطبی برای ادامه حیات به یخ های موجود در قطب وابسته اند چرا كه با شكستن آنها طعمه های خود را از زیر آنها بیرون می كشند.

اما تغییرات جوی و افزایش دمای زمین باعث ذوب شدن كوه های یخ قطب شمال شده است. تحقیقات دانشمندان آمریكایی نشان می دهد خرس های قطبی كه در اثر گرم شدن هوا و طولانی شدن فصل های گرم (بدون یخ) از غذای طبیعی خود محروم مانده اند، اكنون به خوردن یكدیگر روی آورده اند. شواهدی كه این دانشمندان به آنها استناد می كنند پیدا شدن لاشه ۳ خرس قطبی در شمال آلاسكا و كانادا است كه از ژانویه تا آوریل ۲۰۰۴ طعمه دیگر خرس ها شده بودند. لاشه اولین خرس كشته شده در ژانویه ۲۰۰۴ كشف شد. لاشه كشف شده متعلق به خرس ماده ای است كه بلافاصله پس از وضع حمل مورد حمله خرس نر دیگری قرار گرفت. خرس نر پس از، از پای در آوردن خرس ماده، لاشه آن را ۲۴۵ كیلومتر دنبال خود كشیده و سپس قسمتی از بدن خرس ماده را خورده بود.

در آوریل ۲۰۰۴ دانشمندان با دنبال كردن رد پای یك خرس قطبی به لاشه یك خرس ماده بزرگسال برخورد كردند كه قسمتی از آن خورده شده بود. چند روز بعد نیز محققان كانادایی بقایای خرس دیگری را پیدا كردند كه به دست یك خرس مهاجم كشته شده بود.

رفتارشناسان جانوری معتقدند كه خرس های قطبی معمولاً برای تنظیم جمعیت، ازدیاد و قلمروطلبی یكدیگر را می كشند اما كشتن هم نوع برای به دست آوردن غذا به ندرت در آنها دیده می شود.

دانشمندانی كه مشغول تحقیقات بر روی خرس های قطبی هستند، می گویند: «در مدت ۲۴ سال تحقیق بر روی خرس های قطبی در منطقه جنوب دریای «بیوفورت» واقع در شمال آلاسكا و ۳۴ سال تحقیق در شمال غرب كانادا هیچ موردی از تعقیب، كشتار یا خوردن خرس قطبی به دست یكدیگر را مشاهده نكرده اند.»

این یافته ها تاثیر زیاد فرآیند گرم شدن زمین بر خرس های قطبی را نشان می دهد. یكی از كارشناسان برجسته دانشگاه آلبرتا هشدار داده است خرس های قطبی در نتیجه پدیده گرمایش جهانی طی صد سال آینده برای همیشه پهنه زمین را ترك خواهند كرد. براساس اعلام این دانشمند، خرس های قطبی كه برای شكار فك ها به یخ های سطح دریا متكی هستند، به واسطه گرم شدن زمین به شدت در خطر قرار گرفته اند و تداوم روند فعلی به مفهوم انقراض كامل آنان خواهد بود. طرفداران محیط زیست نیز كه از وضعیت موجود ناراضی اند، می گویند ذوب یخ های قطبی در اثر گرم شدن هوای كره زمین نسل خرس های قطبی را تا قبل از پایان قرن حاضر منقرض خواهد كرد.

مركز تنوع زیست شناسی «جوشوا تری» در فوریه ۲۰۰۵ از دولت فدرال درخواست كرد خرس های قطبی را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار دهند.



موضوعات مرتبط: دانستني هاي علمي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, | 12:26 | نویسنده : مجید برهانی |

اکتشافات نجومی در سال 2012، درک انسان را از جهان تغییر داده و برخی از ابزارها را از نیروی مشاهده آنها فراتر برده است.

دانشمندان کهکشانی را کشف کردند که از یک ابرسیاه‌چاله مرکزی با اندازه 17 میلیارد برابر خورشید برخوردار است.

یک گروه دیگر تحقیقاتی توانستند سیاره صخره‌ای بسیار داغی را در نزدیکترین سیستم ستاره‌ای به منظومه شمسی شناسایی کنند.

در همین زمان، رکوردهای بزرگترین خوشه کهکشانی و دورترین کهکشان نیز در سال جاری ثبت شده‌اند.

در این گزارش، مجموعه مختصر و مفیدی از جالبترین یافته‌های کیهانی ارائه شده است.

بزرگترین ابرسیاه‌چاله

یکی از بزرگترین یافته‌ها، کهکشان NGC 1277 و ابرسیاه‌چاله غول‌پیکر آن بود که بخش زیادی از این کهکشان را به خود اختصاص داده است.

این سیاه‌چاله مرکزی 17 میلیارد بار بزرگتر از خورشید بوده و 14 درصد جرم کهکشان را تشکیل می‌دهد که این میزان در کهکشان‌های دیگر 0.1 درصد است.

محققان بقدری از اندازه این سیاه‌چاله متحیر بودند که یک سال دیگر را نیز برای بررسی مجدد محاسبات خود پیش از انتشار نتایج اختصاص دادند.

نزدیکترین سیاره فراخورشیدی به زمین

در یک کشف خارق‌العاده، ستاره‌شناسان موفق به کشف سیاره‌ای به اندازه زمین در یک سیستم ستاره‌ای نزدیک شدند. این سیاره صخره‌ای در سیستم سه ستاره‌ای آلفا قنطورس در فاصله 4.3 سال نوری از زمین قرار دارد.

احتمال وجود حیات در این سیاره بسیار کم است. سطح صخره‌ای این سیاره احتمالا مذاب است چرا که فاصله آن از ستاره میزبانش تنها شش میلیون کیلومتر است در حالیکه زمین در مقایسه با آن 150 میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد.

سیاره آلفا قنطورس Bb در زمان کاوش ستاره‌شناسان در میان تکانهای گرانشی اطراف ستاره آن کشف شد. در ماه جاری، یک تیم تحقیقاتی دیگر توانست پنج سیاره با احتمال برخورداری از حیات را در اطراف ستاره «تائو ستی» شناسایی کند که 11.9 سال نوری از زمین فاصله دارد. به گفته دانشمندان، یکی از این سیارات جدید احتمالا از حیات به آن شکل که می‌شناسیم، برخوردار است.

کوچکترین جهان‌های بیگانه

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا سه سیاره در فاصله 12 سال نوری از زمین شناسایی کردند که در اطراف ستاره KOI-961 می‌چرخند. کوچکترین این سیارات به اندازه مریخ بوده و همگی از زمین کوچکتر هستند. حتی خود ستاره میزبان نیز کوچک بوده و 70 درصد بزرگتر از سیاره مشتری است.

کوچکترین منظومه ستاره‌ای

ستاره KOI-500 از پنج ستاره برخوردار بوده که گرانش آنها باعث به هم خوردن این سیارات در مسیر گردش مداری می‌شود. زمان مدارهای این سیارات به ترتیب تنها یک، سه، 4.6، 7.1 و 9.5 روز است. علاوه بر آن، این سیارات بسیار کوچک بوده و تنها 1.3 تا 2.6 برابر زمین هستند.

تمام این فعالیتها در یک ناحیه 150 بار کوچکتر از مدار زمین صورت می‌گیرد.

دورترین کهکشان جهان

رکورد دورترین کهکشان جهان همیشه در حال تغییر است. جدیدترین دارنده این مقام کهکشان UDFj-39546284 است که در زمانی که جهان تنها 380 میلیون سال عمر داشته، شکل گرفته است. سن این کهکشان در سال 2012 با استفاده از مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل کشف شده است.

قدیمی‌ترین و دورترین ابرنواخترها

در سال 2012 ستاره‌شناسان چیزی را توصیف کردند که به نظر آنها به دورترین و قدیمی‌ترین ابرنواختر جهان منجر می‌شد. دانمشندان بر این باورند که برخی از این ابرنواخترهای فوق درخشان از ستاره‌های بسیار عظیم با جرم 100 تا 250 برابر خورشید ایجاد شده‌اند که منفجر شده و ماده خود را در فضا منتشر کرده‌اند.

به گفته محققان، درون این ستارگان عظیم، پرتو گاما به شکل جفت‌های الکترون و همچنین پوزیترونهای ضد ماده تغییر می‌کند. پرتوهای گاما معمولا از انفجار ستاره توسط گرانش جلوگیری کرده اما این نیرو در اثر تبدیل این پرتوها به ماده، ضعیف می‌شود. در این زمان است که ستاره از درون منفجر شده و به شکل ابرنواختر در می‌آید.

بزرگترین خوشه کهکشانی

SPT-CLJ2344-4243 یا خوشه ققنوس، یک خوشه کهکشانی عظیم در فاصله هفت میلیون سال نوری با اندازه 2000 برابر کهکشان راه شیری بوده که از هزاران کهکشان با اندازه‌های مختلف برخوردار است.

این خوشه ابتدا در سال 2010 شناسایی شد اما وسعت آن در پی بررسی مشاهدات رصدخانه پرتو ایکس چاندرا مشخص شد.

بزرگترین نقشه جهان

دانشمندان با طراحی یک مگانقشه اکنون گامی دیگر به سوی درک چگونگی شکل‌گیری جهان نزدیکتر شده‌اند. پژوهش نقشه برداری آسمان دیجیتال اسلون، نقشه‌ای را منتشر کرده که بیش از یک میلیون کهکشان را در حجم کلی 70 میلیارد سال نوری مکعب گروه بندی کرده است.

این نقشه می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک بهتر ماده تاریک و انرژی تاریک که بنظر بیشتر جهان را تشکیل داده‌اند، کمک کند.

عمیق‌ترین نمای جهان

تلسکوپ فضایی هابل ناسا بطور مستمر در عمق‌های بیشتر در فضا به بررسی می‌پردازد. این رصدخانه معروف مداری، نوری که از 13.2 میلیارد سال قبل تابیده شده و جهان در آن زمان تنها 500 میلیون سال داشته را رصد می‌کند.

تصویر هابل که «میدان بسیار عمیق» نام داشته، کهکشانها و نور ستارگانی را به نمایش گذاشته که در طول 10 سال در یک بخش کوچک از آسمان جمع شده بودند. این بهترین شیوه‌ای است که ستاره‌شناسان می‌توانند با آن اجسام بسیار دور را مشاهده کنند. این تصویر در حقیقت جانشین «میدان فرا عمق» هابل بوده که این تلسکوپ در سال 2003 و 2004 ثبت کرده بود.

مغناطیسی‌ترین ستاره

ستاره NGC 1624-2 در فاصله 20 هزار سال نوری از زمین با جرم 35 برابر خورشید در صورت‌فلکی برساووش قرار داشته و بسیار مغناطیسی است. این ستاره با میدان مغناطیسی 20 هزار برابر خورشید و 10 برابر قدرتمندتر از تمام ستارگان شناخته شده تاکنون،‌در اطراف خود یک پوشش از ذرات باردار را ایجاد کرده است.

انفجار پرتو ایکس در جوانی جهان

دانشمندان توانستند یک انفجار پرتو ایکس از تپ‌اختر GB 1428 در فاصله حدود 12.4 میلیارد سال از زمین را شناسایی کنند. بر اساس برآوردها، نوار تابشی آن حدود دو برابر قطر کهکشان راه‌شیری است.

صاحب قبلی این رکورد در فاصله 12.2 میلیارد سال نوری قرار داشت و اکنون با این کشف، ستاره‌شناسان اظهار کرده‌اند که اطلاعات بیشتری را در مورد رفتارهای سیاه‌چاله‌ها در روزهای ابتدایی جهان پیدا کرده‌اند.

بزرگترین هسته کشف شده در یک کهکشان غول‌پیکر

یک هسته کهکشانی عظیم و متنوع در یک کهکشان با عرض 10 برابر کهکشان راه‌شیری قرار داشته که بنظر می‌رسد سیاه‌چاله‌ای در آن وجود ندارد.

هسته کهکشان A2261-BCG با وسعت 10 هزار سال نوری بسیاری از ستاره‌شناسان را متحیر کرده چرا که در مرکز بیشتر کهکشانها باید یک ابرسیاه‌چاله وجود داشته باشد.مشاهدات هابل نشان داده که هسته این کهکشان احتمالا در پی ادغام دو کهکشان ایجاد شده است.



موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 23:39 | نویسنده : مجید برهانی |
پیشرفته ترین کاوشگر ناسا یعنی مریخ نورد کنجکاوی بر سطح سیاره سرخ فرود آمد.این کاوشگر یک تنی توانست با آویزان کردن خود توسط کابل های جرثقیل خود بر سطح مریخ فرود بیاید ،تا پایانی بر یک پرواز 36 هفته ای و آغازی بر یک تحقیق 2 ساله باشد .آزمایشگاه علمی (MSL)،فضاپیمایی که مریخ نورد کنجکاوی را حمل می کرد،در پیچیده ترین مراحل فرود هم کارش را با موفقیت انجام داد
امروز چرخ های مریخ نورد کنجکاوی مشعل دار گذاشتن رد پای انسان ها در مریخ است.کاوشگری که امروز بر سطح  مریخ است پیچیده ترین کاوشگری است که تاکنون ساخته شده است.مکانی که این مریخ نورد جستجو می کند منطقه ای است برای پاسخ به اینکه آیا در سطح مریخ زندگی وجود داشته است یا خیر؟و یا اینکه این سیاره می تواند درآینده منشا زندگی باشد؟
 
 
 
مدیر ناسا چارلز بولتون می گوید:"این دستاوردی شگفت انگیزی است،دستاوردی که توسط تیمی از دانشمندان و مهندسان سراسر دنیا و به رهبری مردان و زنان فوق العاده ناسا و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا بدست آمده است". رئیس جمهور اوباما چشم انداز جسورانه ای را برای فرستادن انسان به مریخ در اواسط سال 2030 نشانه گذاری کرده است و فرود امروز نشانگر یک گام مهم در جهت دستیابی به این هدف است.
مرخ نورد کنجکاوی امروز 16 مرداد حوالی ساعت 10صبح نزدیک پایین یک کوه به ارتفاع بیش از 4 کیلو متر و قطری در حدود 155کیلومتر در داخل دهانه گیل(طوفان) فرود آمد.در طول این ماموریت 2 ساله کاوشگر درباره شرایط وجود زندگی میکروبی تحقیق خواهد کرد.
این اتفاق خوب 7 دقیقه  وحشت را به 7 دقیقه پیروزی تبدیل کرد .جان گرانسفلد از همکاران مدیر ناسا می گوید:"شادی عظیم من در موفقیت این ماموریت با غرور عظیمی که من برای زنان و مردان تیم ماموریت احساس می کنم، همراه شد.
اولین نگاه مریخ نورد کنجکاوی،زاویه ای گسترده از زمین های صخره ای بود.مریخ نورد 10 ابزار علمی با جرمی 15 برابر بزرگتر از ظرفیت علمی  مریخ نورد های روح و فرصت را حمل می کند.بعضی از این ابزار ها در نوع خودشان  جدید هستند مانند شلیک لیزری از فاصله دور برای چک کردن ترکیبات عناصر سنگ ها.کاوشگر از یک مته و ظرفی شبیه ملاقه در انتهای بازوی روباتیک استفاده خواهد کرد تا خاک و نمونه  سنگ های پودر شده مناطق داخلی را جمع آوری کند و سپس این نمونه ها را بوسیله ابزار آلات آزمایشگاهی تحلیلی در درون کاوشگر غربال و دسته بندی کند.
این ماموریت توسط JPL در واشنگتن اداره می شود و طراحی و توسعه آن نیز در JPL به انجام رسیده است.JPL قسمتی از موسسه فناوری کالیفزنیا در پاسادنا است.


موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 23:35 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: گالری عکس نجوم( فضا و کهکشان) ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 23:30 | نویسنده : مجید برهانی |

بابک امين تفرشی، نویسنده‌ی ‌علمی، عکاس طبیعت و آسمان‌شب، مدیر و موسس پروژه‌ی بین‌المللی جهان در شب یا توآن (www.twanight.org)، عضو شورای مدیریت انجمن منجمان بدون مرز، نویسنده و عکاس علمی ماهنامه اسکای اند تلسکوپ، سفیر عکس رصدخانه جنوبی اروپا، عضو شورای سردبیری ماهنامه نجوم (و سردبیر سابق این نشریه)، مشاور انجمن نجوم ایران –شاخه آماتوری، و مشاور علمی موسسه طبیعت آسمان شب است. او در حال حاضر ساکن آلمان است اما به سبب سفرهای کاری بسیار ممکن است هر جایی از این سیاره او را بیابید. علاقه‌ی او به آسمان‌شب از دوران نوجوانی و نخستین نگاه به ماه با تلسکوپی کوچک آغاز شد. او کارشناس نجوم در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بسیاری بوده است و از سال 1375 درباره نجوم و فضا می‌نویسد. علاوه بر تالیف، ترجمه و ویرایش چندین کتاب از جمله کتاب‌های پرمخاطب فرهنگ نجوم و فضا و اخترشناسی (از سری دانش روز برای همه)، بیش از صد مقاله از او در نشریات علمی عمومی داخل و خارج از کشور منتشر شده است. رویدادهای نجومی سبب سفرهای ماجراجویانه تفرشی به تمام قاره‌ها و مناطق بکری همچون قطب جنوب، آمازون، صحرای آفریقا، و کوه‌های هیمالیا شده است. او از سوی بنیاد لنارت نیلسون جایزه عکاسی علمی سال 2009 جهان را دریافت کرد؛ به پاس فعالیت‌ها و تصاویری که سبب افزایش علاقه عمومی به آسمان شب و اخترشناسی شده است. صفحه اطلاع‌رسانی او در فیسبوک: Facebook.com/Babak.A.Tafreshi

 

Photo by: david Makepeace

بابک امین تفرشی از ویراستاران مجری ماهنامه نجوم بوده‌است که از سال ۱۳۷۵ در تحریریهٔ این ماهنامه مشغول به نگارش مقاله‌های علمی و آموزشی در زمینهٔ اخترشناسی و است.

او همچنین عضو موسس شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران است که در مرداد ۱۳۹۱ به همراه تمام هیئت دبیران شاخه استعفا داد و از سال ۱۳۷۶ مدرس رصدخانه زعفرانیه تهران است. از فعالیتهای اصلی او ترویج نجوم در میان مردم به خصوص جوانان با ارائه سخنرانی‌ها، برنامه‌های رصدی و ارائه برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی درباره نجوم و به زبان ساده‌است. بینندگان برنامه زنده آسمان شب که از سال ۱۳۸۰ از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود با برنامه‌های او به خوبی آشنا هستند. وی موسس پروژه بین الملی یا توان (the world at night - TWAN) می‌باشد که به مناسبت سال جهانی نجوم افتتاح شد و اکنون یکی از موفق ترین پروژه های عکاسی نجومی دنیا می باشد.[۲]

عکاسی نجومی

او در کنار کار روزنامه نگاری علمی و همگانی کردن نجوم، به عکاسی از طبیعت و آسمان شب می‌پردازد. نمایش‌های اسلاید او در گردهمایی‌های علمی- فرهنگی متعددی در ایران و چند کشور دیگر برگزار شده‌است، از جمله نمایش اسلاید در بزرگترین گردهمایی سالانه منجمان آماتور آمریکا به منظور معرفی زیبایی‌های ایران وآسمان شب آن، و نمایش و سخنرانی در مجمع . عکس‌های نجومی و نوشته‌هایی از او علاوه بر انتشار در مجله نجوم و شماری از نشریه گردشگری، در نشریه‌های اخترشناسی بین‌المللی نظیر اسکای اند تلسکوپ (معتبرترین نشریه عمومی اخترشناسی جهان) و مرکوری منتشر شده‌است. برخی از عکسهای او در این سایت به سفر به قاره‌های دیگر تعلق دارد که حاصل سفرهای بسیار او برای رصد پدیده‌های نجومی به خصوص گرفتهای خورشیدی است. از آن جمله سفربه آمریکا، اروپا، سفر به آفریقا برای رصد کسوف سال ۱۳۸۰و تهیه مستند تلویزیونی سایه در قاره سیاه و سفر به استرالیا و قطب جنوب برای رصد کسوف سال ۱۳۸۲ و تصویر برداری مستند سایه در قاره سپید بوده‌است. تعدادی از عکس های وی و اوشین زاکاریان در سایت http://dreamview.net/ قابل مشاهده است.

بابک امین‌تفرشی سال‌ها است با فعالیت‌های ترویج علم و بخصوص گسترش نجوم آماتوری در کشور شناخته شده و در سال‌های اخیر با حضور در فعالیت‌های بین‌المللی، به چهره‌ای شاخص در عرصه فعالیت‌های ترویج نجوم در جهان بدل شده است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  تفرشی سال‌ها است علاوه بر این فعالیت‌ها، به عکس‌برداری نجومی نیز مشغول است و بارها تصاویر برگزیده او در نشریات مشهوری چون "اسکای‌اندتلسکوپ" و "مرکوری" و پایگاه‌های اینترنتی شاخصی چون "ناسا" و "اسپیس‌ودر" منتشر شده است.

وی هم‌چنین مدیریت یکی از پروژه‌های سال جهانی نجوم را با عنوان توان (جهان در شب: The World At Night) برعهده دارد و عضو برد مشاوران اخترشناسان بدون مرز (Astronomers without Borders) است.

امین‌تفرشی در پروژه "توان" نیز سعی دارد با همکاری دیگر عکاسان در سراسر جهان، تصاویری از آسمان شب را بر فراز چشم‌اندازهای قابل توجه روی زمین تهیه کند.

رد دور قطبی ستارگان در "تیمره" و در کنار سنگ نوشته های این منطقه ی باستانی

در نیم‌کره شمالی، ستارگان درمسیره دایره ای شکل به‌ دور قطب شمال سماوی که در نزدیکی ستاره قطبی (ستاره نسبتا پرنور با کمترین جابجایی) گردش می‌کنند.

در عکس بالا، طرح ها ونقاشی هایی که توسط انسان های باستانی بر سنگ ها نقش بسته را می توانیدمشاهده کنید.
"تیمره" در منطقه ای مابین محلات خمین و گلپایگان در قیدو و مزاین قرار دارد و قدیمی ترین نشانه های تمدن بشری در این نقطه یافت شده است ،

یادگاری هایی ازگذشته

درسمت راست عکس بالا صورت فلکی جبار،خوشه پروین و درسمت چپ پایین، ستاره درخشان شباهنگ قابل رویت است.

پازل هایی ازگذشته

در عکس فوق صورت فلکی ذات الکرسی، دب اصغر و ستاره قطبی ثبت شده اند.
 
شب های عصر حجر
 

دراین عکس کهکشان راه شیری وستارگان مثلث تابستانی را می توانید ببینید.



موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 23:8 | نویسنده : مجید برهانی |
سايت های ايرانی
 
  شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران www.asiac.ir  
  سال جهانی نجوم در ایران www.astronomy.ir  
 
  مجله نجوم www.nojum.ir  
 
  Pars Sky www.parssky.com  
 
  انجمن فيزيک ايران www.psi.ir  
 
  انجمن نجوم آماتوری آسمان توس www.toossky.com  
 
  آسمان شب ایران www.nightsky.ir  
 
  ستاره پارسی www.persianstar.com  
 
  شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری www.atf.gov.ir  
 
  مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه www.riaam.ac.ir  
 
  سیزدهمین گردهمایی پژوهشی نجوم www.iasbs.ac.ir/astro2009  
 
  همایش ملی نجوم، اخترفیزیک و کیهان‌شناسی www.astroconf2009.ir  
 
  کنگره خواجه نصیرالدین طوسی www.khaje-nasirodin-toosi2009.com  
 
  مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی-نجومی www.nojumi.org  
 
  پروژه صلح ستارگان www.starpeace.org  
 
  مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی www.sid.ir  
 
  جوان سالم www.javanesalem.ir  
 
  ماهنامه آسمان شب www.nightsky.ws  

 

سايت های خارجی
  The International Astronomical Union (IAU) www.iau.org  
 
  The International Year of Astronomy 2009 www.astronomy2009.org  
 
  National Aeronautics and
Space Administration (NASA)
www.nasa.gov  
 
  European Space Agency (ESA) www.esa.int  
 
  European Southern Observatory (ESO) www.eso.org  
 
  Canadian Space Agency (CSA) www.space.gc.ca  
 
  British National Space Center (BNSC) www.bnsc.gov.uk  
 
  Japan Aerospace
Exploration Agency (JAXA)
www.jaxa.jp  
 
  National Commission on Space Activities Comisi National de Actividades Espaciales (CONAE) www.conae.gov.ar  
 
  Centre National d'Etudes Spatiales (CNES) www.cnes.fr  
 
  German Aerospace Center (DLR) www.dlr.de  
 
  Italian Space Agency (ASI) www.asi.it  
 
  National Aerospace Laboratory, The Netherlands (NLR) www.nlr.nl  
 
  Andoya Rocket Range (ARR) www.rocketrange.no  
 
  Swedish Space Corporation (SSC) www.ssc.se  
 
  Austrian Space Agency (ASA) www.asaspace.at  
 
  Austrian Society for Aerospace Medicine (ASM) www.asm.at  
 
  Danish Space Research Institute (DSRI) www.dsri.dk  
 
  Romanian Space Agency (ROSA) www.rosa.ro  
 
  Russian Space Research Institute (IKI) www.iki.rssi.ru  
 
  korea Aerospace Reserch Institute www.kari.re.kr  
 
  China National Space Administration www.cnsa.gov.cn  
 
  Indian Space Research Organisation (ISRO) www.isro.org  
 
  Australia's Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO) www.csiro.au  
 
  AFRICOVER www.africover.org  
 
  Belgian Institute for Space Aeronomy (Magnetospheric Research) www.magnet.oma.be  
 
  Peoria Astronomical Society www.astronomical.org  
 
  Hawaiian Astronomical Society www.hawastsoc.org  
 
  American Astronomical Society (AAS) www.aas.org  
 
  Astronomical Society of South Australia www.assa.org.au  
 
  Astronomical Society of the Pacific www.astrosociety.org  
 
  Astronomical Society of Victoria www.asv.org.au  
 
  Royal Astronomical Society (RAS) www.ras.org.uk  
 
  Royal Astronomical Society of New Zealand www.rasnz.org.nz  
 
  The Royal Astronomical Society of Canada www.rasc.ca  
 


موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 23:1 | نویسنده : مجید برهانی |

تصاویر راداری جدید از سیارک 2007PA8‌ در زمان عبور سیارک از فاصله 6.5 میلیون کیلومتری زمین که 17 برابر فاصله زمین تا ماه است، توسط آنتن 70 متری شبکه عمیق فضایی در گلدستون طی 9 روز تهیه شده است و در هر تصویر نمایی از چرخش سیارک در جهت خلاف عقربه ساعت دیده می‌شود که با کمک این تصاویر، ابعاد سیارک 1.7 کیلومتر محاسبه شده است.

 ناسا تصاویر جدیدی از سیارک بالقوه خطرناک 2007PA8 در زمان عبور از کنار زمین تهیه کرده است.

به گزارش ایسنا، برنامه رصد اشیای نزدیک به زمین در ناسا، با هدف شناسایی، رصد و رهگیری سیارک‌های بالقوه خطرناک (PHA) و سیارک های نزدیک به زمین با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی و فضایی انجام می‌شود.

تصاویر راداری جدید از سیارک 2007PA8‌ در زمان عبور سیارک از فاصله 6.5 میلیون کیلومتری زمین که 17 برابر فاصله زمین تا ماه است، توسط آنتن 70 متری شبکه عمیق فضایی در گلدستون طی 9 روز تهیه شده است و در هر تصویر نمایی از چرخش سیارک در جهت خلاف عقربه ساعت دیده می‌شود که با کمک این تصاویر، ابعاد سیارک 1.7 کیلومتر محاسبه شده است.

 

وضوح تصاویر با تغییر فاصله سیارک کاهش یا افزایش پیدا می کند که در نزدیک ترین حالت وضوح تصاویر بین 3.75 متر در پیکسل تا 18.75 متر در پیکسل متغیر است.

اندازه‌گیری جدید فاصله سیارک 2007PA8 با توجه به محاسبات حرکتی نشان می‌دهد که این سیارک تهدید جدی برای زمین محسوب نمی‌شود.

عبور سیارک در سال 2012 میلادی نزدیک ترین گذر این سیارک از کنار زمین از سال 1880 میلادی محسوب می‌شود و گذر نزدیک بعدی نیز در سال 2488 میلادی روی خواهد داد که سیارک از فاصله 5.8 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.


موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 22:33 | نویسنده : مجید برهانی |

تصاویر و فیلم حیرت‌انگیز رصدخانه جدید ناسا از خورشید

           

ده هفته پس از پرتاب، رصدخانه دینامیک خورشید خورشیدی ناسا چشمان خود را به روی خورشید گشود و برای نخستین بار، جزئیات زندگی تنها ستاره منظومه شمسی را در حالت واقعی به تصویر کشید. فیلم و تصاویر منتشرشده از ناسا را در ادامه ببینید.

حلقه‌های آتشین از گازهای یونیزه که از سطح خورشید فوران می‌کنند، مهم‌ترین رویدادی است که در نخستین فیلم گرفته شده از خورشید مشخص شده است. این برای نخستین بار است که دانشمندان می‌توانند جزئیات فرایندهای خورشید و تغییرات میدان مغناطیسی آن‌را در هر لحظه ثبت کنند و شرایط این ستاره را با دقت بهتری پیش‌بینی کنند.

 

 

 

تا پیش از این، ماهواره‌ها و رصدخانه‌های خورشیدی فراوانی به فضا ارسال شده بود، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانستند هم‌زمان، تمام سطح خورشید را با دقت دلخواه رصد کنند. این درحالی است که رصدخانه دینامیک خورشیدی 808 میلیون دلاری یا اِس.دی.او هر 10 ثانیه یک بار، چهار تصویر بسیار پرکیفیت در چهار طول‌موج مختلف از سطح خورشید می‌گیرد و آن‌ها را با سرعت 130 مگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند. از ترکیب این حجم عظیم اطلاعات، فیلمی با استاندارد کیفیت IMAX آماده می‌شود که زندگی لحظه به لحظه خورشید را طی پنج سال آینده به تصویر می‌کشد.

 

 

 

یکی از ابزارهای علمی اس.دی.او، مجموعه تصویربرداری اتمسفری، اِی.آی.اِی است که از 4 تلسکوپ برای مطالعه سطح و جو خورشید استفاده می‌کند. اِی.آی.اِی توانسته حلقه‌ای عظیم از گازهای داغ را ثبت کند که به بیرون پرتاب می‌شود. این پدیده که زبانه خورشیدی نام دارد، در اثر میدان‌های مغناطیسی خورشید ایجاد می‌شود که منشا و رفتار آن‌ها هنوز به خوبی درک نشده است.

 

اگر نمیتوانید فیلم زیر را ببینید، اینجا را کلیک کنید. توجه کنید فرمت این فیلم MOV و حجم آن 40 مگابایت است.

 



 

آزادسازی انرژی
اس.دی.او هم‌چنین توانسته است مناطق دیگری را روی خورشید شناسایی کند که مقدار زیادی انرژی از آن‌ها آزاد می‌شود. ابزار اچ.ام.آی یا تصویربرداری مغناطیسی و لرزه‌سنجی نام دارد، توانسته شراره‌های خورشیدی را در سطح این ستاره شناسایی کند که در فیلم به نمایش درآمده از سوی ناسا، همان نقطه درخشانی است که در بخش بالا-چپ خورشید واقع شده است.

 

 

 

به دنبال این شراره، موجی از انرژی و ماده به بیرون آزاد می‌شود که مواد لایه‌های بیرونی جو خورشید را داغ می‌کند و آن‌ها را در حجم وسیعی به بیرون پرتاب می‌کند. در این رویداد که فوران مواد تاج، سی.اِم.ای نامیده می‌شود، اگر این مواد در مسیر زمین قرار بگیرند، می‌توانند به راحتی ماهواره‌ها را از کار بیاندازند، فضانوردان خارج از ایستگاه فضایی را با خطر مرگ روبرو کنند و شبکه‌های مخابراتی و انتقال برق را در عرض‌های شمالی زمین با اختلال شدید روبرو کنند. البته ورود آن‌ها به میدان مغناطیسی زمین، پدیده زیبای شفق قطبی را در مناطق قطبی به همراه خواهد داشت. (اگر نمی توانید فیلم زیر را ببینید، اینجا را کلیک کنید. توجه داشته باشید حجم این فیلم 20 مگابایت و فرمت آن MOV است)

 



 

در این رویداد که 30 ثانیه طول کشیده، ماده فراوانی به اندازه گنجایش رودخانه می‌سی‌سی‌پی آزاد شده که با سرعت یک‌ونیم میلیون کیلومتر در هر ساعت به سوی زمین حرکت می‌کند. این سرعت در مقایسه با سرعت نور، خیلی زیاد نیست و به همین دلیل، دانشمندان همیشه خورشید را زیر نظر دارند تا اگر وقوع این پدیده را دیدند، از فاصله زمانی صد ساعته (تقریبا 4 روزه) برای رسیدن این طوفان خورشیدی به زمین استفاده کنند و ماهواره‌ها، شبکه‌های ارتباطی و فضانوردان را در شرایط ایمنی قرار دهند.

 

اِی.آی.اِی این فوران را در محدوده‌ای از طول‌موج‌ها مشاهده کرد که متناظر با محدوده‌های دمایی از 80هزار تا 10 میلیون درجه سانتی گراد است و در فیلم منتشرشده از سوی ناسا با رنگ‌های مختلف به نمایش درآمده است. با انتشار موج در سطح خورشید، می‌توان تغییرات رنگ را دید که نشان می‌دهد گاز به سرعت داغ می‌شود.

 

 



موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 22:27 | نویسنده : مجید برهانی |

آغاز ماموريتهاي اخير ناسا به منظور انجام مطالعات جديد بر روي کره ماه باعث شده تا به بررسي خصوصيات شگفت انگيزي از کره ماه پرداخته شود که شايد تکرار هميشگي اين حقايق ميزان توجه نسبت به ارزشهاي علمي آن را کاسته باشد.

 

 

 



مدارگرد اکتشافي ماه که هفته گذشته به فضا پرتاب شد سطح ماه را با جزئياتي بي سابقه نقشه برداري و ثبت خواهد کرد و حتي قادر خواهد بود مسير حرکت کاوشگرهايي را که در گذشته بر روي اين کره حرکت کرده اند را به ثبت برساند.

مدارگرد ديگر اين ماموريت نيز طي دو مرحله با حفره شاکلتون در قطب جنوبي ماه برخورد خواهد کرد تا دانشمندان بتوانند موادي را که در نتيجه برخورد به بيرون پرتاب مي شوند را مورد مطالعه قرار دهند. تمامي اين هزينه ها و تلاشها با هدف کشف اطلاعات بيشتر و جديدتر از قمر زمين است تا دانشمندان بتوانند ساختار اصلي اين کره، تاريخچه دقيق آن و احتمال وجود آب در حفره هاي تاريک و مرموز ماه را کشف کنند.

نشريه لايو ساينس پس از آغاز ماموريتهاي جديد ناسا در راستاي بازگرداندن انسان به کره ماه، به بررسي 10 حقيقت شگفت انگيز درباره ماه پرداخته است.

ضربه بزرگ: ماه در نتيجه برخوردي شکل گرفته است که از آن با نام برخورد عظيم يا برخورد بزرگ ياد مي شود. اخترشناسان به منظور توضيح اين پديده نظريه اي را با اين مضنون ارائه کرده اند: در حدود 4.6 بيليون سال پيش، جسمي عظيم در ابعاد سياره مريخ اندکي پس از شکل گيري خورشيد و منظومه خورشيدي با زمين برخورد کرده است. در نتيجه اين برخورد ابري از صخره هاي تبخير شده مرکب از اجرام کيهاني و بدنه زمين به مدار خارجي زمين پرتاب شد. اين ابر به تدريج سرد و فشرده شده و حلقه اي کوچک را از اجرام جامد تشکيل داد که با جمع شدن اين اجرام در کنار يکديگر ماه کنوني شکل گرفت.

زمين عامل طلوع ماه: هر روز و طي زمانهاي متغير ماه از سمت شرق طلوع کرده و در سمت غرب غروب مي کند. فرايندي که شباهت زيادي به روند حرکتي خورشيد و ديگر ستاره ها دارد.
زمين در حال چرخش بر محور خود در جهت شرق است که اين پديده باعث نمايان شدن اجرام کيهاني و ناپديد شدن آنها در طول زماني معين مي شود. کره ماه نيز طي هر 29.5 روز سفري مداري حول زمين دارد که اين حرکت تدريجي در آسمان رو به شرق صورت مي گيرد. به همين دليل است که طلوع ماه در برخي روزها با 50 دقيقه تاخير صورت مي گيرد. اين شيوه حرکتي همچنين مي تواند دليل طلوع گاه به گاه زودهنگام ماه در هنگام عصر و يا در طول روز را توضيح دهد.

عدم وجود وجه تاريک: برخلاف آنچه به نظر مي آيد، ماه هيچ وجه تاريکي ندارد. ماه تنها وجه دور افتاده اي دارد که امکان مشاهده آن از زمين وجود ندارد. دليل اين پديده به زمانهاي گذشته باز مي گردد. در گذشته هاي دور تاثيرات گرانشي زمين باعث کند شدن چرخش ماه حول محور خود شد. به محض اينکه چرخش ماه به اندازه اي کند شد تا با دوره چرخشي خود به دور زمين انطباق پيدا کند، تاثير گرانشي زمين بر روي ماه تثبيت شد. به همين دليل ماه در حال حاضر يک بار به دور زمين چرخيده و يک بار حول محور خود حرکت مي کند و به دليل اينکه هر دو اين چرخشها در زماني واحد شکل مي گيرند، زمين تنها قادر به مشاهده يک وجه از کره ماه خواهد بود.

کمبود گرانش: کره ماه 27 درصد از ابعاد زمين را با جرمي کمتر تشکيل مي دهد. در عين حال گرانش موجود در کره ماه تنها 1.6 گرانش کره زمين اندازه گيري شده است. به همين دليل در صورتي که تکه سنگي در کره ماه از بالا به پايين پرتاب شود، سرعت سقوط آن بسيار کمتر از سرعت سقوط همان سنگ در زمين خواهد بود. همچنين در صورتي که وزن فردي در روي زمين 68 کيلوگرم باشد، همان فرد در کره ماه 11 کيلوگرم وزن خواهد داشت.

کوچک و بزرگ شدن قرص ماه: مدار حرکت ماه به دور زمين بر خلاف باور بسياري بيضوي است و نه دايره. به همين دليل فاصله ميان مرکز زمين و مرکز ماه طي هر يک از دوره هاي کامل چرخش ماه، متغيير است. در نزديکترين فاصله ماه به زمين که اصطلاحا حضيض خوانده مي شود فاصله اين دو جرم کيهاني از يکديگر 363 هزار و 300 کيلومتر خواهد بود. اين فاصله در نقطه عکس، يعني در دورترين فاصله ممکن به 405 هزار و 500 کيلومتر افزايش پيدا مي کند. به بياني ديگر زمانيکه ماه در نزديکترين فاصله خود از زمين کامل شود، 14 درصد بزرگتر ديده شده و درخشش آن 30 درصد افزايش خواهد يافت.

تاريخچه بمباران در ماه: حفره هاي موجود در سطح کره ماه مي تواند گذشته سخت اين کره را به خوبي آشکار سازد. به دليل نبودن نزديک به مطلق اتمسفر در ماه و کم بودن فعاليتهاي دروني در اين کره، تعداد حفره هايي که در اثر برخوردهاي شديد در بيليونها سال پيش در ماه به وجود آمده اند رکورد منحصر به فردي را به ثبت رسانده اند.
با تخمين تاريخ حفره هاي ماه، دانشمندان دريافته اند که سياره زمين به همراه قمر خود در حدود چهار بيليون سال پيش تحت بمباران شديد کيهاني بوده است.

کره ماه کره نيست: ماه شکل کروي و دوار ندارد بلکه تخم مرغي شکل است. در صورتي که ماه با دقت مورد مطالعه قرار گيرد مي توان ديد که مرکز ماه درواقع مرکز هندسي اين قمر به شمار نمي رود و در واقع با مرکز واقعي کره دو کيلومتر فاصله دارد.

ماه لرزه: فضانوردان ماموريت آپولو طي بازديد خود از کره ماه از لرزه نگار استفاده کرده و دريافتند اين جرم خاکستري جرمي مرده به شمار نمي رود. ماه لرزه هاي کوچک از کيلومترها پايين تر از سطح خارجي ماه سرچشمه مي گيرند و اينگونه به نظر مي رسد اين لرزه ها تحت تاثير کشش گرانشي زمين به وجود مي آيند. شکستگي هاي کوچک و فوران گاز از نشانه هاي وجود ماه لرزه در اين کره درخشان است.

دانشمندان بر اين باورند ماه نيز داراي هسته اي داغ و مذاب مشابه زمين است. اما اطلاعات به دست آمده از کاوشگر سازمان ناسا در سال 1999 نشان مي دهد که ماه داراي هسته اي بسيار کوچک بوده که تنها دو تا چهار درصد از جرم کلي ماه را تشکيل مي دهد. اين ابعاد در برابر ابعاد هسته زمين که 30 درصد از جرم کلي زمين را تشکيل مي دهد کاملا ناچيز است.

تاثير اقيانوسي: عامل اصلي جزر و مدهاي موجود در زمين با در نظر نگرفتن تاثيرات اندک خورشيد، کره ماه است. گرانش ماه باعث ايجاد کشش بر روي اقيانوسهاي زمين مي شود. در ماه جديد و کامل، خورشيد، زمين و ماه در يک رديف قرار مي گيرند که اين پديده جزر و مد بيشتري را نسبت به شرايط عادي به وجود مي آورد. زماني که ماه در تربيع اول يا آخر قرار دارد خفيف ترين جزر و مد به وجود مي آيد. چرخش 29.5 روزي ماه به دور زمين کاملا دوره اي نبوده و در نزديکترين موقعيت ماه نسبت به زمين بيشترين جزر و مدها به حالت جهشي افزايش پيدا مي کنند که به اصطلاح جزر و مد جهشي حضيضي خوانده مي شوند.

از ديگر تاثيرات جالب توجه کششهاي قمري اين است که ماه طي اين جزر و مدها قسمتي از انرژي زمين را مي ربايد که اين پديده باعث کاهش 1.5 ميلي ثانيه اي سرعت زمين در هر قرن مي شود.

خداحافظ ماه: با توجه به آنچه گفته شد، ماه سالانه مقاديري از انرژي زمين را ربوده و از آن براي بالا کشيدن خود به اندازه چهار سانتيمتر در بالاترين مدارش استفاده مي کند. محققان معتقدند ماه زماني که در حدود 4.6 بيليون سال پيش شکل گرفته است، فاصله اي برابر 22 هزار و 530 کيلومتر از زمين داشته است که اين فاصله اکنون به 450 هزار کيلومتر افزايش پيدا کرده است.

در عين حال سرعت چرخش زمين رو به کندي است و به همين دليل روزهاي زمين رو به طولاني تر شدن گذاشته اند. به تدريج صعود کشش سياره زمين در ميان يک خط فرضي ميان مرکز زمين و ماه انباشته خواهد شد و به اين شکل تغييرات چرخش سياره اي زمين متوقف خواهد شد. در اين صورت يک روز زمين برابر يک ماه خواهد شد. در صورت وقوع چنين پديده اي که احتمال آن به بيليونها سال در آينده نسبت داده شده است، يک ماه زمين بسيار طولاني شده و ماه به تدريج فاصله خود را از زمين افزايش خواهد داد.



موضوعات مرتبط: اخبار ناسا-چه خبر از آسمان و کهکشان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 22:20 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: گالري عكسهاي آموزش زبان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 18:5 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:51 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:49 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:48 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:44 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:42 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:26 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:25 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:22 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:11 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 17:9 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, | 16:59 | نویسنده : مجید برهانی |

سرقت ادي



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 18:35 | نویسنده : مجید برهانی |

افزايش جرايم رانندگي



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 18:7 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: دنياي كاريكاتورها ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 18:6 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: گالري عكس آموزشگاه زبان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 17:53 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: گالري عكس آموزشگاه زبان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 17:51 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: گالري عكس آموزشگاه زبان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 17:48 | نویسنده : مجید برهانی |



موضوعات مرتبط: گالري عكس آموزشگاه زبان ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, | 17:47 | نویسنده : مجید برهانی |

ابزار هدایت به بالای صفحه

role play ppt

More PowerPoint presentations from mrinal
Communicative language teaching (clt)(1) from Irania Salmerón
Communicative language teaching from englishunab2012
Communicative language teaching from ffffunes
Communicative language teaching from Jana Strohbach ヅ
Communicative Approach from Marisol Smith
Methods, approaches and techniques of teaching english from Shardabai Pawar Mahila Mahavidyalaya, Shardanagar, Baramati
Methods of teaching english from Shardabai Pawar Mahila Mahavidyalaya, Shardanagar, Baramati
Approach, method and technique in English teaching 2014 from Elih Sutisna Yanto
Communicative Language Teaching (CLT) from Giovanni DJatmika
Multiple Intelligences by Howard Gardner from Giovanni DJatmika
Teaching English as a Challenge from Susan Hillyard
Power Point Oral Approach Of Method Of Teaching Engglish from Marda Ely Shinta
How to teach english from Anna Dalin
What teachers need to know about teaching methods by peter westwood from Muhammad Gunawan
Affective Teaching Vs. Putin Method from Jessen Felix
Communicative Approach Part 2 Class Activities from Joanne Chen
Power point method from hildaaddddddd
Powerpoint For Parents from Intrepidteacher
Powerpoint For Parents from Intrepidteacher
Clt in practice from deipan01
Communicative Language Teaching - Cambridge University from Rajabul Gufron
Communicative approach from Peter Szabo
Communicative Language Teaching from Sherif Akl
Communicative Language Teaching (CLT/CLL) from Joel Acosta
Presentation Didactics from Samcruz5
Communicative Language Teaching from Arianny Carolina
Error correction from Robert McCaul
Communicative Language Teaching from m nagaRAJU
Lesson Plan Basics from tlengnoth
Creating lesson plans lydia everly from Lydia Marie Everly
Effective Communication from m nagaRAJU
What is CLT? from Ivan Aguilar
http://www.slideshare.net/confirm/NjUxODc0NjM7ZDNkZDAzYTRhZjgxOWMwNTEzZDQzNmQ1NjNhZTMyNjU2OGM0ZjY1OQ==/
History Of Language Teaching from Isabel
Teaching Method from ANIISTIANA
Task-Based Instruction (TBI) from นิคโกโร้ ประเสริฐทรัพย์สกุลนิตยวงศ
TBLT Lesson Planning from Robert Dickey
Task Based Approach from Universidad Americana (UAM)
Technology in 2013 ppt1 from Duncan Elder
Blending English teaching with technology from Jack Tseng
Effect of Class-Size on the teaching of English language from Waliyullah Salaudeen
How to teach english with technology - Chapter 7 (Part 1) from marinatorres74